Annons

Drönarkarta stämmer inte på LFV hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)
Men om vi återgår till huvudfrågan. Vad är det som gäller lagligt sett? Enligt LFV karta så ska det vara lagligt ett flyga runt Tele 2 arena o globen osv, men enligt meddelande på kontrollpanelen så klassar DJI det som prohibited Tele 2 area och deras drönare går inte att lyfta där.

Naturligtvis regler och förordningar som är utfärdade av svenska myndigheter.

Men om vi återgår till huvudfrågan. Vad är det som gäller lagligt sett? Enligt LFV karta så ska det vara lagligt ett flyga runt Tele 2 arena o globen osv, men enligt meddelande på kontrollpanelen så klassar DJI det som prohibited Tele 2 area och deras drönare går inte att lyfta där.
Du går efter LFV:s karta, läser NOTAM och ser till att du inte flyger över någon eller egendom enligt citerad lagtext, allt enligt länkarna. DJI:s karta är inte lag.

En annan grej med DJI:s karta är att inte nationalparker ingår, exempelvis Söderåsens nationalpark.

Senast ändrad:
Du går efter LFV:s karta, läser NOTAM och ser till att du inte flyger över någon eller egendom enligt citerad lagtext, allt enligt länkarna. DJI:s karta är inte lag.

En annan grej med DJI:s karta är att inte nationalparker ingår, exempelvis Söderåsens nationalpark.

Men det är svårt att låsa upp DJI gick in o googlade på det.

Men det är svårt att låsa upp DJI gick in o googlade på det.
Antingen modifierad firmware eller maila DJI och be om upplåsning. I vanliga fall är det flygledarens godkännande som krävs. Jag vet inte vem man ska få tillstånd av från Globen för att låsa upp.

Personligen brukar jag vara kvick med att trycka in modifierad firmware i kameror, men drönaren har varit ett undantag.

Antingen modifierad firmware eller maila DJI och be om upplåsning. I vanliga fall är det flygledarens godkännande som krävs. Jag vet inte vem man ska få tillstånd av från Globen för att låsa upp.

Personligen brukar jag vara kvick med att trycka in modifierad firmware i kameror, men drönaren har varit ett undantag.

Vad har du för drönare? Nu ska jag visserligen inte flyga exakt vid globen eller tele 2 men kanske drabbas av DJI inskränkningar någon annan gång.

DJI har egna zoner som formellt inte är flygförbud över. De försöker väl helt enkelt ta sitt ansvar som företag. Du kan få DJI att låsa upp dessa zoner om du har tillåtelse att flyga där. Detta är givetvis krångligt och jag har ingen bra väg att rekommendera. Men det går i vissa särskilda ändamål.

Vad gäller flygplatser, fasta R områden och helikopterplatser tror jag Drönkartan stämmer.

Dock kan det finnas tillfälliga R områden som inte finns med men som du som pilot ändå är skyldig att känna till. Kolla Aip Sup och Notam. Exempel på detta är ministermötet i Göteborg där man lagt större delen av stan i tillfälligt R område utan att det stod på Drönarkartan. Man kan inte bara hänvisa till den om man flyger tyvärr. Man är skyldig att kolla upp så det inte ligger andra restriktioner.

Men i a f, det har inget att göra med DJI:s egna begränsningar, dom är något annat.

Lycka till

Sånt här är varför jag har bestämt mig för att aldrig köpa en DJI-drönare. Jag vill helst följa de av svenska luftfartsmyndigheter fastställda flygreglerna själv och inte påtvingas egenpåhittade regler av ett kinesiskt bolag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar