Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag göra för att få studentbalsporträttet riktigt bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda-G

Medlem
Jag har blivit ombedd att fotografera en tjej på studentbalen, eller rättare sagt innan hon ska dit, med sminket, håret och klänningen på.

Jag är en total nybörjare inom fotografering och vet inte riktigt hur jag ska göra för att få bilderna riktigt bra.

Det kommer att ske utomhus (vid en liten sjö) och bilderna tas med en Nikon D80, har dock bara tillgång till den inbyggda blixten, stativ finns.

Läste någonstans att man bör ha en reflexskärm. Skulle vilja veta vad den gör för något, var man ska placera den osv. Kan man använda något annat istället, har för mig att de är rätt dyra...

Hur ska modellen stå, var bör man ha solen osv...

Jag är mycket tacksam om någon ville hjälpa mig med detta, för jag vill ju att bilderna ska bli fina och att modellen blir nöjd.

/// Linda

Enklast är ju om du har solen i ryggen och modellen får den rakt framifrån. Då behöver du ingen reflexskärm. Om dock bakgrunden är viktig och du inte kan stå med ryggen mot solen kan det hända att modellen får en för tydlig skuggsida och då kan du behöva lätta upp med en reflexskärm. Går bra med en större frigolitskiva oxå.
Men du behöver nån som håller den, annars tar vinden den.

Det hänger lite på hur många som kan assistera, men man kan spänna upp ett tunt lakan mellan solen och modellen och få ett fantastiskt bra ljus. (budget variant av det du ser här)

http://www.photoflexlightingschool...._Portraits_using_LiteDiscs_Outside/index.html

Med en polare och en vit pappskiva träskiva med aluminiumfolie eller liknande påklistrat. skulle jag ställa modellen i skuggan och slå in ljus med skärmen.

http://www.photoflexlightingschool...._Portraits_using_LiteDiscs_Outside/index.html

Har jag inget att tillgå och solen skiner ställer jag helst modellen i skuggan ändå, det ger dig minst risk att misslyckas då ljuset är jämt och inte ger dig några hårda skuggor sen får du lägga på kontrasten med kurvor efteråt.

Tack för era svar. Ska ut med modellen imorgon och ta några testbilder och se hur det blir.
Ska prova era tips så att allt blir bra på söndag när balen är.

/// Linda

efter att precis kommit hem från balfotografering så rekommenderar jag verkligen reflex eller skugga, vissa bilder blev så här när man inte såg upp :/

Fast det kanske beror mer på att jag inte riktigt tittade hur skuggorna låg, tur att man kan se bilden direkt på skärmen ibland :)

Bilagor

• _ict5037-01.jpg
    _ict5037-01.jpg
    24.1 KB · Visningar: 1,422
Oj, ja det såg ju lite konstigt ut.

Tack för att du visade mig detta. Det kan ju vara lite svårt för ett "otränat" öga att fånga hela bilden och se allt på en gång.

Kanske ska försöka fånga någon som kan hjälpa mig och hålla eventuella skärmar och dyl.

Hoppas på det perfekta vädret med det perfekta ljuset förstås!

/// Linda

Jag tog mig friheten och lånade bilden av Gustav för att förklara mitt tänk med att ställa modellen i skuggan om du saknar utrustning., solen kommer uppifrån och ger dig mörka ögon om du inte har någon hjälp av blixt eller skärm. Ställer du modellen helt i skuggan så exponerar du efter det och får ett snyggt ljus i ansiktet utan skuggor i ögonen.(jag har ljuskompenserat bilden i ps Skugga och moln ger bra fotoljus (om det ligger över hela modellen)

Bilagor

• urskuggan.jpg
    urskuggan.jpg
    32 KB · Visningar: 1,319
Ja det blev verkligen stor skillnad där. Här i Vinslöv skiner solen för fullt nu och inte ett enda moln på himlen, men skugga finns det i alla fall där vi ska vara.

Jag har tyvärr inte tillgång till photoshop här hemma, utan får ta iväg sen för att redigera bilderna (om det behövs) någon annanstans. Ohc den personen har photoshop elements (tror jag att det heter). Är det stor skillnad på dessa två program?

Har fått lite tips om att man kan använda sig av vanlig aluminiumfolie för att lätta upp eventuella skuggor. Ska man placera det "mittemot" solen då, eller var är bäst att ha det?

/// Linda

Elements fixar det mesta man behöver, i en del fall dessutom på betydligt enklare vis än CS. Så det ska nog gå att ordna det mesta du vill göra.

Placera reflektorn så att den reflekterar in ljus där det saknas. Ta två kompisar, en som modell och en som håller reflektorn, gå ut i solen och dirigera runt dem lite så du får en känsla för det.

Prova lite olika vinklar, avstånd och gärna matrial.
Inte för att jag testat nyligen men i mycket solljus kanske aluminiumfolie blir lite väl mycket, det beror lite på om du vill ha bort alla skuggor eller om du bara vill lätta upp dem lite.
Har du tid och ork så kan du testa med slät aluminiumfolie och skrynklig, bara där kan du se rätt ordentlig skillnad.

Frigolitskivor har ofta en färg och textur som ger rätt trevligt ljus. Och de kan ju kläs med antingen slät eller skrynklig aluminiumfolie efter behov.

dude skrev:
Jag tog mig friheten och lånade bilden av Gustav för att förklara mitt tänk med att ställa modellen i skuggan om du saknar utrustning., solen kommer uppifrån och ger dig mörka ögon om du inte har någon hjälp av blixt eller skärm. Ställer du modellen helt i skuggan så exponerar du efter det och får ett snyggt ljus i ansiktet utan skuggor i ögonen.(jag har ljuskompenserat bilden i ps Skugga och moln ger bra fotoljus (om det ligger över hela modellen)

Ja jäsiken, man kanske kan rädda den bilden ändå
bra träning
*försvinner iväg till PS för experimentera*

Nu har jag varit och tagit lite testbilder...många, många bilder. Både modellen och jag kände oss som ett par glada amatörer när vi gick där i skogen, men vi testade lite olika saker med väldigt varierande resultat.

Här är en av bilderna i alla fall. Är det någon som vill kommentera den - ris eller ros- så gör gärna det. På söndag är det ju som sagt allvar. Visst, man kan ju göra vissa justeringar i efterhand, men det underlättar kanske om man har ett bra råmaterial.

(Bilden blev ju inte så skarp när jag fick förminska den för att kunna lägga in den, tyvärr.)

En liten fråga bara: Är det någon som har någon uppfattning/erfarenhet av programmet Capture NX? Kollade runt lite och såg att man kunde testa det i 30 dagar gratis.

/// Linda

Bilagor

• bilder 0260001_3.jpg
    bilder 0260001_3.jpg
    44.7 KB · Visningar: 1,126
En riktigt bra start tycker jag, det är ett bra material som går att jobba vidare på utan att photoshoppa sönder det.

Kör du raw kan du prova capture one (pro) gratis i 30dagar med full funktion (det är bra)

kolla på www.phaseone.com

Tja, krångla inte till det, utan förenkla. Det viktigaste är att skapa en trygg stämning, genom att låta käften gå och därigenom ta fokus från den läskiga svarta lådan du har i ansiktet. Sen reflexskärm av något slag.
Om det är molnigt och ljuset står högt brukar man behöva reflektera underifrån för att slippa mörka ögonhålor och nederkanter av kinder.
Är det soligt brukar jag ställa folk i skuggan och skicka lite ljus rakt på ansiktet med hjälp av skärm. Standard för porträtt brukar vara en relativt lång brännvidd på optiken. Absolut inget man ska låsa sig vid, men kan vara bra att utgå ifrån.

"Fattigmans reflexskärm"

Hej Linda

Några enkla tips på billiga alternativ till reflexskärmar.

1 - Köp en vit pappskiva i lagom storlek. Enklast/smidigast, men dyrast, är en vit s.k. Kapa-skiva (5 el 10 mm tjock och finns på Svanströms eller annan välsorterad hobbyaffär som Panduro eller liknande)

2 - Ta en bit masonitskiva eller baksidan på kapaskivan och leta rätt på ugnsfolien. Riv av en lagom bit ugnsfolie (den där silvriga saken) och knyckla ihiop den till en boll (knyckla inte för hårt bara). Veckla sedan ut den och limma fast den på skivan med den blankaste sidan utåt. Knycklingen gör du för att få bättre spridning av ljuset.

3 - Köp ett sånt där hopfällbart solskydd man kan sätta i bilen och sy fast ett kraftigt vitt tyg på den ena sitan. På den andra kan du tejpa fast lite ugnsfolie så har du en vändbar variant.

4 - Ta en bit lakan som du antingen spänner upp ovanför modellernas huvud som ett litet tak. Det diffuserar ljuset och du får ett mjukare ljus när solen lyser igenom det.

5 - Lakan igen men nu lägger du det på marken och modellerna står antingen på lakanet eller precis i kant med det. Det ger en viss upplättning av skuggor under ögonen etc.

Mvh /Niclas

Du frågade om Capture NX och jag kan säga att i min mening är det helt fantastisk när man jämför med Photoshop och behandla RAW-filer där. Men det är just det NX gör, framkallar råfiler. Ska man in och göra någon mer anvancerad bildretuschering behöver du gå över till t ex Photoshop. Man skulle kunna säga att NX är underbart så länge man jobbar med NEF (Nikons RAW-filer heter så) men PS är bäst när man ska jobba vidare med bilden och vill manipulera den.

Något jag tycker du ska kolla över med din kamera är att du utnyttjar auto-iso och ställer det till att öka så att aldrig kommer under 1/60 sekund. Det för att undvika rörelseoskärpa från att modellen rör sig. Förmodligen kommmer det inte vara ett problem eftersom ni fotograferar utomhus men kolla över det i alla fall för det är enkelt inställt och en mycket bra försäkran om att ta skarpa bilder. Du bör även tänka på den gamla regeln att 60mm brännvidd ger längsta tid 1/60 sekund om du inte vill ha skakningsoskärpa (pga att du inte kan hålla kameran stilla själv). 200mm ger 1/200 sek osv. MEN eftersom du har en digital Nikon måste du räkna om så att 60mm ger 60x1,5=90 ger 1/90 sek osv.

Du kan även prova att jobba med låga bländartal t ex 3,5 eller vad ditt objektiv har som lägst för att få bakgrunden att bli suddig vilket framhäver modellen. Du har väl förinställd porträttlägga på D80an så prova att ställa den i det läget så gör den just det att den går ner på ett lågt bländartal.

Var inte rädd för att använda blixten. Att använda blixten för att lätta upp skuggpartier på dagen ger inte alls samma effekt som att använda blixten när det är mörkt.

Använda centrumvägd ljusmättning och mät ljuset på modellen. Om du fokuserar och sedan komponerar om bilden så kommer kameran att mäta ljuset efter var du har centrum när du trycker av så det kan bli galet fel men det kan du fixa genom att lära dig hur exponeringslåsknappen funkar. Inte heller så svårt, står i instruktionsboken, men du kommer att ha MYCKET nytta av det så lägg tio minuter på att läsa det och lite mer tid på att träna det.

Mitt sista tips är helt klart att du ska kolla lite då och då på kamerans monitor och zooma in för att se så det inte blivit oskarpt. Många av mina bilder från att jag var nybörjare var oskarpa på av att jag använda för långa slutartiden, för korta skärpedjup eller ibland hade glömt att ställa om till autofokus efter att ha kört manuell fokus. På kamerans lilla skärm ser att bra och skarp ut eftersom bilden är så förminskad men när man förstorar det så ser man att det blivit fel.

Bonustips: Ha kul! :)

PS: Sorry men jag orkar inte kolla efter stavfel och konstiga meningar, det är för tidigt på morgonen :p

Hej Linda

Bra början. fint med det diffusa ljuset som träden/skuggan ger.

Ska personen ha mössa på sig? undvik det, det ger svår "ögonskugga". om du änå ska fota med mössa, vänd kameran uppock ner, för att få blixten lite mer underifrån.
Placera även (om möjligt) en reflexskärm under ansiktet (på marken eller högre upp om det inte är helfigur).

När du inte fotar helfugur undvik att "klippa" personer vid leder. klipp personen mitt på smalbenet eller låret inte vid knät eller höften.

Ha inga "halva" händer i bilden, antingen med eller inte.

lånar din tråd lite Linda ;)

ska fotografera bröllopsbilder (även fast jag sagt nej, nej, nej, och åter nej till bröllop) nu i morgon onsdag, eftersom det var antingen jag eller en bekant till brudparet med en vanlig digitalkompakt som skulle ta några kort

tror jag har tusen ggr större krav på fotograferingen än brudparet själva som ska snygga till sig lite, gifta sig i rådhuset och åka på semester sen (de gör inte så stor grej av det hela)

min utrustning blir:
20D
17-40/4L brudparet i miljöbilder (på välvd bro över vattendrag etc.)
50/1,8 halvkroppsporträtt, ansikten
300/4L IS detaljbilder som händer, ringar, blommor

tillsammans med tillsammans med vitt lakan och apotekets räddningsfilt som stor reflektor på marken och reflexskärm på stativ + 2 stora frigolitskivor samt assistent

korten kommer tas ute och jag har samma problem som dig Linda men har tänkt att lätta skuggorna så mycket som det går med reflekterande ljus och sedan använda min blixt för att lätta upp dem ytterligare om det behövs

men, nu kommer jag till min fråga, vilken inställning ska jag ha på min Canon EOS 20D för upplättningsblixt tillsammans med 430EX? Jag har förstått att blixten fungerar olika beroende på om vilket kameraprogram den används i och normalt fotograferar jag i P samt Bländarkontrollerat (för bakgrund med bokee)

om jag mäter på brudparet och har mycket ambient ljus kommer kameran då att lätta lagom mycket automatiskt?

Ett sista tips till dig Linda som jag kommer använda mig själv av är att hela tiden kontrollera histrogrammet på bilderna samt fotografera RAW eller Jpeg+RAW beroende hur mycket minneskort man har

(edit: självklart är bilder i skuggan att föredra och det kommer jag även ta ett helt gäng men eftersom brudparet vill ha bilder i solen så får jag göra det bästa av situationen)

Senast ändrad:
Jag hade använt de vanliga inställningarna men mätt med antingen snävt ställd centrumvägd om du kan ställa det eller spotmätning och mätt på ett ställe som jag vill ha rätt exponerat.

dET DU BRUKAR FOTA I... helt enkelt. Fast det är klart... Bländarprio hade det blivit för mig eftersom jag knappast behövt ora mig för slutartiden i det här fallet och därmed kunde koncentrera mig på skärpedjup istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar