Corsa
Medlem
Det gör det. Att komponera bilden är inte manipulering.
Jag ser nog komponering som att påverka slutresultatet. Om det heter manipulering, komponering, filmval eller något annat är ointressant.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det gör det. Att komponera bilden är inte manipulering.
Jag ser nog komponering som att påverka slutresultatet. Om det heter manipulering, komponering, filmval eller något annat är ointressant.
Tjavars, man manipulerar ju för att se till att bilden blir som man vill ha den. Det behövs nog flera ord, istället för bara "manipulering", som syftar på när bilden manipuleras – före eller efter exponeringen.
Precis..det är därför jag försöker prata om "BILDmanipulering" och inte bara "manipulering"..för det senare kan betyda nästan vad som helst.
Så kan det nog vara. Det som är viktigt är att förstå att en bild kan vara manipulerad på andra sätt än genom bildmanipulering. Det är farligt om man säger att en bild visar sanningen för att den inte är (bild)manipulerad.
Att flytta saker i/till/från motivet för att få bilden som man vill ha den är inte att komponera bilden. Snarare att arrangera den, och det är väl en sorts "manipulering"?Det gör det. Att komponera bilden är inte manipulering.
Att manipulera motivet istället för bildfilen kan ge precis samma slutresultat.Precis..det är därför jag försöker prata om "BILDmanipulering" och inte bara "manipulering"..för det senare kan betyda nästan vad som helst.
Att manipulera motivet istället för bildfilen kan ge precis samma slutresultat.
Håller helt och fullt med i allt det du skriver i din bloggartikel, Terje. Jag känner att du sätter ord på mina egna tankar i ämnet. Särskilt glad är jag att du tog upp det här med betalgömslen som en genväg i fotograferandet, för det är något jag själv har tagit upp som kritik i några sammanhang.
Ja, precis som att man kan nå toppen av en backe genom att cykla eller gå uppför, men att gå är inte samma sak som att cykla..
Nä, poängen med naturfotografi är inte att det ska vara så svårt som möjligt..men det imponerar helt klart mer på mig om bilderna inte är tagna från gömsle än om dem är det.
OK, så om man får låna ett gömsle av något utan att betala så är det bättre?
Fast jag har väl inte sagt att det är fusk att fotografera från betalgömsle (eller har jag det?)..bara att det är ett simpelt sätt att fotografera på. Och få jubel och applåder på förstås! En medioker närbild tagen med vidvinkel från ett betalgömsle på ett för oss exklusivt djur (t.ex. ett lejon) skulle antagligen få betydligt mer uppmärksamhet och applåder än vad en riktigt bra bild på ett rådjur här i Sverige skulle få. Detta trots en sämre fotograf, en sämre bild, lättare förutsättningar för fotografen i betalgömslet att egentligen lyckas i sitt bildskapande etc.
På mig imponerar bilderna mer om man byggt sin egen kamera och optik från grunden.
Håller med fullständigt och speciellt om att vara rädd om naturen, djuren och vara ärlig i sin fotografi.
Och mitt svar till ursprungsfrågan "Hur mycket "småfuskas" det bland professionella naturfotografer tror ni..?" - jag vet flera kända professionella naturfotografer som jag vet och också personligen fått råd av under workshops som småfuskar på gränsen till storfuskar (beroende på var man sätter gränsen).
Inte för att jag förstår vad frågan har med själva huvudproblemet om man får, kan eller bör klona bort ett grässtrå. Det blir ju inte på något sätt berättigat för att professionella naturfotografer gör det?
Ja. Finansieringsmodellen är det som är helt avgörande för bildskapandeprocessen.
Betalning mot kredit eller natura går också fint. Det är också cred.
Är det viktiga att fotografera för andras skull och erkännanden, eller är det viktiga att fotografera för sin egna skull?
Jag tycker du (och alla andra, inklusive Terje) skall fotografera precis så som ni själva vill och på det sätt som ni själva mest uppskattar.
Fokusera inte så mycket på vad alla andra tycker, och gör den grej som ni själva trivs bäst med.
I övrigt förstår jag inte alls debatten om "köpegömslen". Det är bara samma lätt snobbiga jakt på "virgin"/ursprungsupplevelser" som någon annan inte gjort tidigare.
Grejen med just betalgömsle som jag ser det är att den som köper sig en plats i ett sådant gömsle inte alls har behövt tänka på placeringen av det, inte behöver ha några som helst kunskaper om djuren som ska fotograferas eller om miljön djuren vistas i, han/hon fotograferar från exakt samma plats som den fotograf som satt där kvällen innan osv. Man skulle nästan kunna jämföra det med att köpa sig en jakträtt på storvilt i Afrika. I båda fallen vet du till nästan 100% att du kommer att lyckas med det du har betalat för. Simpelt!
Lånar du ett gömsle blir det samma sak..du har då inte alls behövt tänka själv egentligen för det har den gjort som lånar ut gömslet till dig. Jag kan dra en parallell till mitt fågelskådande. Jag har sett runt 365 fågelarter i Sverige - en del av dem har observerats på så kallade "drag", d.v.s. någon annan skådare har hittat en ovanlig fågel och larmat ut den. Sedan har undertecknad bara med hjälp av GPS åkt till platsen och tittat på den.