Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur säkerhetskopierar ni era bilder? Online-backup, är det ett alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med risk att låta dum: hur skulle detta fungera som säkerhetskopia?

Som säkerhetskopia inte alls bra.
Det var nog mer en fråga om vad vi har alla våra bilder till. Kanske mer en tanke mellan varven som jag funderar på om jag har tillräcklig backup. Borde nog köpa ytterligare en extern hårddisk.Eller funderar på hur jag bäst sparar mina NEF filer och hur många Jpg. jag skall spara. Eller hur jag organiserar mina taggar, om det är dumt att använda de program jag har. Plötsligt blir tekniken viktigare än själva bilden. Då brukar jag vila tankarna en stund och fäster blicken på mitt lilla barnbarn. En inramad fysisk bild på skrivbordet bredvid min dator. Anslagstavlan finns också.

/pia
 
Det är en vettig tankeställare Pia!
Man ska lagra/gömma bilderna på ett säkert ställe, men även få ut dem för att betraktas.
 
Själv kör jag Carbon Copy Cloner (http://www.bombich.com/) till extern disk samt iDrive för online kopiering av samma sak. iDrive kostar $49.50 för 150 Gb.

- Onlinebackup för säkerhet mot brand och stöld.
- Extern disk för säkerhet mot diskkrasch och det faktum att onlinebackup är en köpt tjänst.

Fick tips om Crashplan (http://www.crashplan.com/) i en tråd här på FS. Otroligt imponerad!

För $5/månad får man obegränsat utrymmet. Klienten går att köra offline och är ett fullfjädrat backupprogram som dessutom är helt gratis(bygger väl på att vi är några som köper onlineplats iofs).

Ett annat plus är att det går att enkelt backa mot en anna Crashplan över Internet. De kallat offsite och bygger på att man vänner emellan delar ut plats till varandra.

5 av 5 stjärnor!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.