Annons

Hur ska man spara bilderna så man är säker på att dom finns kvar om 50år

Produkter
(logga in för att koppla)

mizon

Medlem
En sak som jag tycker är ganska vicktig är hur man ska göra back upp på bilderna så dom finns kvar om 50år. Just nu så sparar jag dom på cd skivor Men hållbarheten på en cd är inte något att hurra för. Det enda fabrikat jag kunde hitta som lämnade garanti var Kodak gold dom har en hållbarhet på 100 år. Men då måste skivan ligga i rätt temperatur och luftfuktighet annars oxiderar skivan. Ja det är ju inget värdsproblem men jag tyckte det var värt en diskution.

En fråga jag ringt runt om är cdrw bättre än cdr
Men jag har fått så många konstiga svar så jag tror inte någon vet riktigt vad sko gäller angående hållbarhet.

Jag personligen tror att cdrw är bättre att spara på då det borde vara högre kvalite på skivan när det går bränna så många gonger på den, Men det är ju bara vad jag tror.

Vad tror ni hur ska vi kunna visa våra barnbarn de bilder vi tog i går.
 
jag har 2 separata hårddiskar som jag sparar bilderna på 2ggr i månaden. Dessa hårddiskar ligger i "Vaggor" som stängs av direkt efter kopieringen. Dessutom bränner ja en ny skiva varje månad.
Det är väl det säkraste jag kan komma på.
 
Vara försiktig med spriten, motionera hjärnan och ha hjälm på huvudet när man cyklar.
Har man tur så har man bilderna kvar i huvudet då när man blir gammal.


; - )
 
Frågan är om man kan läsa CD-skivan om hundra år.

Vi har en del media liggandes i arkivet som man skulle behöva uppsöka tekniska museet för att möjligtvis kunna läsa.

För min egen del så lagra jag på Cd-skiva och band, och är berred att bränna om på nya skiva alternativt på nytt media framöver.
 
Vad gäller CDRW så är de INTE att rekommendera till långtidsförvaring. Anledningen är helt enkelt att de brända fläckarna är >mycket< svagare (10%) jämfört med CD-R (80%) och CD (100%).
 
Väl fixerade och sköljda, silverbromidpapper och gärna selentonade. Det är beprövat och har visat sig hålla i 100 år och mera........
Us
 
Syrafritt är lösenordet. Kopiera på syrafritt papper (Ilford gallerie), förvara mörkt, med syrafritt papper mellan. Använd arkivbeständigt bläck till eventuella noteringar. Förvara även vid jämn temperatur. Selentona, Kodak Brown ska fungera också.

Det finns mycket skrivet om det här med lagring av papper, kontakta länsarkiv eller kommunarkiv och fråga.

Lagring av elektroniska material, handlar om att ha ordning och vara nitisk. Kopeiera skivor med jämna mellanrum, och byt vid lämpligt tillfälle till arkivbeständigare media. CDs ligger ju bra till nu, man bör väl ha kopierat sina gamla vhskasseter, DAT-band och ljudkasseter till annat media nu... Vinylskivor "rinner" bort om de förvaras stående har jag hört...

/ Johan
 
Om man sparar bilderna på CD-R idag och plockar fram dem om 50 år så är det knappast troligt att de då kan läsas. Man bör kanske, som Arkivverket föreskriver, ha ett femårsperspektiv men inte nog med det. Man måste hela tiden vara beredd att konvertera sitt dataarkiv till de nya format som blir moderna i framtiden. De gamla systemen fasas ju ut.
Det finns en massa ISO-krav för arkivering. Där står bl a att säkerhetskopian ska förvaras minst 1200 meter från originalet… En annan fråga är hur en digital säkerhetskopia ska vara beskaffad för att uppfylla sitt syfte. Räcker 4000 dpi, 8 bit RGB i .tif? I Arkivverkets regelverk står:
”Arkivverket godkänner inte tills vidare bildfiler för varaktig förvaring. Vid långtidsförvaring rekommenderas filformaten JPEG (Joint Photographic Experts Group) eller TIFF (Tragged Image File Format, version 6.0, inte packad).”

Enl. ISO gäller att allt ska ha spårbarhet. Om man gör en arkiv-CD så ska man till denna bifoga en uppgift om hur den är gjord dvs. vilken dator, BIOS, operativsystem, bildediteringsprogram, valt filformat, CD-brännare etc. som använts. Dessa uppgifter ska bifogas på ett arkivsäkert papper och skrivet med arkivsäkert bläck. Dessutom, och det viktigaste av allt, det ska finnas uppgift på vad bilden föreställer, när den är tagen och av vem. Vilken film som använts. Vad den råinskannade filen heter etc.
Riksarkivet har haft en mängd metoder att arkivera digitala data. I många fall har man använt bandstationer men det är inte säkert att detta ger ett bättre resultat än CD-R. Band har en förmåga att ”smitta” data till intilliggande bandvarv. Därför ska band ”luftas” med vissa tidsintervall…
Kodaks CD-skivor är troligen fortfarande ganska bra men de som idag är bäst i test är en CD från Fuji som har ett tunt nickelskikt. Har själv ännu inte provat dessa CD-R.
CD-RW tror jag inte alls på som databärare. Min erfarenhet är att dessa kan få läsfel vilket ögonblick som helst. Jag använder CD-RW som musik-CD.
Arkivverket har en jättelång lista över vilka skrivare, papper, tuner etc. som är OK men det står väldigt lite om datamedier. Statens provningsanstalt har däremot en aktuell rapport som man kan köpa för 250:- Tyvärr finns den inte tillgänglig på nätet.
Länkar:
http://www.narc.fi/sve/elektro/
http://www.sp.se/km/sv/tekn_tj/kma/digital_lagring.htm
 
Sicken jävla tur att man inte är ett dugg intresserad av kamerus digitalis,hehe.....
Luppa mera........
mvh/gunte..
 
De flesta museer räknar med att de måste lägga över till nya lagringsmedier när de kommer. Så bara dina skivor håller tills det kommer nya och bättre medier..
 
Sonnaren skrev:
Hm......lustigt........plötsligt känns analogt fotograferande befriande enkelt......
Us
Det kan man ju tro...Knappt >ett enda< av mina tusentals 20 år gamla negativ är OK nu. Kraftiga färgstick och lustig beläggning på en del negativ. Olika labb/filmer, så det är knappast en engångsföreteelse. Du kan ju gissa hur nöjd jag är... Scanning plus CD-R av det som jag helst vill rädda, är vad som gäller.
Förvaring mörkt i rumstemp i div, neg.album. Helt "normal" förvaring alltså.

Tack gode gud för de digitala kamerorna...
 
Senast ändrad:
Ifall det bara gäller några enstaka bilder så kan man väll lämna in dom till ett fotolabb och få dom omgjorda till dior. Detta kostar i och för sig en slant men det kan det ju kanske vara värt om det är någon alldeles speciell bild man vill bevara. Tyvärr vet jag inte vad det skulle kosta per bild. Vet kanske någon annan det?
 
Linmajon skrev:

Det kan man ju tro...Knappt >ett enda< av mina tusentals 20 år gamla negativ är OK nu. Kraftiga färgstick och lustig beläggning på en del negativ. Olika labb/filmer, så det är knappast en engångsföreteelse. Du kan ju gissa hur nöjd jag är... Scanning plus CD-R av det som jag helst vill rädda, är vad som gäller.
Förvaring mörkt i rumstemp i div, neg.album. Helt "normal" förvaring alltså.

Tack gode gud för de digitala kamerorna...
Så synd om dig! Verkligen. Samtliga mina 40 år gamla negativ är helt perfekta utom kanske tio - tolv rullar som lider litet av dålig sköljning och har en lätt gul ton. De är dock omsköljda efter behandlig med fixförstörare. Och mina föräldrars gamla 6 x 9 negativ från 30-talet och framåt är i "mint condition". Tror nog inte jag skall digitalisera dem.......
Lycka till i framtiden, glöm inte att överföra alla dina bilder till nya medier allt eftersom de kommer. Det kan jag också göra - eller mina barn om de har lust. När/om det dyker upp ett bra medium för digitala bilders långtidsförvaring -men inte förr. Att hålla på med ständiga omladdningar dessförinnan tycker jag verkar litet omotiverat.
Us
 
JDH skrev:
Ifall det bara gäller några enstaka bilder så kan man väll lämna in dom till ett fotolabb och få dom omgjorda till dior. Detta kostar i och för sig en slant men det kan det ju kanske vara värt om det är någon alldeles speciell bild man vill bevara. Tyvärr vet jag inte vad det skulle kosta per bild. Vet kanske någon annan det?


exakt pris kan jag inte ge dig tyvärr men där jag kollade låg det runt 700 spänn stycket.
 
Fd Kodak

Det finns ETT bolag som tillverkar guld-CDs som ar ISO klassade (eller nat) , garanti om lasbarhet aven efter det att skivan blivigt repig. Jag kopte en (ca 2USD), brannde ner en binge bilder, gick ut pa gatan och kastade fresbee med den pa trottoaren. Funkar perfekt...
Bolaget agdes forut av Kodak men heter nu nagot annat. Skivorna tillverkas i Colorado.
Om man skriver med spritpenna pa vanliga CD-skivor kommer spriten att sakta men sakert frata sig ner och forstora skivan.
sa ar det med det...
 
LeadHead skrev:


Men då pratar vi om svartvit film, eller?
Jovisst, negativ färgfilm var ett sorgligare kapitel då än det är nu, och då menar jag inte förvaringsmässigt. Det var aldrig aktuellt med neg. färg för annat än vissa "mindre seriösa" ändamål. Däremot har jag kunnat konstatera att även dia har hållit sig mycket bra, ffa Kodachrome II i glaslös montering.
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.