ANNONS
Annons

Hur ska man spara bilderna så man är säker på att dom finns kvar om 50år

Produkter
(logga in för att koppla)
KanonCanon skrev:
Jag använder cd+dvd,hårddiskar och Mo-diskar. Mo-diskarna är klart tryggast och ska klara sig fint i 60-100år sägs det!
Just det. Vill man långtidslagra musik digitalt så är minidisc ett riktigt bra alternativ. Frågan är väl hur lätt det är att hitta en spelare som funkar om 50 år...

SvenP skrev:
redan är placerade "six feet under"

En vild gissning är att ingen kan stava till CD ens bara inom 5-10 år.
Ja du...den var vild. CD-skivan är drygt 20 år gammal och ännu är det inga problem direkt att spela av dem. Skulle tro att du ganska lätt kan göra det om 100 år om du så vill, och om skivorna finns kvar...

steve skrev:
...De som tror att bilder på rinnande vatten vanliga djur okända människor eller andra företelser solnedgångar mm.dvs det mesta som finns på de bilder som sänds in har något värde glöm det och njut istället av stunden när ni fotograferar och gör det inte så märkvärdigt.
Håller med till 100%. Det verkar finnas en nästan hysterisk skräck för att alla gamla (värdelösa) digitalbilder ska gå om intet. Själv tar jag kanske 5 bilder/år som skulle vara trevligt att ha kvar ett tag...men 100 år??

steve skrev:
...De som tror att bilder på rinnande vatten vanliga djur okända människor eller andra företelser solnedgångar mm.dvs det mesta som finns på de bilder som sänds in har något värde glöm det och njut istället av stunden när ni fotograferar och gör det inte så märkvärdigt.

Håller med delvis. Själv har jag dokumenterat ett av de stora byggena som pågår i Lysekil just nu. Jag tar också mycket bilder på hus och miljöer som är på väg att förändras.De bilderna kommer säkert bli intressant för nån i framtiden på samma sätt som de äldre bilder vi har i kommunens arkiv har blivit intressanta för många nu. Mina familjebilder eller naturbilder kommer dock knappast att göra nån upphetsad om 100 år. Nu dokumenterar jag ju inte för att i första hand berika mig själv utan för att andra ska få nytta av det. Jag kan ju bara göra mitt bästa vad det gäller lagring så länge jag finns med och hoppas att det finns nån som sköter det efter jag är borta. Nu tror jag på människans förmåga att lösa problem så på samma sätt som jag lägger orimligt mycket tid på att rengöra och skanna glasplåtar så kommer det nog finnas nån tok som går igenom uråldriga lagringsmedia om hundra år :)

Sonnaren skrev:
Du tänker snävt min vän, alldeles för snävt. Tänk ett par generationer i stället.
Själv kan du - om lusten till bilder och fotografering finns kvar - förnya dina bilder på nya lagringsmedia allteftersom dessa dyker upp. Men när du är borta - ingen undgår sitt öde - hur är det då? Om nästa generation ger blanka tusan i att uppdatera dina bilder. hur går det då?
Det har inget intresse för dig kanske, men alla bilder kan bli eller blir av intresse för framtiden, tänk t.ex. på alla glaspåtar och silverbaserad fotografering i övrigt från 1800-talet och 1900-talets tidigaste dekader som restaureras idag.
Mycket av detta material har legat bortglömt/oanvänt i uppemot 100 år. Och har det förvarats bra är det användbart idag.
Att människan skulle förändras och uppdatera försvunna generationers digitala lagringsmedia löpande har jag ingen större tilltro till.
Att datorerna förändras (och minnesbärarna) vet vi, hur kan vi inte ens drömma om idag. Jag tror inte det kommer att ske i långsammare takt framöver, tvärtom.
Vissa "macar" saknar diskdrive idag (sörjd av ingen skulle jag tro), floppyn är ett minne blott som skrivits tidigare.
Det är inte den "normalbegåvades" oförmåga att hantera datorn som är problemet, även subkapabla kan hantera en dator.
Försök att inse att detta är ett reellt problem i stället för att tro att det är ett påhopp på det digitala fotografiet. Eller är det att begära för mycket av en snävt tänkande?
Us
Ja, och alla bilder fotograferade på 1800-1900 talet finns ju iallafall kvar? :)

KanonCanon skrev:
Ja, och alla bilder fotograferade på 1800-1900 talet finns ju iallafall kvar? :)
Nej givetvis inte, men många. Det togs betydligt färre bilder då än idag, fotografier och film/glasplåtar var dyra saker. Kanske är det därför så relativt mycket finns kvar. Jag begär inte att allt skall sparas. Bara möjligheten att låta somligt överleva.
Us

Linmajon skrev:
Just det. Vill man långtidslagra musik digitalt så är minidisc ett riktigt bra alternativ. Frågan är väl hur lätt det är att hitta en spelare som funkar om 50 år...
Alltså inte minidisc, de har väl bara en kapacitet på 150MB eller nåt, men de är väl magnetoptiska de också? MO-diskar får du i storlekar upp till flera gig. Jag använder 640MB (känns tryggare med smått) själv. Jag läste att Björn rörslett (www.naturfotograf.com) använde mo-disk och provade själv - funkar fint som f** och de är lååååååångt ifrån så känsliga som cd etc.

Sonnaren skrev:
Nej givetvis inte, men många. Det togs betydligt färre bilder då än idag, fotografier och film/glasplåtar var dyra saker. Kanske är det därför så relativt mycket finns kvar. Jag begär inte att allt skall sparas. Bara möjligheten att låta somligt överleva.
Us
Möjligheten finns, det gäller bara att se den. ;-) Om nästa generation inte ser,förstår eller inte vill så är det knappast nåt du eller jag kan göra även om du har glasplåtar,diamantplåtar,guldplåtar eller en cd.

KanonCanon skrev:
Möjligheten finns, det gäller bara att se den. ;-) Om nästa generation inte ser,förstår eller inte vill så är det knappast nåt du eller jag kan göra även om du har glasplåtar,diamantplåtar,guldplåtar eller en cd.
Nej är de inte intresserade så är det betydelselöst. Men ge mig en enda anledning (utöver -möjligen- att det tas alltför mycket tröttande skitbilder idag) att de inte skulle vara det. Det har alltid hittills i varje generation funnits ett antal bildintresserade människor. Samt historiker, arkitekter, planerare, hembygdsforskare, släktforskare etc. etc.
Us

Sonnaren skrev:
Nej är de inte intresserade så är det betydelselöst. Men ge mig en enda anledning (utöver -möjligen- att det tas alltför mycket tröttande skitbilder idag) att de inte skulle vara det. Det har alltid hittills i varje generation funnits ett antal bildintresserade människor. Samt historiker, arkitekter, planerare, hembygdsforskare, släktforskare etc. etc.
Us
Är de intresserade så hittar de en lösning på hur och vad de ska göra för att se bilderna och spara dem vidare. Jag vet inte om det finns CD imorgon heller inte om det finns nån sol eller jord? Vad jag vet är att hittar de en CD och om de är intresserade så förstår de själv eller med hjälp av nån annan att det behövs en CD-rom. Idag finns det gamla saker från 1000 talet så jag är säker på att en cd-rom och en dator finns att hitta nånstans om 50 år också. När de kollar i sin dator ser de att det kanske är en jpg fil. Då vet de att de behöver ett prg som kan läsa filen.. svårare är det inte. Nu tog jag cd som ett dåligt exempel - det finns mer hållbara saker.

KanonCanon skrev:
.........................Idag finns det gamla saker från 1000 talet så jag är säker på att en cd-rom och en dator finns att hitta nånstans om 50 år också. När de kollar i sin dator ser de att det kanske är en jpg fil. Då vet de att de behöver ett prg som kan läsa filen.. svårare är det inte. Nu tog jag cd som ett dåligt exempel - det finns mer hållbara saker.
Oh ja, i skandinavien finns både runstenar och bildstenar samt skeppssättningar från 1000-talet. Sedan finns rester av hus (stengrunder) och stolphål samt eldstäder och rester av ugnar för att utvinna myrmalm utförda i sten, fragment av kläder (från torvmossar), vapen, skelett, fragment av båtar guld och silversmycken finns som gravfynd och det som är utfört i ädelmetaller har bevarats riktig bra.
Guld (toning) är dyrt så det får bli silvervarianten om det skall bli något.
Som vanligt.
Us

Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Oh ja, i skandinavien finns både runstenar och bildstenar samt skeppssättningar från 1000-talet. Sedan finns rester av hus (stengrunder) och stolphål samt eldstäder och rester av ugnar för att utvinna myrmalm utförda i sten, fragment av kläder (från torvmossar), vapen, skelett, fragment av båtar guld och silversmycken finns som gravfynd och det som är utfört i ädelmetaller har bevarats riktig bra.
Guld (toning) är dyrt så det får bli silvervarianten om det skall bli något.
Som vanligt.
Us
Jag vet faktiskt inte vad du gör i ett forum som heter DIGITAL? När en person frågar hur han ska kunna spara sina DIGITALA bilder så de håller i 50 år är det enda du kan svara "Väl fixerade och sköljda, silverbromidpapper och gärna selentonade. Det är beprövat och har visat sig hålla i 100 år och mera........"

När du inte vet att man INTE kan lagra digital information på silverbromidpapper så bör du förstå att din hjälp inte är mycket att ropa efter. Din hjälp är alltså = mindre än 0

Men det finns faktiskt ett forum som heter KLASSISK så låt mig hjälpa dig att hitta dit istället, det finns säkert nån som vill ha din hjälp där?:

http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=7

Vänlig hälsning
Peter

Jag ser ingen magi i detta med format - det styrs av krass ekonomi..

Det är alltså inte med automatik så att ett format försvinner bara för att det kommer nya. Finns det tillräcklig mycket information som är tilräcklgt värdefull lagrad hos tillräckligt många människor på ett visst media kommer stöd för detta finnas långt efter att det kommer alternativ. Idag finns så stora mängder information lagrad på CD utspritt på så många konsumenter att det är osannolikt att det går att sälja en dator utan åtminstone en CD läsare lång tid framöver.

Man kan också notera att i stort sett alla PC datorer som säljs idag levereras med en diskettstation men vem använder disketter annat än i undantagsfall ? Den är så billig att det inte är värt besväret att ta bort den och formatet är så spritt att man vet att det fungerar.

Lite summerat så menar jag alltså att problemet med inkompatibla medieformat blir mindre och mindre ju mer spridd användningen är.

Att koppa ihop digital bildinformation med kemibaserad teknik är en tanke värd att pröva.

För egen del ser jag till att få en del av mina bilder på fotopapper. Detta framför allt för att jag uppskattar att ha bilderna på på papper - och ibland är jag så fåfäng att jag hänger upp dom på väggen...:)

Tanken att på motsvarande sätt som digitala bilder idag exponeras på färgpapper ha en process där förstoringsapparaten är kopplad till en dator och exponerar bildinformationen på papper som gärna får vara silverbromid och sedan arkivsköljas enligt alla konstens regler tycker jag är spännade. (Tyvärr är inte ens silverbromid idiotsäkert, ett och annat av mina 20 år gamla Emaks papper sköljda i arkivskölj en halv evighet har trista fläckar..)

Jag tycker det är dags att lägga den fullständigt tröstlösa "anlog vs. digital" diskussionen till historien (eller till ett formun man kan undvika..) och försöka hitta kreativa lösningar istället.

KanonCanon skrev:
Jag vet faktiskt inte vad du gör i ett forum som heter DIGITAL? När en person frågar hur han ska kunna spara sina DIGITALA bilder så de håller i 50 år är det enda du kan svara "Väl fixerade och sköljda, silverbromidpapper och gärna selentonade. Det är beprövat och har visat sig hålla i 100 år och mera........"

När du inte vet att man INTE kan lagra digital information på silverbromidpapper så bör du förstå att din hjälp inte är mycket att ropa efter. Din hjälp är alltså = mindre än 0

Men det finns faktiskt ett forum som heter KLASSISK så låt mig hjälpa dig att hitta dit istället, det finns säkert nån som vill ha din hjälp där?:

http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=7

Vänlig hälsning
Peter

Även digitala bilder går att överföra till bilder på silverbromidpapper. Men det innebär litet jobb, inte så mycket men det är flera steg.
Därför är det nog inget för dig.
Att en bild tagits digitalt behöver inte betyda att den måste långtidsbevaras i den formen.
Jag har en digitalkamera och har överfört bilder från den till silverbromid som jag selentonat.
Men det är nog överkurs för somliga - dock inte alla.

Us

Sonnaren skrev:
Även digitala bilder går att överföra till bilder på silverbromidpapper. Men det innebär litet jobb, inte så mycket men det är flera steg.
Därför är det nog inget för dig.
Att en bild tagits digitalt behöver inte betyda att den måste långtidsbevaras i den formen.
Jag har en digitalkamera och har överfört bilder från den till silverbromid som jag selentonat.
Men det är nog överkurs för somliga - dock inte alla.

Us
ok, hur många bilder har du "överfört" då? 3st eller kanske 10? Vad gör de som har 10.000 bilder eller fler i sitt arkiv då (för alla bilder ska ju bevaras som du säger). Enligt mig så låter ju detta som en billig och enkel lösning på "problemet" med alla digitala bilder! Att ingen har tänkt på detta tidigare... ?

Eftersom det verkar som att du är den enda som vet hur man gör så får väl du göra det åt oss du då...

KanonCanon skrev:
ok, hur många bilder har du "överfört" då? 3st eller kanske 10? Vad gör de som har 10.000 bilder eller fler i sitt arkiv då (för alla bilder ska ju bevaras som du säger). Enligt mig så låter ju detta som en billig och enkel lösning på "problemet" med alla digitala bilder! Att ingen har tänkt på detta tidigare... ?
Ett 30-tal ungefär. Mest för att prova om det gick.
Det går med både B/W och färg men B/W är enklare och mindre tidsödande.
Givetvis är det en metod för att spara de bilder som är värda besväret.
Nej, det tycker jag inte att mina var, det var ett experiment.
Men jag sparar inte alla diabilder eller B/W-negg heller, långt mindre gör jag papersbilder av de kvarvarande.
Us

Sonnaren skrev:
Ett 30-tal ungefär. Mest för att prova om det gick.
Det går med både B/W och färg men B/W är enklare och mindre tidsödande.
Givetvis är det en metod för att spara de bilder som är värda besväret.
Nej, det tycker jag inte att mina var, det var ett experiment.
Men jag sparar inte alla diabilder eller B/W-negg heller, långt mindre gör jag papersbilder av de kvarvarande.
Us
Både du, jag och alla andra vet att det här inte är någon höjdare så det driver ju inte debatten framåt direkt. Visst man kan säkert göra en raket av ett par äggskal också men nån bra ide är det inte när det finns stål tex.

Sonnaren skrev:
.. Givetvis är det en metod för att spara de bilder som är värda besväret.
...

Jag tycker du har en poäng i detta.

För egen del fotograferar jag uteslutande digitalt och ser bildfilerna som neg, dom bränner jag ner på en CD.

Vissa bilder är värda att gå vidare med och dom hamnar på papper - och dessutom hamnar dom på CD.

De här bilderna kommer jag att se till att ha på mer än ett ställe och säkert på t.ex DVD i framtiden men det är på dessa bilder jag lägger energin när det gäller arkivering - inte på alla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar