Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ofta använder du ett analogt mörkrum?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur ofta använder du ett analogt mörkrum

  • Nej

    Röster: 47 16.2%
  • Ja

    Röster: 133 45.7%
  • Har inte testat än

    Röster: 111 38.1%

  • Totala väljare
    291
I alla fall nästan 6-7 av 7 dagar i veckan. "Jobbar" som färgkopist i veckan och eget s/v slabb på helgerna. Börjar få stoora Gollumliknande ögon, känsliga för ljus ;-)
 
Svarade väldigt sällan. Sen jag köpte en D100 har det inte blivit många vändor in i mörkrumet tyvärr.

Vi har dock ett mörkrum som står färdigt och redo för jämnan och nu i sommar ska det fotas en hel del svartvitt och massor med experiment är på gång. Har ju 10 rullar Delta 100 som väntar :D
 
Så mycket jag hinner, men under sommaren lär det inte bli många timmar.
Annars kanske runt 4 timmar om veckan.

/Henri
 
Har för närvarande inte tillgång till permanent mörkrum och därför blir det i snitt några timmar per vecka. Håller till i groventrén tillsammans med tvättmaskin mm. Annars skulle det nog bli mera.
 
Har eget permanent(more or less) mörkrum i källaren. När det inte är för varmt eller kallt brukar man kunna kopiera upp nått.

Mvh
Maverick
 
Svartvit film framkallar jag med viss oregelbundenhet, kanske en gång i veckan om man slår ut över på året.
Jag gör det inte i mörkrum utan så här.


I ett mörkrum är jag nästan aldrig numera, skannar filmen.

Nu är jag kanske lite löjlig men jag är inte helt förtjust i uttrycket ”slabbar” om det man gör i labbet.
För mig är ett mörkum en plats där man skall kunna genomföra ögonoperationer och helst skall det vara luktfritt och svalt.
Arbetet är precist och allt är förberett och planerat. Jag vet exakt vilken tid olika filmer skall belysas för en kontaktkarta och så vidare...
 
Ja det där uttrycket "slabbar" är nog något som används slentrianmässigt eller av den som inte riktigt är insatt i vilken precision och noggranhet som krävs för att få det bildresultat som eftersträvas. Skulle själv aldrig vilja ta det uttrycket i min mun. Hantverksarbetet i mörkrummet är för min del inget slabbande. Då kommer man inte särskilt långt tror jag. Att slabba och skvätta med vätskorna gör ju att kemin kan förstöras/förlora i effekt och därmed förlorar man kontrollen över bildresultatet. Slabbar man mycket kan dessutom stänk hamna på torrbänken där förstoringsapparaten och negativen finns. Och då kan även dessa få skador. Så något slabbande är inte att rekommendera i ett mörkrum.
 
mipert skrev:
För mig är ett mörkrum en plats där man skall kunna genomföra ögonoperationer och helst skall det vara luktfritt och svalt.

Du beskriver mörkrummet på fotodetaljen vid jämtlands flygflottilj, där jag hade nöjet att göra min värnplikt. Mörkrum föresten, det var en liten lägenhet med tre rum i anslutning till de andra lokalerna. Två rum för kopiering och ett (litet) rum med hängtankar med automatisk agitering (kväve) och torkskåp för filmframkallning. Bodde nästan i mörkrummet under det året. Nuförtiden blir det tyvärr ingenting. Mörkrumsarbete är kul.
 
"Någon gång om året"

Det kanske blir 2-3 gånger per år. Jag ligger konstant efter med framkallning och kopiering av mina svartvita rullar. Det lär nog inte bli bättring när jag nu sitter med en nyköpt D70...
 
Graal skrev:
Ja det där uttrycket "slabbar" är nog något som används slentrianmässigt eller av den som inte riktigt är insatt i vilken precision och noggranhet som krävs för att få det bildresultat som eftersträvas. Skulle själv aldrig vilja ta det uttrycket i min mun. Hantverksarbetet i mörkrummet är för min del inget slabbande. Då kommer man inte särskilt långt tror jag. Att slabba och skvätta med vätskorna gör ju att kemin kan förstöras/förlora i effekt och därmed förlorar man kontrollen över bildresultatet. Slabbar man mycket kan dessutom stänk hamna på torrbänken där förstoringsapparaten och negativen finns. Och då kan även dessa få skador. Så något slabbande är inte att rekommendera i ett mörkrum.

Att slabba är ett uttryck. Jag vet precis vad det handlar om eftersom jag själv har stått mkt i mörkrum. Jag förmodar efter din långa utläggning att du svarade Aldrig på frågan, och då blir det ju lite missvisande. Synd.
 
elmfeldt skrev:
Jag förmodar efter din långa utläggning att du svarade Aldrig på frågan, och då blir det ju lite missvisande. Synd.

Om du hade läst två inlägg tidigare så kanske du hade uppfattat mitt svar på den frågan?
 
Graal skrev:
Ja det där uttrycket "slabbar" är nog något som används slentrianmässigt eller av den som inte riktigt är insatt i vilken precision och noggranhet som krävs för att få det bildresultat som eftersträvas. Skulle själv aldrig vilja ta det uttrycket i min mun. Hantverksarbetet i mörkrummet är för min del inget slabbande. Då kommer man inte särskilt långt tror jag. Att slabba och skvätta med vätskorna gör ju att kemin kan förstöras/förlora i effekt och därmed förlorar man kontrollen över bildresultatet. Slabbar man mycket kan dessutom stänk hamna på torrbänken där förstoringsapparaten och negativen finns. Och då kan även dessa få skador. Så något slabbande är inte att rekommendera i ett mörkrum.

-----
Ursäkta Nils och med all respekt, men ditt inlägg lägger jag snett uppe och längst inne i hörnan på BS-hyllan.

Jag använder uttrycket slabba med mycket stor medvetenhet och odiskutabel perfektionism vad det gäller både precision, noggrannhet och renlighet. I vårt mörkrum kan jag jobba i vita stumpor, vit klänning och gå på bröllop efteråt utan ombyte.

Hanterket i mörkrumsarbetet är för mig passion och blodigt allvar. Ordet slabba använder jag kanske för att uttrycka den njutning jag upplever av att jobba i mörkrummet och som baske mig stundom tom känns bättre än sex, det blir i alla fall aldrig tråkigt och slentrianmässigt;)

Mörkrumsarbete ska vara total koncentration och medvetenhet blandad med lust, glädje och outsinande skaparlusta.
Kan man inte känna det är det bättre med digitalkamera och klicka på till höger och vänster och sen sätta sig framför databurken och klicka vidare :)

Kul att se vilka olika känslor ett litet ord kan generera.

MVH Eva
 
Liza skrev:
-----
Ursäkta Nils och med all respekt, men ditt inlägg lägger jag snett uppe och längst inne i hörnan på BS-hyllan.

Jag använder uttrycket slabba med mycket stor medvetenhet och odiskutabel perfektionism vad det gäller både precision, noggrannhet och renlighet. I vårt mörkrum kan jag jobba i vita stumpor, vit klänning och gå på bröllop efteråt utan ombyte.

Hanterket i mörkrumsarbetet är för mig passion och blodigt allvar. Ordet slabba använder jag kanske för att uttrycka den njutning jag upplever av att jobba i mörkrummet och som baske mig stundom tom känns bättre än sex, det blir i alla fall aldrig tråkigt och slentrianmässigt;)

Mörkrumsarbete ska vara total koncentration och medvetenhet blandad med lust, glädje och outsinande skaparlusta.
Kan man inte känna det är det bättre med digitalkamera och klicka på till höger och vänster och sen sätta sig framför databurken och klicka vidare :)

Kul att se vilka olika känslor ett litet ord kan generera.

MVH Eva

Tack Eva, så ser jag också på ordet som jag använde. För mig är ordet "slabba" något som används av gamla rävar och med mycket positiv betydelse.
 
Skall ni skitsnackförklara Nils tycker jag ni skall ge er på mig också eftersom det var jag som först anmärkte på uttrycket.

Jag slabbar lika mycket/lite i mörkrummet som vid datorn.

Med risk för att återigen dra igång bla, bla om dator kontra labb så finner jag samma ”...lust, glädje och outsinande skaparlusta...” oavsett teknik.

Jag gillar mörkrumsarbetet, det jag har svårt för är kärleksförklaringar till fixdoft och liknande.

Jag avskyr ljudet av rinnande vatten, värmen i ett litet trångt krypin, den stickande känslan av kemidamm som virvlar runt i luften.

Jag älskar känslan av att titta på en bild som innehåller de toner och den lyster som jag ville få fram när jag gick in i mitt kliniska labb.
Eller känslan av att återigen bli överraskad när jag upptäcker att den bild jag i ren ilska lät ligga kvar under rasten, (nu skall du dö PQ-döden i framkallaren skitbild), har blivit den bild jag inte visste jag ville ha.
 
Jag har inte sett ditt inlägg Mikael, men jag misstänkte att du skulle kunna vara en som inte gillade uttrycket. Om jag inte minns fel så klarar du inte heller av ordet plåta. ;-)

Sen var ju knappast inte meningen med fråga att uppröra folk. Tanken var att ta reda på hur mycket folk står i mörkrummet och det framgår väl ändå?
 
Jag är inte upprörd men jag är glad om andra blir det. En svaghet i min personlighet är att jag ständigt ifrågasätter vad folk säger och tycker.
En reklambyrå vill friköpa en bild och jag frågar omedelbart vad de menar.
En mörkrumsräv ger tipset om att pressa en film när någon vill ha högre kontrast i sina bilder och jag är på som en ilsken fänrik och undrar vad som menas med pressa.
Någon tycker att det blir bättre med överexponering och jag backar inte förrän överexponering har förklarats...

Jag gillar de som provar nytt och går till botten med problem, jag blir trött varje gång jag hör felaktig kunskap spridas vidare av ”experter”.


Jag är inte alls, sur, arg, irriterad över att du använde ordet slabba David.

Jag förstår precis vad du menar med uttrycket.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.