Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur sköter ni er backup?

Produkter
(logga in för att koppla)
Aldrig hänt mig faktiskt, på bra många år av Time Machine-uppbackande.

Frågan är om de som drabbas kör 3:e parts produkter? Jag kör qnap:s timemachine och den är inte perfekt.
Jag antar att Apple i sin hemlighet inte delar med sig av protokollet utan att det är reverse engineered med allt vad det kan innebära

Frågan är om de som drabbas kör 3:e parts produkter? Jag kör qnap:s timemachine och den är inte perfekt.
Jag antar att Apple i sin hemlighet inte delar med sig av protokollet utan att det är reverse engineered med allt vad det kan innebära

Jag kör i högsta grad 3:e part, FreeBSD har inte stöd out-of-the-box för Time Machine, krävdes lite tweakande :) Och innan dess körde jag till en extern disk som också var 3:e part.

Och det var faktiskt inte mycket mer komplicerat än att installera netatalk och avahi via ports, lägga till lite saker i /etc/rc.conf samt ställa in på Mac:en att den ska visa UnsupportedNetworkVolumes :) Har lirat felfritt sen dess.

Backup i garderoben

Intressanta tips i den här tråden. Ska försöka ta vara på dom.

Själv backar jag upp lite då och då sen den gången laptopen meddelade att nu raderas 14.732 filer och jag inte hade backup alls. Trots betald hjälp med letande är en del borta och särskilt den där världsunika bilden som nu bara finns med 640 pixlars höjd på FS saknar jag verkligen råfilen till.

Använder SuperDuper program. Det funkade faktiskt sen hårddisken i laptopen pajat och måste bytas ut. Jag hade placerat en extern antenn med magnetfot på apparaten. Avråder härmed från att göra så.

Till hemmadatorn förvaras en hårddisk i en kartong i en garderob i ett annat rum. Ingen 100% separation eller 100% skydd men bättre än att ha allting på samma plats.

Intressanta tips i den här tråden. Ska försöka ta vara på dom.

Själv backar jag upp lite då och då sen den gången laptopen meddelade att nu raderas 14.732 filer och jag inte hade backup alls. Trots betald hjälp med letande är en del borta och särskilt den där världsunika bilden som nu bara finns med 640 pixlars höjd på FS saknar jag verkligen råfilen till.

.

Inte minst om man har laptop med snurrdisk lever man riskfyllt (eller rättare sagt filerna på disken lever riskfyllt). Om datorn får en olycklig smäll när disken snurrar så kan det betyda krasch, och som ovan är även magnetfält en risk. Det finns visserligen laptops som är klassade att klara fall från viss höjd etc. men det är inget gemene man köper. Dagens SSD-diskar tål sådan påverkan bättre.

Min egen backupfilosofi är att alltid ha allt på minst två lagringsenheter. Månatlig totalbackup till extern hårddisk som förvaras på annan plats än datorn (helst annan ort).

Backar bildbiblioteket till lokal NAS samt till molnet med Crashplan.

Utöver det körs även en TM-backup för hela datorn till direktansluten disk via TB.

Super Duper

Hej igen!

Har bytt dator, jobbigt tycker jag. En ljuspunkt var backupprogrammet Super Duper för Mac. Där Apples "flyttassistent" inte ville vara med funkade Super Duper problemfritt.

För kommande backup laddade jag ner senaste versionen. Serienumret från 2007 accepterades utan knot. Jag betalade ca 250:- då. En bra investering. Det finns (mindre smidig) gratisversion också.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto