Annons

Hur ska jag göra med fotopriset?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotar en hel del sport som amatörfotograf på min fritid. Bilderna lägger jag sedan ut på nätet. (Bilderna läggs ut här: filipsdamer.pixbox.se samt http://public.fotki.com/FilipO)

Ibland händer det att jag får mejl från personer som "vill ha" mina bilder. Det är oftast privatpersoner men ibland också idrottsföreningar som vill ha bilder gratis för privat bruk eller lägga upp på sin hemsida.

I början av min fotokarriär när jag var lite naiv och snäll sade jag ja direkt på dessa mejl och skickade iväg bilderna gratis.

Nu när det har gått några år och kunskaperna är något större har jag börjat ta betalt för bilderna om jag får dessa önskemål.

Problemet är att de flesta då drabbas av snålhet och inte vill betala för bilderna.

Hur ska jag på ett enkelt och bra sätt motivera för "vanligt folk" som kanske inte har så stor inblick i fotovärlden varför jag tar betalt?

Jag vill ju inte att det ska låta som att jag är girig och bara vill ha pengar.
Jag ska också säga att jag inte tar ut några hutlösa priser för webbilderna. 40 kr/bild är det som gäller.

/Filip
 
Säg som det är, att du faktiskt har lagt ner tid på just denna bilden. Ofta blir det ju ett par timmar beroende på hur situationen ser ut.
Det borde vara anledning nog för att ta en(i detta fall en väldigt låg) avgift.
 
Detta är en av anledningarna till att man inte ska sälja sig billigt i början. Folk vänjer sig och innan man vet ordet av så är det en sanning. Därefter är man rätt rökt när det gäller att ta betalt.

Problemet är att det alltid finns någon som kan tänka sig att ge bort bilder på skoj och om någon vill ha betalt så är det bara leta reda på nästa villiga individ. Så mycket är man värd nu för tiden.
 
Jag tycker inte det behöver motiveras, det går inte att vinna någon diskussion om vad bilderna egentligen ska kosta. Det är du som har produkten och sätter det pris du vill ha så säg bara att "bilderna kostar X kronor" för den användning köparen avser. Om dom då säger att dom inte vill betala så blir det ingen användning helt enkelt.

Vad spelar det för roll om dom då tycker att du är girig - är det inte i själva verket dom som är snåla och undervärderar ditt arbete, din investering och ditt kunnande som gör att du kan ta bilderna och dom inte kan det?

Om du kan få något tillbaka som du värderar så kan det kanske ändå ibland vara aktuellt med gratisbilder, personligen har jag gjort så att föreningar och klubbar fått använda ett par bilder på sin hemsida innan eller efter en tävling mot att jag får mitt namn och en länk publicerad i anslutning till dom. Jag ser det som reklam som jag förhoppningsvis tjänar på. Tävlande och privatpersoner får däremot köpa om dom vill använda bilder, passar inte det redan löjligt låga priset så kan dom skaffa sig motsvarande kamerautrustning själva och se vad det verkligen kostar.
 
Hur sköter du försäljningen? Säljer du över mail och tar betalt direkt till konto eller fakturerar eller hur hade du tänkt att lösa det ?
 
Jag skickar bilderna via mejl. Förskottsbetalning till konto.

Det kanske är smart som Anders Östberg säger att man iallafall kan ge idrottsföreningarna ett par bilder gratis mot att de i anslutning till bilderna gör reklam för min sida.

Saken är väl den då att jag måste vara riktigt tydlig med hur många bilder de får gratis innan bilderna börjar kosta. Annars är man som sagt rökt när det gäller att få pengar från någon i fortsättningen.
 
En annan sak man kanske skulle kunna göra är att tydligt skriva på hemsidan att om man är intresserad av en bild så kan man beställa den för 40:-, eller vad du nu vill ta, och att du har erbjudanden för klubbar och föreningar. Då kanske man skulle slippa alla dem som bara "vill ha".

Sen tycker jag också att om man vill ha en bild och inte kan betala några tior för den så är det de som är snåla och inte du som är girig.
 
Du kanske säljer dig för billigt.

Jag skulle klart och tydligt lägga ut information på min hemsida om vad som gäller. Höj priset så att du kan tjäna lite på dina bilder, går det så går det. Jag antar att du inte får in några större summor som det är nu.

En prislapp på 40kr signalerar faktiskt "lågbudget, ringa värde"

Mvh J O
 
Jag tycker inte det är fel att ha ett "självkostnadspris" på de bilder man tagit om man själv känner att det man prioriterar spridning före ekonomisk kompensation. Man måste ju också fundera på vilken målgrupp man har. I detta fall tror jag i alla fall att man kommer att tjäna mer på att sälja fler än att sälja få dyrare bilder. Sen finns det ju inget som hindrar en från att successivt kanske sätta ett högre pris på vissa bilder som man tycker blev extra bra.

Vad signalerar hög budget och högt värde, 400, 4000 eller 40000?
 
Senast ändrad:
Rent bortsett från att jag inte tycker det finns någon anledning att "dumpa marknaden" - det slår ju i förlängningen både på en själv och andra - så får man känna efter vad det är värt att sälja eller ge bort en bild. Du ska ha något tillbaka för ditt arbete.

Om det högsta nöjet i livet är att skapa och redigera en bild för att sedan ge bort den gratis till någon som inte värderar det ens på nivån en femtiolapp så är det förstås eget personligt val. Det är kul i början att överhuvudtaget få en förfrågan, men vartefter man upplevt det några gånger så kommer ju känslan att det faktiskt handlar om att bli utnyttjad.

Om man tar och får betalt så har man också fått ett kvitto på att den bild man gjort är värt såpass att andra är redo att offra lite pengar. Gratis är också värdelöst. Jag ser det som ett kvitto på att jag faktiskt gjort ett jobb som någon värdesätter.

Det är förstås helt OK att ge bort bilderna om man känner för det, men tro inte att så många kommer att tacka dig för det. Det har hänt vid ett flertal tillfällen att jag skickat bilder som folk frågat efter och inte hört ett pip tillbaka, inte ens ett svar på mailet. Hur mycket var det då värt för mig att arbeta med dom bilderna?

Många försöker också få gratis bilder med argumentet att det skulle vara bra reklam för mig, men jag har hittills aldrig sålt en bild på grund av att någon privatperson har en bild på sin hemsida eller blogg. Återigen, hur mycket var då den gratisbilden värd för mig själv? Jag hade kanske kunnat göra samma arbete men för ett mer långsiktigt värdefullt mål. Det är som regel bara cash i fickan nu som är värt något, allt annat är bara snack från folk som vill utnyttja dig.
 
Fotopris

Klart du ska ta betalt, även om du är amatör så är det jobb bakom det du gör. Visst är det smickrande och roligt att folk vill ha dina bilder men klart att du ska ta betalt. Vilken summa du sätter är naturligtivs upp till dig däremot tycker jag att du ska göra det enkelt för de personer som besöker din sida.
Några knapptryckningar och betalning samt beställning ska ha gått iväg till dig. Det ska vara enkelt för en köpare att kunna betala och beställa direkt om där finns en bild de vill ha. Du kan kanske ge dem alternativen att få dem för webb (dvs. lågupplöst) eller köpa bild i printad version (hemskickad).

Du bör undersöka möjligheterna, ju enklare det är för kund desto mindre motivering tror jag att du behöver ge. De flesta vet att där är inte många saker i världen som är gratis.

Du kan tom göra paket till idrottsklubbarna som de kan köpa alt. erbjuda sina medlemmar via dig, allt med några få knapptryckningar.

Vill du veta mer så hör gärna av dig.

Lycka till!
 
Det gäller att hävda fotografin !

HejFilip!
Du får inte ta illa upp men du är ett bra exmpel på det som jag har varnat för tidigare och även för många år sedan när det digitala blev en kamera för en bredare fotogrupp (amatörer).Självklart skall man ta betalt helt oberoende om man är yreksfotograf eller amatör. För båda gäller ju att man har kostnader kring fotograferandet. Det trista svaret som man kan få att jag behöver inte leva på det är bara så dumt.Jag säger inte att du förstör marknaden för yrkesfotografer men om alla landets amatöret som inte behöver leva av sin fotografering ger bort bild så blir det ett problem vill jag påstå.
Nästa gång någon vill att du skall ge bort en bild så ställ följande fråga:
* Vad sysslar du men (alltså vilket yrke har du).Om du då får svaret taxichaufför, snickare, it-tekniker,målare,läkare,frisör. Då kan du be dom att dom nästa gång du behöver deras tjänst att dom gör denna utan betalning !

Vad du tar betalt är upp till dig. Det är bara du som kan värdera dit arbete. Att du skulle följa BLF´s lista är kanske inte troligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.