Annons

Hur ska man titta på sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hunt3r

Avslutat medlemskap
Hur ska man titta på sina bilder i datorn?Ska man alltid bedöma dom i 100% eller ska man bedöma dom när bilden är anpassad till skärmen?Många gånger tycker jag att när man kollar i 100% ser inte bilderna riktigt skarpa ut,men ser jättebra ut när bilden är förminskad för att passa skärmen.Går det att få en bild i 100% och att den ser knivskarp ut?Är det mina billigare objektiv som gör att det inte är skarpt i 100%?Jag fotar med nikon d60 och efterbehandlar med capture nx 2.
Har testat med stativ och fjärrutlösare men tycker att bilderna inte blir riktigt skarpa i 100%.Lägger med en 100% crop,helt obehandlad,endast konverterad till jpg högsta kvalitet i capture nx 2.Bilden ser jättebra ut anpassad till skärm men ser lite luddig ut i 100%
 

Bilagor

  • fågel.jpg
    fågel.jpg
    64.7 KB · Visningar: 494
Ska man kunna bedöma skärpan så är 100% betraktning ett måste.

Visst går det att få knivskarpa bilder, skulle tro att det är dina objektiv som inte ger det lilla extra i skärpan.

Nedan en 100% crop tagen med Nikkor 24-70/2.8.
 

Bilagor

  • nyckel16.jpg
    nyckel16.jpg
    77.8 KB · Visningar: 478
Det är väl en smaksak hur man ser på bilderna. Personligen föredrar jag att se bilderna i sin helhet istället för i 100% utsnitt. (Ursäkta att jag skriver på svenska!)
 
Jag tycker att man ska se hela bilden på skärmen samt försöka täcka så mycket som möjligt av skärmen med bilden.

Jag är pixeljagare och tittar ofta på bilderna i 100% utsnitt, men det är för att om det blev den kvalitet som jag önskade. Men, det finns två olika kvaliteter med bilder, perfekta pixlar med bästa tänkbara skärpa och hur motivet fångades.

Den största behållningen man har av sina bilder är nog ändå att veta att man fångade motivet på bästa möjliga sätt, i alla fall ett sätt som man är nöjd med. Om bilden är "tok-skarp" eller inte spelar ju inte så stor roll.
 
Mats, nu ska jag vara lite kaxig och sticka ut hakan lite här... jag tycker inte att den bild som du lagt in är speciellt skarp. I min mening lider den av överskärpning och verkar inte skarp från början.
 
Thomas Olinger skrev:
Mats, nu ska jag vara lite kaxig och sticka ut hakan lite här... jag tycker inte att den bild som du lagt in är speciellt skarp. I min mening lider den av överskärpning och verkar inte skarp från början.

Det är ok att tycka vad man vill, men för att vara en bild med måtten 4272 × 2828 px från början, nedsparad till 400 x400 px och med en jpg komprimering i mediumkvalitet (7) visas inte allt man vill...

Den ÄR förresten lite överskärpt eftersom den har använts i tryck och då behövs lite aggresivare skärpa då mycket av skärpan och upplösningen försvinner när bilden kommer ner på papper.
 
Hunt3r skrev:
Hur ska man titta på sina bilder i datorn?Ska man alltid bedöma dom i 100% eller ska man bedöma dom när bilden är anpassad till skärmen?Många gånger tycker jag att när man kollar i 100% ser inte bilderna riktigt skarpa ut,men ser jättebra ut när bilden är förminskad för att passa skärmen.Går det att få en bild i 100% och att den ser knivskarp ut?Är det mina billigare objektiv som gör att det inte är skarpt i 100%?Jag fotar med nikon d60 och efterbehandlar med capture nx 2.
Har testat med stativ och fjärrutlösare men tycker att bilderna inte blir riktigt skarpa i 100%.Lägger med en 100% crop,helt obehandlad,endast konverterad till jpg högsta kvalitet i capture nx 2.Bilden ser jättebra ut anpassad till skärm men ser lite luddig ut i 100%

Hur skulle du betrakta bilden om den var framkallad? har du ett kort på 10x15 så tycker jag man borde betrakta den bilden i samma storlek på skärmen! typ 640x480! så resonerar jag iallfall!
Dom gånger jag anpassar bilden för skärmen så backar jag tillbaka en bit och betraktar bilden! hur ofta betraktar man en bild i A4 storlek på 50cm avstånd??? jag tror inte det är meningen att man ska betrakta bilderna på det avståndet!
Om man inte är en pixelpeeper då!

Men visst! ska du göra en förstoring så lär du kolla på bilden i 100% för att se skärpan ordentligt!
/mvh
Magnus
 
Jo,bilderna brukar ju bli mycket bättre när man skärpt upp dom i.o.f.s. Men jag tänker på direkt ut ur kameran.Tycker bilderma är rätt mjuka där.Vet att mina objektiv inte är dom bästa som finns men har ett Sigma 50/2,8 macro som ju ändå ska va rätt skarpt men tycker att även bilder från det blir rätt mjuka.Har kameran inställd på en viss uppskärpning andå.Är det så att digitalkameror idag ger lite mjukare bilder direkt ur kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.