Varning: Nu blir det rejält OT och helt utanför ämnet och tråden.
Det där vet jag inte riktigt hur du kommer fram till det, eller riktigt hur jag skall tolka det?
Min fru har en bra framgångsrik chefsposition, och en med normala mått mätt en hyfsad lön och hyfsade tillgångar.
Vi brukar ta en vecka i alperna varje år med hela familjen (fast i år planerar vi istället att köra en 10 dagar i Whistler, Banff eller annat skidort i Kanada), en kortare vecka i stuga i Trysil, och sedan åker hon alltid på minst en egen skidvecka med sitt "skidgäng" till någonstans i världen där platsen har fokus på renodlad off piste.
Tror inte alls att hon är missnöjd med det.
Hon gillar att klättra lite och promenera rent allmänt (har även varit i Alperna på sommaren och vandrat), men hon har inget eget fokus på själva klättringen (finns säkert andra som har det). Speciellt inte på vintern (blir som som sagt snarare på sommaren).
På vintern så uppskattar hon att få optimera att åka så mycket skidor som möjligt. Det är enklast att uppnå med helikopter (eller liftar som ligger bra till, om områdena inte har uppkörd snö), men hon drar sig inte heller för att gå i ett par timmar om det är nödvändigt (skidfanatiker). Hon har fantastiskt bra kondition (till skillnad från mig) och bra hälsa (ofta först upp). Men det blir då (tyvärr för henne) mycket mindre skidåkning, och det är ju klart negativt om man vill maximera den på de dagar man är ledig.
Detta varierar generellt och säkert mycket från person till person, men jag tror inte att det är någon i hennes skidgäng som uppskattar klättrandet och promenerandet i sig (de ogillar det nog mer än min fru som är helt OK med det), men problemet är att inte alla länder (som t.ex. Frankrike) tillåter heliskiing i många folktäta områden av bullerskäl och säkerhetsskäl.
Sedan kan de inte alltid heller lyfta varje dag pga väderförhållanden.
Dessutom så är det inte alla i hennes skidgäng som tjänar lika bra. Kanske hon och hälften av de skulle nog kunna åka helikopter större delen av tiden (om tillåtet i området och väder som tillåter), och det är ju inte lika kul om inte hela gänget har råd att åka med tillsammans.
Hoppas att du fick svar på det du frågade om/undrade över.
Annars så får du säga till.
(Helt OK även att messa mig privat om du vill ha mer detaljer.)