ANNONS
Annons

Hur ser ditt bibliotek ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

ricric

Guest
Hej,

Jag är på ny på det här.
Har ett stort album från en tidigare resa med cirka 1000 bilder. Några av dem redigerade men de flesta ligger kvar i DNG format.
Hur gör ni med stora album? Redigerar igenom hela högen och sparar till största möjliga JPEG?

Har Lightroom 3 och Photoshop CS5.

Tacksam för svar

- Sätter diverse olika nyckelord så att jag kan hitta bilderna enkelt senare, i olika sammanhang.
- Redigerar de jag vill/behöver
- Exporterar till JPG ifall jag behöver visa bilderna utanför LR

I allmänhet jobbar jag lite pö om pö med alla mina bilder. Eftersom jag använder nyckelord och smart collections så håller jag enkelt koll på mitt arbetsflöde.

Jag brukar göra så här om jag har en större mängd bilder från en resa, event eller liknande.

Först importerar jag till Lightroom och går jag igenom alla bilderna. Trycker 1 för de jag vill behålla och X för de som är helt kass. Om man gör detta med CAPS LOCK på så hoppar bilden automatiskt vidare till nästa. Det går alltså ganska fort att gå igenom en större mängd.

Sedan raderar jag alla som är flaggade för borttagning.

Går igenom bilderna igen, ändrar till 2, 3 eller 4 för de bilder som jag tycker är OK. Om jag har flera bilder som är lika/liknande raderar jag kanske även några av dem, eller så lämnar jag dem med rating 1.

Förhoppningsvis har jag då fått ner antalet med rating 2 eller bättre till hanterbara volymer, kanske ca 100 bilder.

Då filtrerar jag på 2 stars eller högre. Går över i redigering och redigerar alla dessa bilder manuellt. Ibland gör jag synk mellan liknande bilder, ibland helt individuellt. Jag lägger inte så stor tid på varje bild, kanske 1 minut per bild i snitt.

Om jag har någon riktig bra bild lägger jag kanske lite mer tid på den.

Sedan går jag igenom de redigerade bilderna igen, justerar ratingen, gör lite småfix. Om jag vill ha upp bilderna på min hemsida så markerar jag de bilderna med "P" och gör en egen export av de bilderna. Sannolikt är jag då nere på under 50 bilder.

Någonstans i processen försöker jag också sätta lite keywords.

Det brukar gå åt ett par kvällar för att ta sig igenom en semesterresa - fördelen är ju att man kan göra "jobbet" lite allt eftersom.

Hej

Mitt bildflöde blir;
I kameran; Taggar / låser dom Raw-bilder jag vill direkt hantera eller efterarbeta direkt efter färdig plåtning.

Vid dator;
Skapa mapp med fotograferingens datum + namn på händelsen.

Synka över innehållet via Photo Mechanics, komplettera med ITPC taggar.
Särskilja de låsta/icke låsta bilderna.

Bläddra igenom de låsta bilderna, namnge. Skapa en mapp för de som ska efterarbetas.
Bläddra igenom de bilder som ej låstes i kameran, namnge. Flytta till mappen i mappen för låsta bilder i förra mappen.
Kasta de bilder som ej namngetts eller håller måttet.
(Här har jag alltid kvar minneskortet/korten samt möjlighet att hämta upp bilderna igen)

Efterbehandla bilderna, särskilja JPG från RAW i olika mappar.
Förminska JPG bilderna till mindre storlek.
Välja ut bilder för publicering / leverans.

(Förminska ytterligare om de ska distribueras till olika kanaler)

Flytta ursprunglig mapp till Backup + extern hårddisk.

Ett förlopp på mellan 30-240 minuter beroende på arbetsmängd och antal bilder som ska behandlas.

Hej,

Jag är på ny på det här.
Har ett stort album från en tidigare resa med cirka 1000 bilder. Några av dem redigerade men de flesta ligger kvar i DNG format.
Hur gör ni med stora album? Redigerar igenom hela högen och sparar till största möjliga JPEG?

Har Lightroom 3 och Photoshop CS5.

Tacksam för svar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar