ANNONS
Annons

Hur ska man få snabba rörelser skarpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Provade att fota en som kastade upp en massa löv upp i luften men lyckades aldrig få dom bilderna skarpa, inte ens i närheten. Körde i manuellt läge och provade att ställa in en snabb slutartid.

Vilken slutartid hade du?

Var det rörelseoskärpa du fick? Var någon del i bilden skarp? Kan vara att kameran inte lyckades fokusera ordentligt?

Var nog rörelseoskärpa jag fick, hur löser man det?
Tror jag hade 1/1000 i slutartid som mest

Problemet att bilderna blev så mörka/svarta pga snabb slutartid tror jag.
Har läst nu någonstans att 1/250 är en lämplig hastighet för t.ex. ett springande barn men hur gör man då för att bilden ska bli bra?

Kollade du att exponering blev rätt? Du har en exponeringsmätare. Den måste du titta på. Finns både i sökaren och på dispajen.

Plåtar du manuellt så måste du ställa in rätt. Ett visst ljus ger en korrekt kombination av slutartid/bländare/ISO-tal. Föreslår att du tränar på att exponera rätt på lite mera stillastående motiv först.

Varför inte testa hur slutartiden påverkar resultatet?

Kollade du att exponering blev rätt? Du har en exponeringsmätare. Den måste du titta på. Finns både i sökaren och på dispajen.

Plåtar du manuellt så måste du ställa in rätt. Ett visst ljus ger en korrekt kombination av slutartid/bländare/ISO-tal. Föreslår att du tränar på att exponera rätt på lite mera stillastående motiv först.

Varför inte testa hur slutartiden påverkar resultatet?

Tack för tipset :)

Ett bra sätt att lära sig är att läsa instruktionsboken för kameran. Canon har hyfsat bra, hur det är för Nikon vet jag inte.

Varför använde du manuellt läge och inte S-läget?

Det finns två olika sätt att frysa rörelser. Det ena är kort slutartid. Det andra är med blixt.

E äi troligtvis oskarpa för att i samband med den korta slutartid valde din kamera en stor bländaröppning vilket ger väldigt kort skärpadjup. Jag förslå att du ställa in allt manuellt. Slutaren (+1/500), bländaren (f8 - f11 beror på optik), skärpan och sedan en ISO som ger dig bra exponering. Skulle också rekomendera du använder den vidaste vidvinkel du har.
Lycka till.

Ts skriver att bilderna blir för mörka. Givetvis blir de för mörka om du använder för kort slutartid om inte bländaren eller ISO kompensera för detta.

Ts: Bländare största möjliga. Slutare någonstans mellan 1/250-1/1000. Om bilderna blir för mörka så höjer du ISO steg för steg tills du får bra exponering. Var inte rädd att för att höja ISO.

Provade att fota en som kastade upp en massa löv upp i luften men lyckades aldrig få dom bilderna skarpa, inte ens i närheten. Körde i manuellt läge och provade att ställa in en snabb slutartid.

Förrutom de bra tipsen ovan finns det en annorlunda "lösning". Jobba med det du fick, dvs rörelseoskärpa, gör det suddiga snyggt. Dvs ta längre slutartid och ta stöd.

E äi troligtvis oskarpa för att i samband med den korta slutartid valde din kamera en stor bländaröppning ...
Nja, kameran lär inte välja nått alls i manuellt läge (förutom ev. auto-ISO) och helt klart blir ju bilderna underexponerade så allt är väl manuellt inställt, men fel.
... Körde i manuellt läge och provade att ställa in en snabb slutartid.

Problemet att bilderna blev så mörka/svarta ...

1/1000 lär frysa löv även om man kastar upp dem. Troligen är bilderna helt enkelt oskarpa pga. att fokusen ligger helt fel. Om biilderna sen också är underexponerade lär resultatet bli svårt att använda.

Vänd på det.
Sätt kameran stadigt i stativ.
Ställ in ca 1/25 s

Personen bör vara fryst men löven kommer att fara runt o ge en skön känsla av virvlande höstlöv.
Utförs med fördel mot en blå hösthimmel.

78D40, när du plåtade dina löv så måste samtidigt kolla på exponeringsmätaren som du har nertill i sökaren. Markerar den minus blir bilden mörk och plus ger ljus bild, på normala motiv villl säga. Om man väljer att plåta manuellt antyder detta att man själv har kontroll över exponeringen, dvs ljus, slutartid, bländare och ISO. Om inte så blir resultatet slumpartat.

Är man nybörjare så skulle jag rekommendera att köra i A eller T läget. Då får man ganska mycket hjälp av kameran och dessutom missar man inte lika lätt. Manuellt läge kräver att man kan justera kameran snabbt och motivet är rörligt. Detta kräver träning.

Att en modell slänger upp löv i luften är knappast något som kan räknas till snabbt händelseförlopp. Det är planerat från första rutant till sista.

Kanske planerat men kameran var inte redo. Vi har att göra med en nybörjare och det är inte naturligt att behärska kameran med en gång. Även jag behöver träna på min 70D trots att jag har plåtat sen 70-talet.

Enklaste att frysa en snabb rörelse är att använda en blixt.
Dummar sig AF så sätt den i M läget och bestämma vart fokus ska vara. Använd stativ och IR trigger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar