Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag göra för att få studentbalsporträttet riktigt bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda-G

Medlem
Jag har blivit ombedd att fotografera en tjej på studentbalen, eller rättare sagt innan hon ska dit, med sminket, håret och klänningen på.

Jag är en total nybörjare inom fotografering och vet inte riktigt hur jag ska göra för att få bilderna riktigt bra.

Det kommer att ske utomhus (vid en liten sjö) och bilderna tas med en Nikon D80, har dock bara tillgång till den inbyggda blixten, stativ finns.

Läste någonstans att man bör ha en reflexskärm. Skulle vilja veta vad den gör för något, var man ska placera den osv. Kan man använda något annat istället, har för mig att de är rätt dyra...

Hur ska modellen stå, var bör man ha solen osv...

Jag är mycket tacksam om någon ville hjälpa mig med detta, för jag vill ju att bilderna ska bli fina och att modellen blir nöjd.

/// Linda

Enklast är ju om du har solen i ryggen och modellen får den rakt framifrån. Då behöver du ingen reflexskärm. Om dock bakgrunden är viktig och du inte kan stå med ryggen mot solen kan det hända att modellen får en för tydlig skuggsida och då kan du behöva lätta upp med en reflexskärm. Går bra med en större frigolitskiva oxå.
Men du behöver nån som håller den, annars tar vinden den.

Det hänger lite på hur många som kan assistera, men man kan spänna upp ett tunt lakan mellan solen och modellen och få ett fantastiskt bra ljus. (budget variant av det du ser här)

http://www.photoflexlightingschool...._Portraits_using_LiteDiscs_Outside/index.html