Har inte följt hela diskussionen, men vill ändå flika in med vad jag tänker.
Om man ser till bilden i första posten så skulle jag garanterat klona strået som sticker ur huvudet på fågeln. Jag menar, den tillför ingenting positivt och det är verkligen inget som kommer sakna den om den försvinner. Man ljuger inte heller på nåt sätt utan man har bara gjort bilden betydligt bättre genom en enkel manöver. O frågar nån så har jag inte heller nåt problem med att säga att ett strå är bortklonat, men är inte heller nåt jag kommer gå ut med utan att nån frågar.
Jag har även ibland på mina bilder korrigerat färger, vitbalans, kontrast på ganska radikala sätt för att få snyggare bild. Ibland även mörkat ut bakgrunden eller liknande för att framhäva huvudmotivet mer, o det ser jag inte heller nåt problem med. Det viktiga för mig att att huvudmotivet i bilden är densamma och inte ljugs om på nåt sätt.
Tycker också att dom eventuella manipulationerna som görs i en bild är nåt som faktiskt skulle kunna ha varit där, alltså att det där strået bakom fågeln hade kunnat vara kortare o därmed inte synas i bild. No big deal lixom!
Däremot att klippa in helt nya huvudmotiv o inte säga nånting om det, nope, inte okej! O sen försöka tjabbla bort det genom att säga att "andra människor faktiskt drar i färger o kontrast o därmed också ljuger" är bara.. ja, ni förstår.