Annons

Hur ofta höjer ni ISO för att behålla skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

ekequist

Aktiv medlem
Hej alla,

Jag vill börja med att förklara rubriken eftersom jag känner att den inte riktigt täcker in det jag vill fråga.:)

Alltså, vad "offrar" ni först? Brusfrihet eller skärpedjup? Säg t.ex. att du ska ta en bild inomhus och du har inte möjlighet att göra långa exponeringar (d.v.s. rörligt motiv eller inget stativ).
I det första rummet du fotograferar mäter du ljuset och får ISO 200, f5,6 och 1/30. När du kommer in i nästa rum märker du att ljuset är sämre, du måste ändra exponeringen på något sätt.

Du vill inte förlänga slutartiden p.g.a. risken för skakningsoskärpa (nej, du har inte ett objektiv med VR/IS) eller rörelseoskärpa hos motivet. Då har du att välja på att antingen öka ISO-talet och använda samma bländare som tidigare, eller att använda ett lägre värde på bländaren och använda samma ISO som tidigare.

Båda dessa alternativ ger naturligtvis samma exponering och det blir en fråga om vad som prioriteras, skärpedjup eller brusfria bilder?

Scenariot ovan är självklart bara ett exempel för att få fram vad jag menar, ni förstår säkert poängen även om ni normalt inte fotograferar inomhus.:)

Jag vet att bilden man tänker ta kan kräva ett visst skärpedjup och då är valet självklart, men min frågeställning tar vid i de fall bilden inte kräver ett visst skärpedjup.

Min frågeställning är baserad på ren nyfikenhet, det skulle vara kul att höra vad olika fotografer prioriterar.

Ni som tycker frågeställningen är löjlig behöver inte bry er om den här tråden.;)

Så vad offrar ni, brusfria bilder eller skärpedjup?

/Martin

Senast ändrad:
skärpedjup eller rörelseoskärpa går aldrig rädda
lite brus går alltid att ta bort

Därför skruvar jag mycket på iso knappen.
jag tror 99% av digitalfotograferna är rädda för brus.

Det var jag också..nu kör jag ofta iso 400/800

Jag jobbar nästan alltid med stora bländare och trivs så. Men jag är inte rädd för brus. Jag tycker att fint brus som t.ex. en Nikon D70, D100 har eller Canon 20D, inte gör så mycket alls. Det är lätt att ta bort efter, och det ger bara struktur på bilden.
Så om du har en bra kamera så var inte rädd att öka ISOn.

Beror, som ngn redan påpekat, helt på motivet.
Jag är dock inte rädd för att höja isotalet även om det innbär lite brus om skärpedjupet är viktigt. Ska man t ex ta en gruppbild på ett gäng människor som sitter olika placerade i ett rum då är det ju väldigt tråkigt om vissa hamnar utanför skärpeområdet, då är det klart fördel att höja iso!

/PG

Janne, jag vet att det kan vara svårt att svara generellt och att alla inte känner att de har ett svar att ge.

Förlåt, glömde skriva vad jag själv prioriterar.:)

Själv skulle jag i första hand höja ISO till max ca 1000, sen skulle skärpedjupet få stryka på foten.:)

Visst varierar det från situation till situation, det är jag medveten om. Men det är ändå kul att höra hur alla resonerar.:)

/Martin

Såhär skulle jag tänka:

Foto mett ett tydligt, centralt motiv, tillexempel en person, föredrar jag att korta skärpedjupet. Sätter man skärpan rätt kanske bilden till och med tjänar på det korta skärpedjupet.

Om det är en händelse, flera personer som interagerar eller ett motiv där omgivningen är viktig, en dokumenterande bild. Då bryr jag mig mer om att få stort skärpedjup även om bilden blir en aning brusig.
Men även i dokumenterande bilder kan det ge spänning och atmosfär åt bilden om man låter en person eller ett föremål få skärpa medan resten av bilden blir otskarp.

Beror på vad jag fotar men jag eftersträvar nog kort skärpedjup vid de flesta av mina bilder,, annars så blir det blädaren som får krympa till lite, eftersom jag oftast oftast prioriterar ISO 100 analogt.

Mvh Niclas,

Det beror ju mycket på vad man har för kamera. Jag har en A1a och på den blir det hemskt mycket brus. Då är man ju låst vid låga iso-värden.

Jag använder upp till ISO 3200 med 20D, inga problem alls, med lite hjälp av neatimage blir det hur bra som helst.

På A1an försämras allt över ISO 100 :(
Jag ska köpa en D70 snart, hur är bruset på den?
Självklart är den mycket bättre än en A1a men hur är den jämfört med Canons värstingar?

Nu riktar sig väll din fråga mot digitala fotografer men jag måste bara vara lite neo-stofilig och påpeka att med en filmkamera så hade bruset bara varit vackert om man jämför med digitalt brus :).

Digitalt brus är inte fel. Det är egentligen inte mer fel än korn. Det är lika vackert...

När ni säger att ni gillar korn tänker ni på svartvita bilder. När ni säger att ni ogillar brus tänker ni på färgbilder. Är det inte så?

Digitalt brus funkar svartvitt!

Här är ISO 6400 på Nikon D100
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=246947&set=lp

Backa inte för att gå upp i ISO! Åtminstonde inte på svartvitt, och det är det analogfolket snackar om!

Javiist kan brus och korn vara vackert, men inte alltid. Så min fråga är, hur tar ni bort bruset i t.ex. PS?

Jag kan hålla med om att digitalt brus kan vara väldigt snyggt svartvit tyvärr är digitalt brus helt horribelt i färg, och tyvärr så är dagens digitala kameror inte så bra på att fota svartvit än, om man möjligen inte har en Hasselblad H1D eller vilken det nu var. Men det lär de väll bli bättre på med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar