Annons

Hur ska man spara bilderna så man är säker på att dom finns kvar om 50år

Produkter
(logga in för att koppla)
janc skrev:
Jag tycker du har en poäng i detta.

För egen del fotograferar jag uteslutande digitalt och ser bildfilerna som neg, dom bränner jag ner på en CD.

Vissa bilder är värda att gå vidare med och dom hamnar på papper - och dessutom hamnar dom på CD.

De här bilderna kommer jag att se till att ha på mer än ett ställe och säkert på t.ex DVD i framtiden men det är på dessa bilder jag lägger energin när det gäller arkivering - inte på alla.
ok, en poäng för att spara en bild eller två. Men att diskutera silverbromidpapper istället för cd etc har en lika stor levtid som en snöboll i helve*** :)
 
KanonCanon skrev:
ok, en poäng för att spara en bild eller två. Men att ..

Jag tror du missar min poäng. Jag menar inte för en sekund att man kopierar alla bildfiler till papper istället för att lagra dom på CD (eller annat lämpligt media) lika lite som jag skulle hävda att man istället för att spara sina neg gör en 24*30 kopia av varenda ruta...

Det jag menar är att steget vidare när man står där med sina bildfiler resp. neg inte alls behöver innbära att bilden hamnar på olika media beroende på utgångsmaterial. Verkligheten är där idag - du kan få dina bildfiler till papper (även om jag gärna skulle se ett större utbud och mer flexibel teknik) och att scanna in neg är standardteknik sedan länge.


För egen del anser jag att diskussionen om lagring i samband med digital fotografi mest handlar om den digitala analogin till negativpärmen (eller vad man nu har dom i) men i mindre utsträckning om de bilder som är det slutliga resultatet.
 
janc skrev:
Jag tror du missar min poäng.
Nej, jag förstår den och det är riktigt! Fina bilder ska man naturligtvis skriva ut, det är först när de hamnar på papper det blir riktiga bilder. Jag menade att jag håller med och att Ulf får en poäng för sina silvebromidpapper för just att skriva ut och lagra en bild eller två på det sättet. Mitt problem är att Ulf inte är i detta forum för att diskutera digital, ge tips eller hjälpa utan helt av andra anledningar, tyvärr!
 
Av vilken anledning jag skriver i detta forum har du ingen som helst aning om. Därför bör du knipa käft i den frågan och inte lansera några underliga konspirationsteorier.
Anledningen var inte märkvärdiagare än att jag ville påtala en beprövad metod som är en annorlunda väg att gå för digitalt foto, men säker för åtminstone en decennium. Under den tiden löses problemet.
Hade du varit yrkesfotograf och inte en "wannabe" hade du nickat instämmande, att det är en bra metod tills vidare.
Tala inte om sådant du inte kan eller vet något om.
Men då blir det väl lika tomt som på din bildsida här.
Us
 
Sonnaren skrev:
Av vilken anledning jag skriver i detta forum har du ingen som helst aning om. Därför bör du knipa käft i den frågan och inte lansera några underliga konspirationsteorier.
Anledningen var inte märkvärdiagare än att jag ville påtala en beprövad metod som är en annorlunda väg att gå för digitalt foto, men säker för åtminstone en decennium. Under den tiden löses problemet.
Hade du varit yrkesfotograf och inte en "wannabe" hade du nickat instämmande, att det är en bra metod tills vidare.
Tala inte om sådant du inte kan eller vet något om.
Men då blir det väl lika tomt som på din bildsida här.
Us
Det är ingen konspirationsteori - det är ju bara läsa vad du har skrivit.

Intressant att du tror att alla yrkesfotografer utom jag nickar instämmande till din lösning, speciellt de som har mellan 10-10000 eller fler bilder i sitt arkiv kan jag tänka mig. Jag kan ingenting, vet inget och ska alltså hålla käft, ok. Du som nu vet så mycket om digitalt och har överfört 30 bilder (enklast och bäst svart/vit) kan ju då skriva en artikel om hur man lagrar sina digitala bilder på bästa sätt så kan alla läsa det!

Är vi inte wannabes allihopa? fast någon tjänar pengar på det = yrkesfotograf.
 
Nej, inte bara svart-vitt, jag har provat färg också (Ilfochrome) och det fungerar också. Men Cibas metod är inte lika beständig som metallsalttonade svartvita kopior.
Jag föreslår att vi gräver ner stridsyxan. Och jag försäkrar att mina intentioner var de bästa när jag började skriva här även om det analoga fotograferandet är det jag föredrar, mest för att "digital dia" inte är någon hit - ännu..
Hur bra en fotograf än är -amatör eller yrkesman
-åstadkommer han högst ett par hundra verkligt b r a bilder under sitt liv.
Det är de som skall bevaras åt framtiden.
Resten må väl så småningom "mott och mal" få ta hand om.
Jag tror vi kan enas om detta i varje fall
Us
 
Sonnaren skrev:
Nej, inte bara svart-vitt, jag har provat färg också (Ilfochrome) och det fungerar också. Men Cibas metod är inte lika beständig som metallsalttonade svartvita kopior.
Jag föreslår att vi gräver ner stridsyxan. Och jag försäkrar att mina intentioner var de bästa när jag började skriva här även om det analoga fotograferandet är det jag föredrar, mest för att "digital dia" inte är någon hit - ännu..
Hur bra en fotograf än är -amatör eller yrkesman
-åstadkommer han högst ett par hundra verkligt b r a bilder under sitt liv.
Det är de som skall bevaras åt framtiden.
Resten må väl så småningom "mott och mal" få ta hand om.
Jag tror vi kan enas om detta i varje fall
Us
Jag gräver gärna ned stridsyxan! Om jag minns rätt så har vi väl varit i en del "hårda" diskussioner tidigare och därför har jag tyvärr yxan i handen när du hoppar in med dina plåtar i ett digitalt forum :). Om du säger att du menade väl och inte ville "hacka" på digitala lösningar så tror jag på dig. Jag vet själv att lagring av digitala bilder är en utmaning men menar också att det finns bra lösningar som är hållbara igår,idag och imorgon också för >digitala< bilder. Man behöver kunskaper för att lagra vanliga bilder också, samma sak gäller för digitala bilder. Gör man på rätt sätt så är varken vanliga eller digitala bilder i någon större fara. Att förvara sina negativ i ett påslaget solarium är inte det bästa man kan göra, eller hur. Att förvara sina digitala bilder på en "no-name" CD är ungefär samma sak i jämförelse. Såna CD som håller i 2 veckor tas alltid upp i exempel, och i jämförelse med negativ som sköts perfekt. Alltså 2 veckor mot 70år. Jag menar då att problemet inte är CD utan att man skulle valt nåt annat - hade man valt MO-diskar tex så hade det kanske istället varit 70-70år. Sköter man om backup etc så har man ju ett tryggt system.

Javisst är det en fördel att skriva ut bilder på papper också. Men sköter man om sina digitala original så finns det hopp om att det är 100% felfritt även om 1-2000 år också, det stämmer inte med papperet.
 
Jag tycker nog de olika sidorna i den här frågan talar förbi varandra. Om man som Ulf mest verkar värdera de bildmässiga kvaliteterna som komposition och återgivning på ett konstnärlgt plan så kanske man kan nöja sig med så få bilder som han pratar om. För egen del är det inte nån lösning som fungerar bra då jag helst dokumenterar miljöer och byggnader och där blir varje bild som visar nåt av intresse för framtiden intressant. Tyvärr vet man ju inte vad som i framtiden kommer att bli intressant så man får ju spara rätt mycket. Jag vet att dessa bilder kommer att bli intressanta för framtiden på samma sätt som de äldre samhällsavbildande foton jag jobbar med för tillfället är uppskattade av många människor idag. Jag är inte särskilt orolig för lagringsfrågan då mina bilder inte är avsedda att framhäva mig själv utan de objekt de avbildar och därmed är intressanta för fler än mig. Chansen är då nog större att nån orkar sköta lagring och eventuella konverteringar i framtiden då.
 
Nu slog mig en tanke. Här sitter vi och diskuterar något som ju är en utmärkt affärsidé...
Vår firma...låt oss kalla den t.ex "Semper pictura infinitis". tar in bilder, lovar att lagra dem digitalt så att de alltid är tillgängliga för lagringskunden, som kan beställa upp dem till sin terminal med kort varsel.Vi lovar också givetvis inte tjäna pengar på bilden genom försäljning eller annat.
Vi sköter överföring till nya medier när dessa dyker upp, har backupkopior av alla inlagrade bilder i brandsäkra/jordbävningssäkra eller eljest säkrade rum.
Detta är delvis ett skämt, men bara delvis, jag tror att det kan komma att finnas en marknad för denna slags service.
Vad tror ni?
Us
 
Går det att lagra digitala bilder på DVD-skivor?
Den större lagringskapaciteten kanske skulle göra det smidigare då man ska ta backup på hela bildarkiv.
 
Sonnaren skrev:
jag tror att det kan komma att finnas en marknad för denna slags service.
Jag har utvecklat flera system för digital arkivering (dock ej för bilder). Datamedia är ostabilt och som privatperson vill man inte använda det för långsiktig arkivering. Om ni inte tror mig så kan ni alltid fråga folklivsarkivet vad de anser om digitalkameror.

Ulf... det är en bra idé att sälja framtidssäker digital lagring. Det finns redan företag som är specialiserade på det (i dagsläget NEBS-certifierad SAN). "Break even" ligger vid investeringar kring en miljon kronor (och det är en låg gräns). Som sagt, inget för privatpersoner.
 
Pelar skrev:
Går det att lagra digitala bilder på DVD-skivor?
Den större lagringskapaciteten kanske skulle göra det smidigare då man ska ta backup på hela bildarkiv.

Såklart... men om DVD är säkrare än CD har jag ingen aning om, men väldigt mycket mer praktiskt är det...

/kg som spar allt på DVD numera...
 
tackar för kul läsning

Efter att ha läst många av era inlägg.Så är nog en av dom bästa sätten att spara bilder (minnen) för framtiden.Hör och häpna "publicera bilderna".
skicka e-post,dvd,fotosidan,cds till farfar och sälj sälj säljmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. då kanske bilderna finns kvar längst.


tackar för ordet!
 
Jag har några olika saker här hemma som kan avslöja lite om olika medias förvarings tider.

Jag har en stenkaka med dragspels musik fom trots knasster går att spela och man kan digitalt förbättra och filtrera bort knaster. Jag kan även själv bygga nått som gör att jag kan lysna på denna skiva.

Jag har även en CD som var till när de visade och "demade" de första CD spelarna. Det är ett stycke ur vivaldis "de fyra årstiderna" som min mamma fick med när hon köpte en Sony CD spelare. En minimal repa på CDn gjorde att man inte kunde lysna på den "ett spår bara" och vi hörde bara pip och skrän. Försvinner CD spelare för ett annat format är det svårt att bugga nått man kan spela dessa med.

Jag har även ett kasettband "8-track" jag hade ingen aning om vad som låg på det då jag inte hade en spelare. Men en dag hittade jag en som hade en spelare för liknande band och vi konstaterade då att bandet var förstört. Bara på vissa ställen hörde man instråment och nått som liknade sång.

Jag har även bilder hemma som jag ritade med krita på papper när jag var 6-år gammal, dessa är lätt att ta fram och titta på.

En av de älsta bilderna jag har på PC är i fyra färger och i PIC format, tyvär är bildinformationen skadad på en del och därför försvinner över halva bilden medans den undre halvan är ett virrvarr ar slumpässiga pixlar.

Jag har en svartvit bild på min farfarsfar från slutet av 1800-talet och flera pappers bilder från 1925 som är i bra skick och som kan förbättras om man vill.

Når jag gick igenom allt detta konstaterade jag en mycket enkel sak. De bilderna man tycker är de viktigasete att bevara för framtiden skall man förvara analogt på papper, för det är inte säkert att man i framtiden kan läsa våra digitala format eller de som hittar mediat de ligger på vet vad det är. En bild är alltid en bild och det krävs bara ett par ögon för att förstå vad det är.

Skall man spara en CD för framtiden skall man även spara en CD-läsare och det som krävs för att man skall kunna använda den.

Men som sagt, vi får veta vad som sker om 50 till 100 år :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.