Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ofta använder du optiskt zoom på din digitalkamra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon Ixus i

Ixus 430, Ixus i
Jag skulle välja 430 om jag accepterar att den kanske inte får följa med ut lika ofta som Ixus I. 430 185g Ixus i 100g
För mig handlar det om att alltid ha en kamera tillgänglig och att samtidigt kunna ta en bra bild.
Själv är jag väldigt nöjd med min Ixus i och den tar fina bilder.
Jag har inget emot zoom, men att alltid kunna ha med kameran i fickan väger tyngre.
Kvalitén kan man inte klaga på hos någon av kamerorna eller dess bilder.
Om man vill köpa till ett vattentätt hus skiljer det både i pris och storlek
Ixus i, under 1000kr inkl frakt
430, över 2000kr

Själv har jag planer på att om några år när både kvalite´n och priserna på Digitala systemkameror blivit bättre köpa en sådan och då ha två perfekta alternativ att välja mellan beroende på vad jag skall göra.

Mitt råd:
Smidigheten är värd mer än många tror när de står i butiken och skall handla, inrikta dig på kvalitet och verkligt användningsområde.

Min kamera:
Canon Ixus i, svart
SD Sandisk 256mb, ca 220 bilder (högsta upplösning)
 
Hej,
Håller med Johan K - en kamera som inte finns med när den behövs är en onödig kamera - oavsett om den tar alldeles utomförträffliga bilder.
Storlekan ÄR underskattad av de flesta vid köptillfället. En kamera som Canon Ixus i eller Pentax S4i kan man ALLTID ha med sig. Några pixlar hit eller dit spelar ingen roll - huvudsaken att kameran fungerar till det den är tänkt - ta bra bilder när man behöver ta bilder.
Visst skulle även jag föredra en bra zoom - men den får inte gå ut över storleken på kameran. Förutom de modeller jag nämnt kan man även tänka sig Konica Minolta X-modeller eller varför inte Konica Minolta G400. Se på kamerans tjocklek - det är oftast tjockleken som styr om kameran finns i fickan när man behöver den.
Slutsats: Undervärdera inte betydelsen av storleken - den är helt avgörande för att kameran finns till hands den gång du behöver den !
Hälsningar
Roger
 
Jag valde mellan Canon A60, Minolta X20, Nikon 775 och Olympus C-350 ... föll till sist på Minoltan för dess förträffliga storlek. Den tar kanske sämre bilder än de andra kamerorna men den tar ändå bättre bild än ingen alls :)

Jag har alltid med mig kameran i fickan och tar bilder som jag inte skulle kunna ha tagit med min Canon 10D.

Håller med Johan K och Roger E.
Storleken har betydelse ;-)
 
Hej igen,
Skulle kanske komplettera med att även jag har en Minolta X20 i jackfickan - alltid !
Som Juhani säger - den kanske inte alltid ger det bästa resultatet men den ger alltid ett mycket bättre resultat än då jag INTE har med kameran....
Hälsningar
Roger
 
Har själv använt en Canon Ixus och har nu en Ixus 430 som jag är nöjd med, tycker bägge ger bra bildkvalité. Har ej använt Olympusen men tror att du blir nöjd oavsett vilken du väljer. Vilken kamera "ligger bästa handen"? Vem gillar du själv bäst? Köp den!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.