Annons

Hur rengör ni era skärmar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har en Lacie Electron Blue IV och i handbokens tår det att man inte ska rengöra skärmen med några specialmedel pga att man kan förstöra någon hinna.

Är det inte ens OK att rengöra med speciella "monitorservetter"? Är det bara vatten som gäller eller vad?

Jag undrar med detta, har en bärbar som börjar bli lite fläckig(tror jämt det är damm på sensorn:)...)kan man använda nått medel på den mjuka tft skärmen?

Jag gör rent mina crt:er med vanligt rengöringsspray (typ ajax fönsterrengöring). Med lcd:er ska man nog vara lite försiktigare; kör fuktig trasa bara, jag skulle vara försiktig med rengöringsmedel på dom, eftersom man inte vet hur plasten i ytan klarar det, överlag pallar det mesta dock mer än man tror. Monitorservetter brukar innehålla alkohol som dunstar snabbt, det finns ju en möjlighet att den löser upp nåt den inte ska lösa upp...

Jag använder monitorservetter både till lcdskärmar och vanliga skärmar. Än så länge har jag inte lyckats lösa upp något (annat än lite smuts då).

mvh

Bent

Goldfish skrev:
Jag har en Lacie Electron Blue IV och i handbokens tår det att man inte ska rengöra skärmen med några specialmedel pga att man kan förstöra någon hinna.

Är det inte ens OK att rengöra med speciella "monitorservetter"? Är det bara vatten som gäller eller vad?

E de nån som testat högtryckstvätten, för min del tror jag det e gött med grönsåpa o rotborste

Vatten och snäll trasa har funkat på min imac länge nu. Skitigare än så blir inte LCD:n. Ibooken får samma behandling..

En torr trasa. Om det blivit nån liten fläck, och inte bara damm, så brukar jag andas ut lite på skärmen så det blir lite imma och sedan torkar jag med samma trasa.
Fönsterputs eller har jag inte vågat mig på pga att jag inte vill förstöra antireflexbehandlingen, men det är möjligt att den tål det.
Är skärmen hårt smutsad borde en fuktad trasa med en gnutta diskmedel funka bra.

Akvarium

Har en gammal skärm, som jag funderar på att göra om till akvarium. Någon som har tips på hur man gör det?

/ NIKLAS

Jag använder CD-rengöringsspray bestående av 30% alkohol och av 70% deminiraliserande vatten på CRT-skärmen, fungerar perfekt.

Rengöringsduk av microfiber, märke vileda.

Fuktig mjuk trasa, eftertorka direkt med torr mjuk trasa. Om annat än löst damm, t ex feta avtryck, lägg till en microdroppe diskmedel på den fuktiga trasan.

INGA lösningsmedel.

Har dock använt vanlig fönsterputs (med amoniak), inga skador på den skärmen vad jag kunde se.

Annars kan man ju prova vinkelslipen eller sandblästern. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar