Annons

Hur redigerar jag krispiga klara bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Levels är som en trubbig yxa jfr supervass skalpell om du använder rätt verktyg i ACR.
Levels har bara tre punkter du kan dra i, en i mitten o en i vardera ände.
Kurvor gör samma jobb som Levels men du kan sätta punkter att dra i exakt där du vill ha dem, lite pilligare men du får en helt annan kontroll.

Tack för svar. Då var det bara en slump att det funkade så bra på den bilden som jag provade på.

Tyvärr har jag bara PSE 11 bland Adobes program och det har inte den riktiga kurvfunktionen.

Går det inte lika bra att jobba i levels/nivåer? Jag prövade på en ganska mörk utomhusbild med klar himmel. Jag drog vitpunkten ganska mycket till vänster för att bränna ut högdagrarna rejält, justerade upp svartpunkten till höger för att inte få för lite kontrast och till slut finlirade jag lite med mellanreglaget. Jag tycker nog att resultatet blev snarlikt Lisa-Maries bilder och det gick väldigt snabbt. Jag är ganska oerfaren på det här, så jag undrar om det inte går lika bra på mitt sätt eller har jag missat något.

Det går säkert att uppnå genom att flippra med levels och curves om man har "rätt ljus" från början (alltså att man står rätt i förhållande till solen även om bilden är mörk. DOCK så blir det ofta så att bildkvalitén försämras något enormt om du har en mörk bild och ljusar upp den för mycket.

Tack för svar. Då var det bara en slump att det funkade så bra på den bilden som jag provade på.

Tyvärr har jag bara PSE 11 bland Adobes program och det har inte den riktiga kurvfunktionen.

Levels är snabbt o enkelt , men trubbigt.
Bäst är att göra så mycket som går vid RAW bearbetningen. Då jobbar du dessutom med all RAW data och bildkvaliteten försämras inte alls på samma sätt som då du jobbar inne i Photoshop.

Levels är snabbt o enkelt , men trubbigt.
Bäst är att göra så mycket som går vid RAW bearbetningen. Då jobbar du dessutom med all RAW data och bildkvaliteten försämras inte alls på samma sätt som då du jobbar inne i Photoshop.

Ja det är ju klar det blir bättre. Får prova när jag sitter vid "rätt" dator. Det kändes bara som att något saknades med bara "Exposure/Brightness/Contrast", men man får ju bra kontroll om man trixar lite med Black point, Shadows och Highlights också.

P.S. Tycker det känns som en frisk fläkt med den här tråden, då jag börjar känna mig lite mätt på teknikdiskussioner för tillfället. Det hade varit trevligt om redigering, bildkomposition, konsten att bryta mot kompositionsregler och hur man skapar en känsla eller budskap i en bild, fick ta lite större plats på forumet. Bildkritikpoolen lämpar sig ju inte lika bra för allmänna samtal om dylika ting.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto