Annons

Köpråd teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Lutar mot att kanske köpa 2 objektiv som en nämnde tidigare. Ett tele på 70-300 och ett fast objektiv på 35mm f/1.8

Ja, det går utmärkt att ta porträtt vid 300mm och bl 5,6 med suddig bakgrund men man måste ha avstånd nog till motiv och ffa bakgrund som sällan kan uppnås inomhus och är väldigt krävande på komposition då man måste ha rejäl koll på bakgrunden. Det är enklare i de flesta situationer att ha kortare brännvidd och större bländaröppning (TS - alltså så lågt bländartal som möjligt).

Jag har i dagsläget 2 objektiv. Ett sigma vidvinkel 10-20 mm och Nikon AF-S DX 18-55 VR II som följde med vid köp av kameran. Jag funderar på att sälja bort mitt Nikon 18-55 objektiv och utöka med ett tele på 70-300 och ett fast "porträttobjektiv" på 35 eller 50 mm.

Har jag objektiv för alla situationer i sådant fall?

Med dessa objektiv täcks ju knappast allt (då skulle ju man inte behöva tillverka fler sorter) men i hyfsat ljus och beroende på önskad användning i alla fall rätt flexibel utrustning. Jag skulle dock behållit 18-55 då det är en hyfsad allround glugg och man får inte mycket för den då köparna är få - de flesta får ju med en då de köper sin instegskamera och det är ju ffa de som använder den. Undantaget är de som köper ett begagnat hus utan objektiv men räkna inte med att få ut mer än 500-700:- om det är en VR variant om du ens får den såld - bättre att behålla.

Vilket objektiv är mest lämpad för porträtt och varför? Funderar på Nikon AF-S DX 35/1,8 G eller Nikon AF-S 50/1,8 G. Vad finns det för för och nackdelar med en 35 mm brännvidd jämfört med en 50mm och vice versa?

mvh

Vilket objektiv är mest lämpad för porträtt och varför? Funderar på Nikon AF-S DX 35/1,8 G eller Nikon AF-S 50/1,8 G. Vad finns det för för och nackdelar med en 35 mm brännvidd jämfört med en 50mm och vice versa?

mvh

Om vi pratar DX, så helt klart 50mm för porträtt i min åsikt. 35mm är mer mångsidig som allround-objektiv. Du kommer lite längre ifrån med 50mm och kan styra skärpedjupet bättre, och personens ansikte blir "plattare" vilket ofta ser bättre ut / mer smickrande vid porträtt. Jag skulle nog säga att om du bara ska ha det till porträtt och inget annat så absolut 50mm, och 85mm f/1.8 är ett kanske ännu bättre val.

mvh

50 är lämpligare än 35 eftersom man kommer längre ifrån ansiktet, vilket ger "naturligare" perspektiv. Jo närmare man kommer som med vidvinkel desto större blir näsan, vilket inte alltid är smickrande.
Längre brännvidd ger kortare skärpedjup vilket ofta är önskvärt. Ännu längre brännvidd kan vara än bättre.

50 är lämpligare än 35 eftersom man kommer längre ifrån ansiktet, vilket ger "naturligare" perspektiv. Jo närmare man kommer som med vidvinkel desto större blir näsan, vilket inte alltid är smickrande.
Längre brännvidd ger kortare skärpedjup vilket ofta är önskvärt. Ännu längre brännvidd kan vara än bättre.

Okej 85 mm låter intressant faktiskt! Vid inomhus foto med 85, finns det då risk att den blir otymplig
Pga att du måste backa för långt från personerna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar