Annons

hur ska jag beskriva hur jag har fotat ?

Produkter
(logga in för att koppla)
jo det förstår ju jag också. men hur beskriver jag att jag fotat med macro grejen ? vad skriver man då ? jag kan ju inte gärna skriva "bilden har jag fotat med macro grejen"

Jag kanske formulerade mig dåligt i första inlägget.
 
lakke skrev:
jo det förstår ju jag också. men hur beskriver jag att jag fotat med macro grejen ? vad skriver man då ? jag kan ju inte gärna skriva "bilden har jag fotat med macro grejen"

Jag kanske formulerade mig dåligt i första inlägget.


Hej Ida!

Det räcker nog med att du talar om att du har fotat med macroläget på kameran. Sen kan du ju tillägga med det du skriver till bilden här på FS.

Lycka till! :)
 
lakke skrev:
jo det förstår ju jag också. men hur beskriver jag att jag fotat med macro grejen ? vad skriver man då ? jag kan ju inte gärna skriva "bilden har jag fotat med macro grejen"

Jag kanske formulerade mig dåligt i första inlägget.

Det är alltså bara en formulering du är efter?

Varför inte skriva:

Bilden är tagen i macroläge, XXmm (som är YYmm i 35mm motsv) bländare fZ.

Det är intressant att veta vilken brännvidd XX du har fotograferat med, vad brännvidden mostvarar för motsvarande småbildsformat YY och slutligen vilken bländare. Brännvidd och bländare är de parametrar som påverkar bildens utseende mest.
 
o-laser skrev:
Det är alltså bara en formulering du är efter?

Varför inte skriva:

Bilden är tagen i macroläge, XXmm (som är YYmm i 35mm motsv) bländare fZ.

Det är intressant att veta vilken brännvidd XX du har fotograferat med, vad brännvidden mostvarar för motsvarande småbildsformat YY och slutligen vilken bländare. Brännvidd och bländare är de parametrar som påverkar bildens utseende mest.

ok, där hängde jag inte all med *skäms*
Jag är som sagt så mycket nybörjare som man kan bli så jag kämpar för fullet med att lära mig om brännvidd, bländare och allt annat.
Hur vet man vilken brännvidd och bländare man har ?
Jag tröck bara på macro knappen och fotade.
Jag har en Olympus Camedia c-765 ultra zoom.
 
lakke skrev:
ok, där hängde jag inte all med *skäms*
Jag är som sagt så mycket nybörjare som man kan bli så jag kämpar för fullet med att lära mig om brännvidd, bländare och allt annat.
Hur vet man vilken brännvidd och bländare man har ?
Jag tröck bara på macro knappen och fotade.
Jag har en Olympus Camedia c-765 ultra zoom.

En digitalkamera lagrar information i varje bild, EXIF-data, där kan man se datum och klockslag när bilden är tagen, bländare, om blixten användes m.m. m.m.

Den informationen borde gå att få fram i de flesta bildbehandlingsprogram
 
opejo skrev:
En digitalkamera lagrar information i varje bild, EXIF-data, där kan man se datum och klockslag när bilden är tagen, bländare, om blixten användes m.m. m.m.

Den informationen borde gå att få fram i de flesta bildbehandlingsprogram

ok tack så mycket för svaret.
Jag har sett att man kan få fram en massa info om bilden i kameran. Jag ska undersöka det vidare =)
 
lakke skrev:
ok tack så mycket för svaret.
Jag har sett att man kan få fram en massa info om bilden i kameran. Jag ska undersöka det vidare =)
Om du inte aktivt valt stor bländare för kort skärpedjup etc etc eftersom du är nybörjare kanske du ska låta bli att beskriva inställningarna/tekniken utan fokusera mer på att beskriva hur du tog bilden och vad du tycker är bra/dåligt med resultatet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.