** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur mycket ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det exemplet lät bra, man specar vad det kostar per timme och beräknad tidsåtgång samt ett maxtak. Jag gick in här för jag har lite samma fundering själv.

Jag ska fota för ett företag som jobbar i korsnäsfabriken här i stan. Personer i rörelse, maskiner samt gruppfoto. Bilderna ska sedan användas fritt till hemsida eller i tryck, de får fri användningsrätt. Timpriset, det lär väl ändå vara foto plus redigering eller? Och sedan tillkommer pris för bilderna utöver det? Jag menar om jag fotar 3 timmar, sitter vid datorn 3-6 timmar och sedan levererar 20-50 bilder som de får använda fritt, vad är en rimlig ersättning för det? 4500 plus moms? 18000 plus moms? Jag har ingen aning.

Jag har fotat företagsporträtt förut där en bild som tagit 1 timme inkl upp och nerpackning har kostat 1900 plus moms och där bilder på 4 anställda och en gruppbild kostat 3000 plus moms (minimalt med mertid för fler bilder samt stamkundsrabatt).

Man vill ju inte lägga sig onödigt lågt så att man inte tjänar något på det eller framstår som amatör, men inte heller lägga sig så högt att de anlitar någon annan i fortsättningen.

Jag menar om jag fotar 3 timmar, sitter vid datorn 3-6 timmar och sedan levererar 20-50 bilder som de får använda fritt, vad är en rimlig ersättning för det? 4500 plus moms? 18000 plus moms?

Nånstans mittemellan, kanske. Det beror ju på vad du brukar ta i timmen eller tycker är en rimlig timlön. Men nio timmar gånger 800-1000 kr i timmen skulle jag tycka var vettigt.

Nånstans mittemellan, kanske. Det beror ju på vad du brukar ta i timmen eller tycker är en rimlig timlön. Men nio timmar gånger 800-1000 kr i timmen skulle jag tycka var vettigt.

Tack för svaret!
Ok, och då ingår fri användning av bilderna, det är så man brukar räkna? Så jag har förstått rätt liksom. :) Jag har inte gjort så många jobb mot företag men jag har hört om folk som blivit erbjuden typ 20k för några timmars fotande och typ 10-20 bilder för tryck och liknande. Nu pratar jag om folk som ligger på samma nivå som jag själv, inte "hollywoodfotografer". :) Om man tänker att man först är där och rekar, sedan fotar och sedan redigerar, då har man ju utfört ett jobb. Sen säljer man ju en produkt på det, ska det ingå i timpriset då? Jag vet inte hur man brukar göra som sagt. :)

Googla: "vad kostar en bild".
Du kommer till sff's hemsida och hittar en bra pdf.
Den ger mer kött på benen och hjälper dig ställa rätt frågor.
Det finns lite olika sätt att sälja bilder på som kommer att se.
Jag är själv inte så insatt i det som du ser ovan i tråden men pdf-en hjälper bra.

Tack igen för svar! Jag har läst den där förut men det jag inte riktigt förstår är om det är 1500 kr per nerlagd timme oavsett om jag levererar 3 bilder eller 100? Man tar alltså inte ytterligare betalt för leverans av många bilder med fri användningsrätt?

Inte vid bröllop och porträtt, mm
Om bilden/bilderna skall användas i kommersiellt syfte så tillkommer rättighetskostnader ovanpå timpris.
Kolla i avsnittet för tryck & reklam.
Testa annars att maila en konkret fråga till sff.
Posta gärna resultatet i denna tråd. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar