Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur säkerhetskopierar ni era bilder? Online-backup, är det ett alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

sikis

Aktiv medlem
Den eviga frågan om backupp av dator och bilder!!! Hur gör ni? vad tror ni om detta?
Var in på Elgiganten i dag och skulle köpa en extern disk för MBP att köra time machine på.
Och vart då presenterad för deras Online Backupp känst. 499:- året fritt utrymme. min tanke vart att köra alla bilder mot den både från stationära och bärbara, och att även köra en mindre extern disk med Time Machine bara för att ha backupp på grunden i datorn å så.. vad tror ni? finns det andra konkurrenter på detta som är bättre å så vidare? hur gör ni. vad funderar ni på?

http://www.elgiganten.se/cms/s-BxGs...online-backup-sakerhetskopia-av-dina-dokument
 
Säkerhetskopiering - en självklarhet

Själv kör jag Carbon Copy Cloner (http://www.bombich.com/) till extern disk samt iDrive för online kopiering av samma sak. iDrive kostar $49.50 för 150 Gb.

- Onlinebackup för säkerhet mot brand och stöld.
- Extern disk för säkerhet mot diskkrasch och det faktum att onlinebackup är en köpt tjänst.
 
Vet du kostnaden för lagring efter första året? Är 499:- ett lockpris?
"Obegränsat med lagringsutrymme i 1 år till ett fast, lågt pris!" står det på hemsidan.

Fördelen med att lagra i "molnet" är ju att bilderna är tillgängliga var man än är.

Själv använder jag TimeMachine och det fungerar utmärkt. Köpte iofs en Airport med en 2 TB hårddisk för ändamålet, men använder också en extern 2TB som jag betalade under sjuhundra kronor för.
 
Konstigt att de anger Mac i beskrivningen på försasidan men i användarvillkoren begränsar bara till Windows:

"10. SYSTEMKRAV

Följande minimikrav gäller för den dator där Tjänsten används: Processor: Intel Pentium 4 eller senare version.

Operativsystem: Windows 2000, Windows XP, Windows Vista och Windows 7 med Microsofts senaste uppdateringar. Minne: 256 MB minimum (512 MB rekommenderas) Webbläsare: Internet Explorer (version 6 eller nyare), Mozilla Firefox (version 2.0 eller nyare), Safari (version 3 eller nyare), Google Chrome (version 1 eller nyare) och Opera (version 9 eller nyare). Internetuppkoppling: Bredband (DSL, kabel etc.)."

Annars var det ju ett bra pris för obegränsad lagring om det fungerar bra och de menar just "obegränsad".
 
Jag använder mycket enklare don: en husserver som sitter på vårt nät och en USB-disk som kopplas in emellanåt. Bägge får kompletta speglar av bildkatalogen inklusive Shotweldatabasen, med hjälp av rdist (ett standard unixprogram).

Per.
 
Ca en gång per månad kopierar jag över hela min huvudkatalog med bilder till en USB-disk som jag sen förvarar på jobbet tills nästa gång.
 
Jag använder livedrive.com
Såvitt jag kan bedöma funkar det alldeles utmärkt och det kostar 80$ per år för obegränsad mängd data. Enkelt och bra gränssnitt dessutom.
 
Time Machine till extern (disk1) en gång / månad för systemet, hela Lightroomkatalogen till extern (disk2), carboncopy på extern (disk2) till en annan extern (disk3) en gång / månad.

Extern-3 förvaras på annan plats när den inte klonas.

//Leif
 
En gång i veckan kopierar jag över alla mina bilder till en USB disk. Fungerar perfekt, är billigt, och minimalt med jobb. Det bästa vore att ha 2 diskar och gå runt på, då man då hela tiden förvarar en av diskarna hos föräldrarna, syskon eller andra närstående. Inte smart att ha original och backup i samma lägenhet eller hus.
 
En tanke med Moln tjänsten eller vad man ska kalla det. är ju den när man har 2 datorer. har ju dels Bärbara som åker med på fält, alla hockey bilder lagras där men kommer också tas bort eftersom då det inte finns utrymme. så är ju bra om dom är någorlunda tillgängliga också.

och sedan har man ju stationära hemma som också innehåller bilder och redigerat material.

hmm ja ni vet det tuan hur man ska lägga upp detta.. många bra tankar och versioner som kommer upp..
 
Så fort som jag tankar av minneskorten så skapar jag en mapp i datorn. Den mappen kopieras sedan till en NAS-drive, modell QNAP 412, med 4 st 2TB-diskar i RAID5-uppsättning. Det ger mig strax över 5TB lagring och det är möjligt att köra hot-swap på dem.
Bilderna i datorn jobbar jag med och när jag gjort det jag vill och exporterat till jpeg så kopierar jag även in dessa i mappen på NAS-driven.

2-3 gånger i månaden så tar jag fram en lös 1,5TB-disk och sätter i en USB-vagga och kopierar ut det som diffar mellan NAS-driven och lösa disken. Den lösa disken förvaras sedan i bankfack.

Bilderna som jag har i datorn får ligga ett tag, säg upp till 6-7 månader och gör jag mer jobb med filerna så gör jag nya kopieringar till NAS-driven och även till de lösa hårddiskarna. Händer det inget med bilderna i datorn så raderar jag de mapparna och ger plats för nya.

Personligen så kommer jag aldrig någonsin att lägga bilder på ett moln eller ha en onlinetjänst för lagringen, helt enkelt för att jag kommer aldrig någonsin att lita på de tjänsterna. Textdokument och sådant är en sak att ha ligga i moln, men när det kommer till bilder så får ni kalla mig paranoid. Jag anser bara att det är dumt att utsätta sig för risken att någon faktiskt kommer åt mina bilder utan att jag vet det.
 
En fråga är vilket tidsperspektiv man rimligen kan ha. 30-50 år kanske. Vem föreställer man sig ha något större intresse av allt man kan tänkas lagra i bildväg i framtiden - och vad kan i framtiden tänkas vara intressant utöver familje- och rent dokumentära bilder?
Man kan föreställa sig våndan hos efterlevande som ska sålla multiterabyte av drömska naturscenerier när man själv njuter sin sista vila i total bildbefrielse ;)
 
En fråga är vilket tidsperspektiv man rimligen kan ha. 30-50 år kanske. Vem föreställer man sig ha något större intresse av allt man kan tänkas lagra i bildväg i framtiden - och vad kan i framtiden tänkas vara intressant utöver familje- och rent dokumentära bilder?
Man kan föreställa sig våndan hos efterlevande som ska sålla multiterabyte av drömska naturscenerier när man själv njuter sin sista vila i total bildbefrielse ;)

Varför inte samla allt som går? Kostnaden per GB nu för tiden är nere på runt nån krona, så det är ju inte där det kan sitta fast. Jag slänger inte ens suddiga bilder, och då är det rent överjävligt suddiga, för en dag kommer jag på att jag faktiskt behöver en luddig bild i rött och grönt. Det har hänt en gång hittils på 5 år, så det kan hända igen. =)

Jag förstår dock väl din tanke och även jag har den i bland. Tyvärr kan jag bara säga att jag lägger ingen större vikt vid att fundera över det utan kör bara vidare, men det är kanske något att fundera över. Inte bara hur vi fotar utan även hur vi lagrar, och inte tekniskt sett utan varför.
 
Den eviga frågan om backupp av dator och bilder!!! Hur gör ni? vad tror ni om detta?
Var in på Elgiganten i dag och skulle köpa en extern disk för MBP att köra time machine på.
Och vart då presenterad för deras Online Backupp känst. 499:- året fritt utrymme. min tanke vart att köra alla bilder mot den både från stationära och bärbara, och att även köra en mindre extern disk med Time Machine bara för att ha backupp på grunden i datorn å så.. vad tror ni? finns det andra konkurrenter på detta som är bättre å så vidare? hur gör ni. vad funderar ni på?

http://www.elgiganten.se/cms/s-BxGs...online-backup-sakerhetskopia-av-dina-dokument

Min huvudsakliga arbetsdator samt min laptop kör backup till min lagringsserver hemma.
Från min lagringsserver speglas innehållet till två online-backuptjänster.

Min HTPC och mina två externa servrar kör backup direkt till en av de två onlinelagringslösningarna.
 
Personligen så kommer jag aldrig någonsin att lägga bilder på ett moln eller ha en onlinetjänst för lagringen, helt enkelt för att jag kommer aldrig någonsin att lita på de tjänsterna. Textdokument och sådant är en sak att ha ligga i moln, men när det kommer till bilder så får ni kalla mig paranoid. Jag anser bara att det är dumt att utsätta sig för risken att någon faktiskt kommer åt mina bilder utan att jag vet det.

Det finns molntjänster som låter dig använda dina egna krypteringsnycklar. Då är det du, och enbart du, som kan dekryptera bilderna. Crashplan (som är en av de jag använder) har denna möjligheten.
 
Jag funderar på att gå över till någon molntjänst. För närvarande ser min backuprutin ut så här.

En portabel arbetsdisk backas upp på en annan lokal dator i hemmet. Dessutom roteras den med en portabel kopia som förvaras på annan plats än i hemmet. Disken som roteras förvaras på annan ort, inlåst i ett brandsäkert skåp i en lokal som är kontinuerligt bemannad eller ronderas av vakter från Svensk Bevakning. Lokalen är låst och tillträde ges endast till personer med passerkort, nyckel samt biometrisk kontroll (fingeravtryck). Byggnaden är utrustad med ett avancerat brandbevakningssystem med detektorer och sprinkler. Dessutom finns en egen brandstyrka som kan vara på plats på några minuter. Allt står innanför fyrdubbla staket med totalt 8 automatiska eller manuella kontroller innan tillträde. All personal som har tillträde till byggnaden är godkänd av säkerhetspolisen samt egen säkerhetspersonal.

Ibland kan det vara bra att jobba på ett kärnkraftverk… ;)
 
Speglade hårddiskar i datorn samt två externa hårddiskar som jag växlar mellan varje vecka och där en alltid förvaras i ett annat land:) Samt en onlinetjänst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.