Annons

Hur skärpa något som är i hög fart mot kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tiden du har fått borde göra att det inte skulle vara några problem att få till en bra skärpa.

Är ljusförhållandena bra så kan du testa med ett större bländarvärde för att få större skärpedjup.

Nu har jag inte Nikon så jag är inte säker på vad af-c är.

Det man vill ha är ett följande autofokus.

Sen ger sådana här bilder ofta fler som inte blir bra så knäpp så mycket du kan.

Kör serietagning ibland missar kameran fokus på en bild men hinner sen låsa på objektet.

NordicV skrev:
Tiden du har fått borde göra att det inte skulle vara några problem att få till en bra skärpa.

Är ljusförhållandena bra så kan du testa med ett större bländarvärde för att få större skärpedjup.

Nu har jag inte Nikon så jag är inte säker på vad af-c är.

Det man vill ha är ett följande autofokus.

Sen ger sådana här bilder ofta fler som inte blir bra så knäpp så mycket du kan.

Kör serietagning ibland missar kameran fokus på en bild men hinner sen låsa på objektet.

af-c är att fokus ställs in hela tiden när man håller in knappen halft typ.. om jag förklarade det rätt nu :)
Har faktiskt aldrig testat med serietagning. Men det borde jag ju göra!

Jag är inget proffs vad gäller hur snabbt olika objektiv fokuserar. Men det kan ju vara så att trots att du har ett autofokus som följer motivet kan ju hunden ha hunnit flytta sig en bit i djupled från låsningen till bilden tas. Därav oskärpan. Jag tycker det ser så ut för det verkar som det ligger skärpa på grässtråna på marken i höjd med hundens baktassar.
Ett alternativ är ju att köra med vanlig fokusering och låsa den på en punkt på marken framför hunden. Strax inna hunden är där knäpper du av. Med lite tur har hunden under fördröjningen hunnit förflytta sig in i fokusområdet.

/jer.

Du bör också ha AF intällt så att du kan välja en fast fokuspunkt. Placera den aktiva fokuspunkten där du vill ha skärpan innan du knäpper, d.v.s. på hundens huvud/nos i detta fall.
När du använder bländare 2,8 och är nära motivet så blir skärpedjupet så kort att huvudet blir oskarpt om du placerar fokuspunkten på hundens bröst t.ex.

Vet ej hur många autofokuspunkter det sitter i din nikon, men ändra till bara 1st. Den i mitten. Då minskar du risken för att autofokus missar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar