Sonnaren skrev:
Du tänker snävt min vän, alldeles för snävt. Tänk ett par generationer i stället.
Själv kan du - om lusten till bilder och fotografering finns kvar - förnya dina bilder på nya lagringsmedia allteftersom dessa dyker upp. Men när du är borta - ingen undgår sitt öde - hur är det då? Om nästa generation ger blanka tusan i att uppdatera dina bilder. hur går det då?
Det har inget intresse för dig kanske, men alla bilder kan bli eller blir av intresse för framtiden, tänk t.ex. på alla glaspåtar och silverbaserad fotografering i övrigt från 1800-talet och 1900-talets tidigaste dekader som restaureras idag.
Mycket av detta material har legat bortglömt/oanvänt i uppemot 100 år. Och har det förvarats bra är det användbart idag.
Att människan skulle förändras och uppdatera försvunna generationers digitala lagringsmedia löpande har jag ingen större tilltro till.
Att datorerna förändras (och minnesbärarna) vet vi, hur kan vi inte ens drömma om idag. Jag tror inte det kommer att ske i långsammare takt framöver, tvärtom.
Vissa "macar" saknar diskdrive idag (sörjd av ingen skulle jag tro), floppyn är ett minne blott som skrivits tidigare.
Det är inte den "normalbegåvades" oförmåga att hantera datorn som är problemet, även subkapabla kan hantera en dator.
Försök att inse att detta är ett reellt problem i stället för att tro att det är ett påhopp på det digitala fotografiet. Eller är det att begära för mycket av en snävt tänkande?
Us