Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur resonera vid porträttfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Det blev ett Sigma 18-50 som landade in i brevlådan häromdagen och nu är jag ivrig att sätta igång med lite fotografering.

Har på det många vänner som vill ta porträtt, både helkropps och ansikte, där jag tänker och hoppas att 50mm kan göra ett bra jobb och 2,8 vara mer än tillräckligt för att få bra oskärpa.

Men. Och åter men. Hur ska man resonera när det exempelvis ska fotograferas helkropps eller ifall det är två i samma bild? Är med på att ju längre bort objektet är från bakgrunden desto mer oskärpa blir det, men hur ska man tänka för att få med så mycket som möjligt i fokus utan att behöva köra 8,0 i bländare?

Har kikat runt på Google och försöker förstå, men tänker ifall ni har någon tumregel man bör ha med sig eller tankar kring hur man bör resonera eller utgå? Vore smidigt, även om jag förstår att det kräver träning, att bara kunna ta upp kameran sådana gånger och veta vad som krävs, än att man står med en "kund" och testar 2000 olika saker.

Och är det liksom alltid "bäst" att köra stativ vid såna här tillfällen, ifall man kan, eller är det beroende på förutsättningar i övrigt?

Rörigt jäkla inlägg men hoppas att ni proffs kan guida mig någorlunda, tack tack!
 
Men. Och åter men. Hur ska man resonera när det exempelvis ska fotograferas helkropps eller ifall det är två i samma bild? Är med på att ju längre bort objektet är från bakgrunden desto mer oskärpa blir det, men hur ska man tänka för att få med så mycket som möjligt i fokus utan att behöva köra 8,0 i bländare?

1) Det är inte alltid du vill göra bakgrunden allt för oskarp - en del porträtt handlar ju om att fånga människor i deras sammanhang (arbete, plats, intresse) och då vill man ju visa situationen eller miljön.
2) Det finns bakgrunder och bakgrunder ... :) En del bakgrunder(oavsett punkt 1 ovan) bidrar till bilden, sådana vill du inte sudda ut för mycket. Andra bara distraherar, sådana vill du oftast bara förvandla till mjuk suddighet.
3) Men generellt, jobba som du redan är inne på med avstånden (mellan dig och motiv, mellan motiv och bakgrund.
4) Men glöm inte heller riktning - alltså att välja vad som hamnar i bakgrunden. Ett par steg i sidled för dig eller motivet (eller bägge) kan göra drastisk skillnad.
5) Glöm inte heller den andra grunden - förgrunden. Saker mellan dig och motivet kan vara väl så viktiga, i synnerhet när de gäller att fånga människor i situationer och sammanhang.

Har kikat runt på Google och försöker förstå, men tänker ifall ni har någon tumregel man bör ha med sig eller tankar kring hur man bör resonera eller utgå? Vore smidigt, även om jag förstår att det kräver träning, att bara kunna ta upp kameran sådana gånger och veta vad som krävs, än att man står med en "kund" och testar 2000 olika saker.

Det enkla, men jobbiga svaret är: träna, träna, träna mer och träna igen. Och glöm inte att prova olika saker och sedan jämföra resultaten. Ta bara en så enkel sak som lite ifyllnadsljus på motivet från en reflexskärm eller rent av blixt kan göra underverk för att få motivet att poppa fram från bakgrunden. Och det handlar inte bara om att tillföra mer ljus, utan till exempel att reflektera eller blixtra in lite varmare ljus på ett ansikte mot en kall bakgrund.

Och är det liksom alltid "bäst" att köra stativ vid såna här tillfällen, ifall man kan, eller är det beroende på förutsättningar i övrigt?

Det exakta svaret är, förstås, att det beror på :) Det förbättrar i princip alltid den tekniska kvaliteten, men kan ju också göra arbetet långsammare, mer tungrott och göra det svårare att få ett redan nervöst och spänt motiv att slappna av och agera mer spontant framför kameran.
 
Senast ändrad:
Det blev ett Sigma 18-50 som landade in i brevlådan häromdagen och nu är jag ivrig att sätta igång med lite fotografering.

Har på det många vänner som vill ta porträtt, både helkropps och ansikte, där jag tänker och hoppas att 50mm kan göra ett bra jobb och 2,8 vara mer än tillräckligt för att få bra oskärpa.

Men. Och åter men. Hur ska man resonera när det exempelvis ska fotograferas helkropps eller ifall det är två i samma bild? Är med på att ju längre bort objektet är från bakgrunden desto mer oskärpa blir det, men hur ska man tänka för att få med så mycket som möjligt i fokus utan att behöva köra 8,0 i bländare?

Har kikat runt på Google och försöker förstå, men tänker ifall ni har någon tumregel man bör ha med sig eller tankar kring hur man bör resonera eller utgå? Vore smidigt, även om jag förstår att det kräver träning, att bara kunna ta upp kameran sådana gånger och veta vad som krävs, än att man står med en "kund" och testar 2000 olika saker.

Och är det liksom alltid "bäst" att köra stativ vid såna här tillfällen, ifall man kan, eller är det beroende på förutsättningar i övrigt?

Rörigt jäkla inlägg men hoppas att ni proffs kan guida mig någorlunda, tack tack!

Nej till stativ om det inte är något alldeles speciellt du tänkt göra. Ska du köra blixt eller annan upplättnad förresten?

Med 50 f2.8 blir det inte jättemycket oskärpa av om du inte går väldigt nära, men du ser om det räcker till när du tar första bilden - testa på döda ting om du inte har en kompis som kan följa med ut. Du behöver inte vara rädd för att det blir för mycket oskärpa i bakgrunden med det objektivet.

Ang frågan - 2 pers i fokus, så hitta objekt som är av liknande storlek i samma miljö som du tänker fota folk i - då ser du. Är bakgrunden för suddig kan du backa lite grand, så avtar den effekten snabbt. Du måste ut och testa för att få en känsla för det.

För att få vad jag anser är någorlunda suddig bakgrund på helkropp så får du ha ca 180 mm f2.8 och fullformat. Här är 85 mm f2.5 som jämförelse
85mm f5.6

180 f2.8
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.