Annons

Hur mycket ska jag ta betalt? Annorlunda beställning.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Har fått en förfrågan från ett klädföretag som vill använda en av mina bilder som tryck på en t-shirt. Det ska endast göras en upplaga på ca 500 t-shirtar.

Vad är en rimlig ersättning?

Är verkligen glad över deras förfrågan och vill gärna se att det går vägen, så jag vill inte föreslå ett orimligt högt pris. Har tidigare sålt en del bilder, men det har till största del varit till vänner och bekanta.

Tacksam för svar!

/Fredrik

Det normala arkivbildspriset för dagstidningar är 700-nånting, så om jag var du skulle jag ha det som lägsta gräns med givetvis försöka få bra mycket mer än så.

Ska dom säljas eller är det till ett jippo? Kommer det synas på t-shirten att det är du som är fotograf?
Om det ska säljas så tycker jag väl att 5:- per t-shirt skulle kunna vara en bra ersättning om du nu vet att det är 500st som ska göras.
Kanske att du ska säga så här 2.000:- för rätten att trycka din bild sedan 1:- per t-shirt.

//BE

Tack för svaren.

Dom ska säljas i butik. Har kollat SFF men hittade ingen kategori som passade helt. Det var därför jag tog upp frågan här.

Ett pris för rätten av bilden och en tilläggskostnad för antalet t-shirtar känns som en rimligt sätt att hantera det på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar