ANNONS
Annons

Hur redigerar jag krispiga klara bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle så gärna vilja lära mig redigera foton sådär härligt "krispiga" och klara, färger mm Får inte till det. Är det någon som kan hjälpa mig med en utförlig tutorial eller ge mig tips skulle jag bli otroligt tacksam! Vill att bilderna ska se ut typ såhär:

http://www.lisamariechandler.se/portfolio/portratt.html

Kan tillägga att jag redigerar i PS cs6 och fotar i RAW

Bilderna du länkar till är härliga och gjorda med enormt mycket känsla och bra handlag.

Men krispiga skulle jag inte kalla dem, snarare mjuka. Och inte heller upplever jag dem som extremt klara - snarare vackert dämpade och återhållsamma. Nu kan vi mycket väl tänka på helt olika saker när vi använder ord som "krispig". Det är ett av många lite luddiga begrepp i fotovärlden ... Men i min värld är "krispig" mycket hög detaljteckning och detaljtkontrast, gränsande till överskärpt. Och "klar" att bilder har mättade tydliga färger, inte mjuka färgskalor som här :)

Men, strunt i språkpetitesserna: Du vill få dina bilder att likna de du länkade till. Jag skulle säga att en av de kanske viktigaste elementen i de bilderna handlar om ganska kort skärpedjup och därmed tydlig oskärpa i för- och bakgrunder. Det lyfter fram och framhäver skärpan i den tunna zon som faktiskt är i fokus. Den saken åstadkommer du enklast med ljusstark optik (stor maxbländare) och med ett genomtänkt arbetssätt (val av avstånd), inte efterbearbetning i PS.

Sedan arbetar fotografen medvetet med mycket högdagrar (ljusa eller rent av överexponerade ytor i bilden). Utöver detta väljer hon ofta ganska enhetligt färgade för- och bakgrunder, ofta mycket nyanser av grönt, men inte så mycket andra färger, även detta får ju motivet (människorna, ansiktena), att stå fram tydligare.

Kort sagt, jag skulle nog säga att det viktigaste i hur de här bilderna får sin stil inte ligger i hur de är efterbearbetade, utan i hur de är tagna.

För att få det resultat jag antar att du är ute efter måste du börja med motiv och fotograferingsteknik, inte i bildbehandlingsprogrammet.
Googla på "high key photography" så kommer du att hitta en hel del matnyttigt.

Det startar alltid i situationen som fotograferas, vilka personliga egenskaper man har som fotograf i kombination hur man hanterar den tekniska utrustning som man har tillgänglig.

Jag rekommenderar att du börjar med att testa optik med stora bländaröppningar som ger kort skärpedjup.. testa också att fotografera ganska nära kameran med öppen bländare för att få ett till det där riktigt korta skärpedjupet. Olika perspektiv är också viktigt inte minst för att matcha bakgrunden till modellen.. ofta så är det fint att bakgrunden INte är så nära att den blir skarp.

Sedan så tycker jag att du skall köpa en reflexskärm som du använder för att lätta upp skuggor,, med hjälp av den så reflekterar man tillbaka ett ljus på modellen.. bra modeller enligt mig har en silver och en guldig sida som du väljer efter behag.
Köp ingen för liten skärm!! En stor fungerar också till axelproträtt medans en liten aldrig fungerar till helfigur..

Sedan så är det enligt mig smartare att fotografera i RAW efter värdet i skuggorna jämfört med värdet i solens stek.. Det är ofta just i exponeringen som man hittar sin egen unika bildstil.

Vitbalansen är också ngt som jag rekommenderar att du experimenterar med. Förr bytte man film för att variera nyanser i uttrycket.. Att fotografer hittade sina favoritfilmer betyder enligt mig att man valde film efter vilken bildstil man anse sig ha.
Då många fotografer idag har glömt eller aldrig vetat om denna process så är det lätt hänt att man kör på en automatisk vitbalans och då aldrig riktigt finner sin favorit vad gäller vitbalansen/"filmen"..
Tankeställare! (är det till viss del därför så många bilder idag bara är snarlika upprepningar av andras bilder...)

Jag var en 100VS kille,, andra var velviafolk,, ngn tredje var HP500.. Kodachrome 64 osv osv.. HELT olika filmer som styrde in fotografens bildstil i olika riktningar. Kanske blir det så att vi i framtiden pratar i termer av 1000kelvinkillen,, 4500kelvinbruden osv osv..

/Niclas

Bilderna du länkar till är härliga och gjorda med enormt mycket känsla och bra handlag.
Kort sagt, jag skulle nog säga att det viktigaste i hur de här bilderna får sin stil inte ligger i hur de är efterbearbetade, utan i hur de är tagna.

Kan bara hålla med Martin, väldigt mjuka o fina bilder med kort skärpedjup och god kontroll över ljus o komposition från början.

Hälsn.

/Janne
www.brudfoto.nu

Tack alla snälla för tipsen, men min fråga är ändå hur får jag till det där lilla extra islutredigeringen. Bilderna har jag redan, tagna med kort skärpa, reflexskärm mm. Jag kan påstå att bilderna är perfekta i mina ögon, men jag får inte till det där lilla extra i slutklämmen liksom. Behöver tips hur jagska bete mig inne i ps.

Tack alla snälla för tipsen, men min fråga är ändå hur får jag till det där lilla extra islutredigeringen. Bilderna har jag redan, tagna med kort skärpa, reflexskärm mm. Jag kan påstå att bilderna är perfekta i mina ögon, men jag får inte till det där lilla extra i slutklämmen liksom. Behöver tips hur jagska bete mig inne i ps.

Som med så mycket annat så är det träning och åter träning som gäller.
Vissa tips kan visst leda dig, hjälpa dig i olika riktningar men till sist är det träning och åter träning som det handlar om oavsett om det gäller att bli en bra fotograf eller att ex springa riktigt fort.

Ja, för en gång skull är det ingen "hemlig" redigering. Bilderna är fotade ljust eller så har de fått högre "Exponering" i Camera Raw / Lightroom. Möjligtvis är även Skuggreglagen använda för att ytterligare ljusa upp samt förankra skuggorna trots det ljusa.

Kanske är det lite åt det här hållet: http://www.moderskeppet.se/webbtv/silverbrollop/

Hejsan!

Jag måste först bara säga att jag är så enormt glad och smickrad över denna tråden :) Sitter med ett stort och larvigt leende på läpparna :)

Som de andra skriver så fotar jag på detta sättet. Jag letar efter det där ljuset som gör att mina bilder ser ut som de gör och detta har verkligen tagit tid att komma fram till men jag tänkte ändå skriva exakt vad jag gör i PS som ett svar på frågan :)

Camera Raw
- Ändrar vitbalans OM det behövs
- Drar i reglagen Exposure/Brightness/Contrast

PS
- Unsharp mask
- Eventuellt lite mer kontrast om jag känner att jag var lite feg innan

Tar ca 1-2 minuter högst :)

Igen, jag är otroligt glad att du tycker om mina bilder! Du har verkligen gjort min vecka! :)

Hejsan!

Jag måste först bara säga att jag är så enormt glad och smickrad över denna tråden :) Sitter med ett stort och larvigt leende på läpparna :)

Ibland fungerar världen så: Man får det man förtjänar :)

Men snyggt och konsekvent jobbat. Alltid skönt att se någon som har envisheten att leta upp just det ljus som behövs för att få bilderna som de vill ha dem.

Tack för alla svar och mycket snabba dessutom :) Jag antar att jag får träna på att leta rätt ljus och fortsätta öva öva och öva... Och ett speciellt tack till dig Anna-Maria Chandler som svarade på min fråga. Vem kan svara bättre än proffset själv ;-) Jag är ofta inne på din hemsida och kikar och beundrar dina fina och levande bilder. Du är en stor inspirationskälla. Tack!

Tack för alla svar och mycket snabba dessutom :) Jag antar att jag får träna på att leta rätt ljus och fortsätta öva öva och öva... Och ett speciellt tack till dig Anna-Maria Chandler som svarade på min fråga. Vem kan svara bättre än proffset själv ;-) Jag är ofta inne på din hemsida och kikar och beundrar dina fina och levande bilder. Du är en stor inspirationskälla. Tack!

Förlåt!!! :-( Självklart heter du Lisa-Marie och inget annat.

Jag blir så glad av att läsa detta! :)
Bara att höra av dig om du undrar något mer!

Ha det superbra och övaövaöva :)

En till liten fråga till dig Lisa-Marie. Vad har du för kamerautrustning? Vilket allroundobjektiv kan du rekommendera för ex familjefoto? Har funderat på ett Tamron 24 - 70 2.8 eller ska jag hellre satsa på ett 70-200? Kan tillägga att mitt hus är en canon 50d, dvs ej fullformat. Jag har även ett 50 mm men känner mig lite begränsad med det. Har du några tips Lisa-Marie? Undrar även om du kommer förbi Gävlehållet i framtiden?

En till liten fråga till dig Lisa-Marie. Vad har du för kamerautrustning? Vilket allroundobjektiv kan du rekommendera för ex familjefoto? Har funderat på ett Tamron 24 - 70 2.8 eller ska jag hellre satsa på ett 70-200? Kan tillägga att mitt hus är en canon 50d, dvs ej fullformat. Jag har även ett 50 mm men känner mig lite begränsad med det. Har du några tips Lisa-Marie? Undrar även om du kommer förbi Gävlehållet i framtiden?

Såhär ser min kameraväska ut:
Canon EOS 5D Mark II
Canon EOS 7D (reservkamera)
Canon 50 mm 1,4
Canon 70-200mm 2,8L IS II USM
Tamron 28-75 2,8
Tokina 11-16 2,8 (vidvinkel och köptes till min 7D)
Speedlight 430 EX II

Vad har du för allround och tele idag? Om du har ok objektiv nu så skulle jag rekommendera att spara till en fullformat. Jag kände hela tiden att något saknades tills jag köpte min 5D. Då klickade allt och jag kände att bilderna lyftes rejält :)

Jag tycker jättemycket om mitt Tamron men tyckte att det var svårt att använda till min 7D pga crop. Den passar betydligt bättre till min 5D.

50mm tycker jag inte heller är sådär super till min 7D (objektivet är grymt men jag måste stå alldeles för långt bort för att kunna få den kontakten med den jag fotar för att kunna få bilderna jag vill ha). Då skulle jag rekommendera ett 35mm istället för att få samma effekt som ett 50mm.

Har lite svårt att rekommendera ett jättebra objektiv till en cropkamera måste jag erkänna. Jag brukar inte gilla att köpa Sigma eller Tamron men just det jag har är väldigt rekommenderat och därför vågade jag mig på det. Kanske denna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94207

Jag kommer säkert upp till Gävle något senare :) Ska till Umeå och sen Skåne så jag har inte planerat något exakt :)

Går det inte lika bra att jobba i levels/nivåer? Jag prövade på en ganska mörk utomhusbild med klar himmel. Jag drog vitpunkten ganska mycket till vänster för att bränna ut högdagrarna rejält, justerade upp svartpunkten till höger för att inte få för lite kontrast och till slut finlirade jag lite med mellanreglaget. Jag tycker nog att resultatet blev snarlikt Lisa-Maries bilder och det gick väldigt snabbt. Jag är ganska oerfaren på det här, så jag undrar om det inte går lika bra på mitt sätt eller har jag missat något.

Såhär ser min kameraväska ut:
Canon EOS 5D Mark II
Canon EOS 7D (reservkamera)
Canon 50 mm 1,4
Canon 70-200mm 2,8L IS II USM
Tamron 28-75 2,8
Tokina 11-16 2,8 (vidvinkel och köptes till min 7D)
Speedlight 430 EX II

Vad har du för allround och tele idag? Om du har ok objektiv nu så skulle jag rekommendera att spara till en fullformat. Jag kände hela tiden att något saknades tills jag köpte min 5D. Då klickade allt och jag kände att bilderna lyftes rejält :)

Jag tycker jättemycket om mitt Tamron men tyckte att det var svårt att använda till min 7D pga crop. Den passar betydligt bättre till min 5D.

50mm tycker jag inte heller är sådär super till min 7D (objektivet är grymt men jag måste stå alldeles för långt bort för att kunna få den kontakten med den jag fotar för att kunna få bilderna jag vill ha). Då skulle jag rekommendera ett 35mm istället för att få samma effekt som ett 50mm.

Har lite svårt att rekommendera ett jättebra objektiv till en cropkamera måste jag erkänna. Jag brukar inte gilla att köpa Sigma eller Tamron men just det jag har är väldigt rekommenderat och därför vågade jag mig på det. Kanske denna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94207

Jag kommer säkert upp till Gävle något senare :) Ska till Umeå och sen Skåne så jag har inte planerat något exakt :)
Tack snälla Lisa-Marie för snabbt svar! "Hojta till" om du har vägarna förbi ;-)

Går det inte lika bra att jobba i levels/nivåer? Jag prövade på en ganska mörk utomhusbild med klar himmel. Jag drog vitpunkten ganska mycket till vänster för att bränna ut högdagrarna rejält, justerade upp svartpunkten till höger för att inte få för lite kontrast och till slut finlirade jag lite med mellanreglaget. Jag tycker nog att resultatet blev snarlikt Lisa-Maries bilder och det gick väldigt snabbt. Jag är ganska oerfaren på det här, så jag undrar om det inte går lika bra på mitt sätt eller har jag missat något.

Levels är som en trubbig yxa jfr supervass skalpell om du använder rätt verktyg i ACR.
Levels har bara tre punkter du kan dra i, en i mitten o en i vardera ände.
Kurvor gör samma jobb som Levels men du kan sätta punkter att dra i exakt där du vill ha dem, lite pilligare men du får en helt annan kontroll.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto