Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag göra för att få studentbalsporträttet riktigt bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
min fundering gällde mest hur blixten reagerar/fungerar för att lätta skuggor i de olika programmen (har hört/läst att de fungerar olika beroende på vilken programautomatik man använder sig av - ska visst vara speciellt för canonsystemet) men jag kör som vanligt med blixten i auto o håller koll på exponeringen och resultatet under fotograferingen

Vill bara tacka för alla de fina tipsen jag fått här. Ska låta allt smälta in tills söndag och hoppas på det bästa.

Några små frågor bara. Jag har ju precis köpt min D80 och är inte så haj på den än och väldigt förbryllad över raw-format eller nef som det väl heter på Nikons kameror.

Vad är skillnaden mellan nef och jpeg.

Varför "ska" man fota i nef istället för jpeg.

Om jag nu fotograferar i nef. Vad ska jag då göra med bilderna efteråt - ska man göra något särskilt.

Behövs något speciellt program.

Det är så att jag kommer att lägga bilderna på en cd (jag kommer ev. att fixa till de bilder som behövs några små justeringar) och ge till den som jag fotograferade.

Vill någon hjälpa mig med detta hade det varit perfekt.

jag har precis fotograferat bröllopsbilderna idag och kan säga att det enda rätta är skuggan - bilder i solsken får man arbeta oerhört mycket för att de ens ska bli dugliga

som tur var hittade jag en massa lummiga träd som gav fint ljus och tillsammans med en ordentlig extern blixt blev det riktigt bra bilder

anledningen till att du ska fotografera i RAW/nef Linda, är att du då kan korrigera exponeringen i efterhand vilket är riktigt användbart när man fotograferar i skuggan o med ev. inslag av starkt solsken - blev bilden för mörk går jag enkelt in o ändrar exponeringen och vad gäller vitbalans etcetera tycker jag det är mycket enklare att korrigera det med rawbilder

för raw använder jag den som tillhör adobe photoshop men vilket program du som nikonanvändare har mest nytta av svarar nog andra nikonanvändare bäst på

tips - om du har mycket minne/minneskort så kanske du kan fotografera nef+jpeg - det gjorde jag på min canon i alla fall, eller raw+jpeg då och de bilder som inte behöver korrigeras tog jag jpeg direkt o annars öppnade jag rawfilen o korrigerade den

lycka till

När kameran fotograferar kan man säga att den registrerar allt den "ser" i en NEF-fil. Sedan behandlar den denna fil genom att skärpa upp den, fixa färgerna, sätta svart och vitpunkt, fixa kontrasterna mm och sparar sedan om den till en JPG varpå den blir betydligt mindre. När den blir en JPG förlorar den en massa information men det ser du inte för att den tar bara bort information som normalt sett inte ska vara synlig. MEN om du sedan vill ändra på bilden blir det mycket kännsligare för det. En JPG är inte så tolerant för förändringar skulle man kunna säga. Därför kan man istället välja att jobba med NEF-filen som är betydligt mindre kännslig för förändringar. Nackdelen är att filerna tar mycket större plats och är mycket mer tungjobbade för datorn. Dessutom är det så att det är långt ifrån alla bildbehandlingsprogram som klarar av att jobba med RAW-format (som du tidigare nämde heter Nikons RAW-format NEF). Samt att det tar väldigt mycket tid i anspråk att sitta och "framkalla" alla bilder via NEF.

Har du plats på minneskortet tycker jag du helt klart ska välja att fotografera i NEF+JPG och ha JPG ställt till högsta kvalité och största storlek. På så vis kan du om det är någon bild som inte håller måttet i JPG lägga lite tid på att försöka styra upp den från NEF.

Det finns program som gör att man kan göra konverteringen från NEF till JPG lite mer på löpande bandsätt men det är nog inget du ska ge dig i kast med tills på söndag. I längden kan du dock ta och kolla på Nikon Capture NX som finns som 30 dagars demo på Nikons hemsida. Fördelen med det programmet är att du gör hela bildbehandlingen i NEF format och att det börjar med att läsa in de inställningar du hade i kameran så du får en ganska bra grundinställning att jobba med för varje bild.

Kolla bara så att du har kameran inställd till att fotografera NEF i lossless komprimering för annars blir filerna onödigt stora.

Liten fördjupning i skillnaden Nef/jpg.

Som Henrik sa, så är råfilen det som kameran "ser". Filen blir "begriplig" först då den gått genom en råkonverterare. Råfilen innehåller ingen arbetsfärgrymd osv, utan har just det färgomfång kameran klarar av att registrera.

Plåtar man i jpeg låter man kameran göra större delen av bildbehandlingen åt en. Den konverterar till arbetsfärgrymd (adobe 98 eller sRGB), lägger på kurva, skärper eventuellt bilden osv. Det är på gott och ont, ofta funkar det alldeles utmärkt, men det finns inte så mycket vidare utrymme för att sätta sin egen prägel på bildbehandlingen.

Man kan säga att jpeg är som att plåta med diafilm - allt måste stämma vid exponeringen. Råformat är som att plåta med negativ film. Den kräver efterarbete och man kan slarva lite vid exponeringen.

Nu, gott folk, så har jag varit iväg och tagit fotona. Så nu ska jag sätta mig ner och titta igenom alla bilderna och se hur resultatet blev.

Det var soligt och svettigt, men där vi var finns det många stora träd som ger bra skugga.

Förhoppningsvis kommer min modell att bli nöjd.

Publicerar en bild här snart så ni får se hur det blev.

/// Linda

Va kul! Ska bli roligt att se uppföljningen på tråden! Nu blir det kanske en Photoshopstråd istället! :eek:D

Så gott som färdig...

Nu har jag gått igenom alla fotona. Det har tagit sin lilla tid eftersom minnet på min dator helt plötsligt var slut. (Nästa projekt får bli en extern hårddisk eller nåt liknande).

Har valt ut några foton som jag lägger in här, så får ni se hur det blev. De är inte beskurna eller så, eventuellt något redigerade med ljus och sånt. Men eftersom jag inte kan den biten så bra så har jag försökt att inte kladda för mycket med bilderna.

Jag vill tacka alla som gett mig så många bra tips inför fotograferingen. TACK!!!

Kvaliteten på bilderna blir inte så bra när jag ska minska storleken - har inte lärt mig det heller riktigt... men håll till godo i alla fall.

Och är det någon som har lite konstruktiv kritik så ös på. Jag vill gärna veta vad ni tycker om dem.

/// Linda

Linda du har ju gjort ett MYCKET bra jobb tycker jag! Sett till att du dessutom inte har gjort så mycket efterarbete måste jag säga att det var klart bättre än förväntat!

Bilderna blir alltid lite oskarpa när man förminskar dem. Det du kan göra är att lägga en ny oskarp mask efter förminskningen. Glöm inte heller att ställa om färgläget till sRGB när du ska lägga ut bilderna på nätet. Annars visar många av web-läsarna färgerna för matta.

En effekt du kan lägga på i efterhand och som är vanlig vid porträtt är "rysk himmel" eller "vinjettering" (samma sak). Söker du här i forumen så hittar du hur man gör!

Snyggt jobbat!

h

Jättefint, men jag skulle gärna se lite mer ljus på modellen bara fast om du exponerat mer så skulle bakgrunden gått åt pipan,Så du har gjort helt rätt så här långt Nu är ett bra läge att använda kurvor och lagermask.
(snabb fuskade med din bild)

Bilagor

• elin2.jpg
    elin2.jpg
    49.2 KB · Visningar: 200
PS: Jag hade nog vågat mig på lite mer kontrast i bilderna. Lägger du en vinjettering kan du öka exponeringen på modellen utan att bakgrunden fräter ut eftersom vinjetteringen just mörkar ner det som finns runt om och framhäver modellen.

Om det är OK för dig att göra ändringar på bilderna du har lagt upp för att visa vad jag menar kan jag göra det...?

Det är helt okej för mig att ni använder er av bilderna för att visa vad man skulle kunna göra annorlunda med dem. (dock bara i denna tråden här) Men skriv och förklara då vad ni har gjort osv. Jag tycker bara det är roligt att det finns många kunniga inom det här som vill hjälpa till. Har lärt mig otroligt mycket här...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar