Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag ta självporträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Adnil

Medlem
Hur ska man ta ett självporträtt egentligen?
Hur ska jag veta var jag ska ställa skärpan? Har testat att ställa den på ngt närliggande, men jag kommer inte ställa mig exakt på millimetern där, så jag blir suddig ändå. Hur ska jag veta hur mkt jag ska zooma in? Jag undrar egentligen ALLT om denna knepiga teknik;)
Någon som kan hjälpa mig?
Tips på litteratur eller länktips är också välkomna!
 
En teknik är att sitta (eller stå) där du kommer att sitta (eller stå), och fokusera på stativet. Slå sen över till manuell fokus och sätt kameran på stativet.
 
Ordna en gammal tavelram i lagom storlek.
Ställ upp den på lämplig sätt.
Kameran på stativet.
Ställ in skärpan på ramen.
Tryck på självutlösaren.
Titta ut genom ramen och ser till att Dina ögon kommer i samma linje som ramen dvs samma avstånd till kameran som ramen.
 
Ställ kameran på ett stativ, lägg ut en tumstock på golvet mellan dig och kameran, ställ in fokus på 1-2 m... ställ dig på samma avstånd från kameran, skjut - med lämpligt bländarvärde... kanske 8?
 
Häng ett snöre i taket sätt tre tejpbitar på det, en som markerar ögonhöjden, en som markerar den övre bildkanten (t.ex strax ovanför hjässhöjd) och en som markerar den undre bilkanten. Ställ sedan skärpan på tejpbiten som markerar ögonen. Ställ dig sedan vid snöret igen så att ögonen kommer så nära tejpbiten som markerar dem. Tyck ner snöret och tryck av. Det har fungerat bra för mig för ansiktsporträtt på full glugg.

En lång trådutlösare är bra att ha vi dessa tillfällen t.ex. bulb-typen (luftblåsa kopplad via slang)
 
Adnil skrev:
Hur ska man ta ett självporträtt egentligen?
Hur ska jag veta var jag ska ställa skärpan? Har testat att ställa den på ngt närliggande, men jag kommer inte ställa mig exakt på millimetern där, så jag blir suddig ändå. Hur ska jag veta hur mkt jag ska zooma in? Jag undrar egentligen ALLT om denna knepiga teknik;)
Någon som kan hjälpa mig?
Tips på litteratur eller länktips är också välkomna!


Egentligen inget svar på frågan, men jag tycker du kan fråga dig om skärpan är så jätteviktig?
Det beror förstås på vad för slags självporträtt du är ute efter. Jag skulle testat med en kamera som inte går att ställa in fokus med, som har ett fixfokus (tror jag det heter) Åenasidan så kan du inte få den där knivskarpa skärpan på ögonen (tex) men du slipper också att få en knivskarp skärpa på ena axeln ( som inte var meningen)och att allt annat blir suddigt. Du får ett jämnare resultat med en enklare kamera och kan fokusera och lägga energi på annat än skärpa. Själv så tappade jag lusten helt när jag skulle ta självporträtt om jag hela tiden skulle brottas med att få skärpan rätt, sätta upp tejpbitar och allt var det var. Det tog bort hela glädjen (för mig)

Men tycker man att det är en del av utmaningen och att bilden kräver detta, så är det klart värt det, men för min del så insåg jag att det inte var så viktigt för bilden
 
Man missar ju också möjligheten med kort skärpedjup, men som sagt, det är också något man kan fråga sig om det är nödvändigt.
En del kameror ger mer eller mindre vinjettering också vilket kan kompensera lite vad gäller att ge djup åt bilden så den inte upplevs som så platt.
 
En ram torde vara det bästa... inget snack om saken.

1: Ta och bygg, klipp, klistra ihop en ram med förhållandena 2X3 eller 3X4 beroende på sensorn och fyll sökaren med ramen efter att första ha zoomat ut och ställt skärpan på ramen (ramen ska alltså inte synas när du är inzoomad).

2: ställ upp en spegel under kameran för att se hur skuggorna faller.

3: självutlösare, remote lr, trådutlösare och det är kirrat.
 
har samma problem.. min pocket kamera tar fokus när jag trycker på utlösaren.. jävla bra lösning för en timer funktion? som 99% använder för att fota sig själv.. fokus blir sedemera på bakgrunden.
Canon IXUS v3

Min system kamera Canon eos300d den fungerar på samma sätt... värdelöst.. men kör jag den via remote capture i datorn så fokuserar den vid fototillfället, bättre men jag har ingen koll på hur den fokuserar. Men en temporär lösning dock är sladden för kort för att jag ska vara nöjd, vet inte om en förlängare är lösningen. eller om de blir andra problem finns väl förstärkare till usbkablar iofs

Men fokusera på nån annan eller objekt och byt till manuell fokus blir väl en okey lösning annars får du helt enkelt be nån fota dig.
 
Placera den størsta spegeln du har rætt bredvid kameran som står fast i stativet. Då ser man sig sjælv i næææstan samma perspektiv som kameran.
Så ær det bara å trycka på sjælvutløsaren,,,"klick"!
Detta har jag gjort sjælv många gånger och lyckats bra. Har du digital kamera ær det ænnu lættare att justera sig in korrekt, såklart.

Lycka till;)!

Mvh Niclas,
 
Tack för alla bra tips! Ska prova det med att fokusera på stativet, verkar vara minst saker att ha med sig;)
 
Galaxens President skrev:
Min trådutlösar har alltid varit rätt dålig på att ställa skärpan och komponera åt mig.

bahahahha!




häng en tråd i taket med en tejpbit i ändan, justera tråden så den är där du ska ha ditt öga,,,ställ skärpan på tejpbiten...voila klart!
 
Till alla er som kör eos 300d och behöver en trådutlöare har jag ett tips jag läste nånstans på nätet: En nokia-handsfree ska fungera. Man använder svarsknappen för att fyra av helt enkelt.
När jag fotar självporträtt brukar jag hålla mig intill en vägg och tejpa upp lite mmarkeringar för kanter strax utanför kanten på bilden, sen mäta skärpan på ett snöre.
Fotar alltid självportätt med lilla vidvinkeln efterssom den inte alls är så tetig på vart skärpan ställs.
Egentligen är det mest att prova sig fram, dock underlättar det rejält med en manuell kamera.

Pajid
 
Mitt trix är att använda manuell fokus på objektivet och sedan ställa in det efter en pinne (tumstock el dyl) som man håller ut från kameran dit man vill ha huvudet (eller fokus). Ställer sedan in manuell exponering och kör tidsutlösaren. Med pinnen kan man sedan alltid kontrollera exakt vart fokuset är någonstans!

Lycka till!
 
När jag tar självporträtt, vilket jag ofta gör, så brukar jag oftast använda mig av Manfrottos stativ. Det brukar alltid borga för kvalitet och jag har aldrig misslyckats med stabiliteten. Lycka till med dina självporträtt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.