Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur påverkas objektivets brännvidd och skärpedjup av en mellanring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bipen

Medlem
Jag tänker börja digitalisera mina dia med en Nikon D7000 med ett AF Nikkor 50 mm f1.4D / Micro Nikkor 55 mm f2.8 samt mellanringen Nikon PK-3. Närgränsen minskas förstås när man använder en mellanring, men hur påverkas objektivets brännvidd och skärpedjup? Ökar de eller minskas de?
 
Min killgissning, är att närgränsen ändras, du kommer närmare. Brännvidden är ju samma, men det brukar ju vara så att skärpedjupet minskar när man kommer närmare så det borde väl göra att det kommer att minska enligt ditt fall. Men du kan ju leka med denna beräkning för att se om jag har rätt

 
För att ändra brännvidden så måste du "mixtra" med linserna i objektivet. Detta sker i zoom:ar och objektiv med inre fokusering (linser i objektivet flyttas och inte hela linspaketet som en enhet vid fokusering).
Skärpedjupet minskar när då fokuserar på kortare avstånd.
När avbildningsskalan ökar så minskar även "ljusstyrkan" på objektivet (ljuset som kommer in sprids över en större yta och bara en mindre del når sensorn), men med exponeringsautomatik så löser kamera det åt dig.
Micro/Macro-objektiv är korrigerade för att fokusera på korta avstånd och ger generellt bättre bildkvalité än en vanlig 50:a vid macrofotografering.
 
Om vi approximerar objektivet med en tunn lins så kan vi använda allmänna linsformeln:

1/a + 1/b = 1/f

a är avståndet till motivet (din diabild)
b är avståndet till sensorn
f är linsens brännvidd.

Vi ser direkt att när man fokuserar till oändligt så blir avståndet mellan linsen och sensorn samma som brännvidden. (Det är faktiskt definitionen av brännvidd).

Brännvidden ändras alltså inte när man fokuserar nära ett motiv men b (avståndet mellan linsen och sensorn) ökar.

I verkligheten finns det internfokuserande objektiv, som ändrar brännvidd när man ändrar fokusavståndet. Då blir det mer komplicerat, men man fokuserar ju inte genom att räkna ut fokuseringsavståndet och ställa in det på objektivet utan tittar i sökaren och vrider på fokuseringsringen till det blir skarpt. Eller använder autofokus.

Skärpedjupet påverkas av förstoringsgrad och bländare, precis som vanligt.
När man flyttar kameran närmare motivet ökar förstoringsgraden och skärpedjupet minskar.
 
Jag håller precis på med ett projekt där jag går igenom gamla diabilder (24*36 och mellanformat) och fotar av dem med min D700 (fullformat) där jag byggt en egen "makrosläde" för att få allt i rät vinkel.

Med 85 mm objektiv och två mellanringar (20+12 mm) får jag ett 56*56 mm mellanformat-dia att fylla upp större delen av bildytan på sensorn. Jag sätter fokus på 2 m på objektivet, och jag får då ett faktiskt fokusavständ från sensor till dia på ca 40 cm.

Jag använder f/11 för att få åtminstone några millimeters skärpedjup. Med f/8 eller större öppning blir det extremt kort skärpedjup. f/16 ger större skärpedjup men då börjar diffraktionen påverka resultatet negativt med sämre skärpa och kontrast.

Det gäller att hitta ett objektiv som ger så raktecknande bild som möjligt, och som ger så plant skärpeplan som möjligt.

Testa själv! Det är enkelt att testa olika varianter och jämföra. Det svåra är att få allt att vara stilla och reproducerbart från bild till blid, samtidigt som man ska kunna göra små justeringar. Därav att det slutade med att jag gjorde en egen liten släde så att både kamera och dia sitter fast, och i rät vinkel mot varandra.

För att testa skärpedjup så är det bara att fota av en liggande tumstock eller linjal så ser du snabbt hur litet skärpedjup du har att jobba med.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Vid riktigt stora förstoringsgrader kan det löna sig att vända på objektivet. Detta eftersom avståndet mellan objektivet och motivet kommer vara kortare än avståndet mellan objektivet och sensorn. Alltså omvänt mot vad objektivet (oftast) är optimerat för. Detta torde gälla de flesta äldre 50-millimetersobjektiv som inte har internfokus, utan där hela den optiska cellen flyttar sig som en enhet.

Det finns såna adaptrar, alltså som tillåter att man monterar gluggen med frontlinsen mot sensorn. Tänk dock på att det behövs en mekanisk bländarring som låter dig välja bländare även när objektivet inte har nån kontakt med kamerans automatik.
 
Det finns såna adaptrar, alltså som tillåter att man monterar gluggen med frontlinsen mot sensorn. Tänk dock på att det behövs en mekanisk bländarring som låter dig välja bländare även när objektivet inte har nån kontakt med kamerans automatik.
Om man har en Canon EOS-kamera, vars EF-objektiv saknar bländarring, kan man använda en sån här adapter, och få full bländarfunktion.
Jag vet inte om det finns liknade grejer för andra märken.

I samma anda kan man med fördel använda ett förstoringsobjektiv som närbildsobjektiv.
Vilken ände som ska sitta mot kameran lämnas som en övning åt läsaren. :)
 
Om man har en Canon EOS-kamera, vars EF-objektiv saknar bländarring, kan man använda en sån här adapter, och få full bländarfunktion.
Jag vet inte om det finns liknade grejer för andra märken.
Med Canon EF kan man göra följande procedur för att låsa bländaren i objektivet.
-Ha objektivet monterat på kameran med änskad bländare inställd.
-Tryck på nedbländningsknappen så objektivet bländar ner
-Ta av objektivet. Utan att släppa nedbländningsknappen eller stänga av kameran.
Nu ska bländaren vara kvar i sitt läge. Bra att veta om man vill köpa begagnat och vill kolla om det finns olja på blädar lamellerna.
 
Senast ändrad:
Med Canon EF kan man göra följande procedur för att låsa bländaren i objektivet.
-Ha objektivet monterat på kameran med änskad bländare inställd.
-Tryck på nedbländningsknappen så objektivet bländar ner
-Ta av objektivet. Utan att släppa nedbländningsknappen eller stänga av kameran.
Nu ska bländaren vara kvar i sitt läge. Bra att veta om man vill köpa begagnat och vill kolla om det finns olja på blädar lamellerna.
Samma procedur för objektiv till Nikon med elektronisk bländare.
 
Om man har en Canon EOS-kamera, vars EF-objektiv saknar bländarring, kan man använda en sån här adapter, och få full bländarfunktion.
Jag vet inte om det finns liknade grejer för andra märken.

I samma anda kan man med fördel använda ett förstoringsobjektiv som närbildsobjektiv.
Vilken ände som ska sitta mot kameran lämnas som en övning åt läsaren. :)
Det var ett riktigt hiskeligt pris för en sladd och två bajonetter! Inget jag hade lagt pengar på. Då kan man ju lika gärna köpa ett begagnat makroobjektiv för samma peng.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.