Annons

Hur mycket retucherat är förmycket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fottade en väns bröllop förra helgen.
Och hon är ca 40 och hon har en jättefin bild men hon är jätterynkig på den.
så jag tänkte jag använder gaussian blur för att trolla bort det.
Men nu funderar jag.
Har jag tagit bort för mycket?
Hur mycket bildredigering är förmycket?
Hon ser ut att vara 20 när jag är klar...
Och jag är orolig att hon ska bli arg på mig att jag har trollat bort dem?
Vad tycker ni?
Hon sa ju att jag får trolla bort dubbelhakor och sådant. Men att ta bort nästan allt är det förmycket?
 
Hej Ellinor
Jeg er imod at man fjerner rynker, med mindre folk selv beder mig om det bagefter.
Et ansigt uden rynker er et ansigt uden personlighed.

Du kunne jo også spørge de mennesker, skal det være godt eller skal det ligne ;-))

Hilsen Knud
 
Personligen anser jag att retusch är för mycket om man trollar bort människan så som den är. Och alla människor är ju inte fotomodeller eller 20 år och tur är väl det?;)

Att ljussätta/exponera rätt för att inte framhäva sådant man minst vill ska synas från början tycker jag är det ultimata och att sedan "romantisera" en aning, men med bibehållna drag och bibehållen ålder tycker jag också är ok. Men det är jag det... Och jag är en sådan som nog hade nog blivit rent ut sagt förbannand om någon gjorde mig till en typ barbie på sådana bilder.
 
Hej Ellinor,

Jag är personligen emot att man tar bort alla rynkor då de säger väldigt mycket om personen.
Man kan däremot oftast tona ner dem väldigt mycket för att de inte ska ta över hela bilden.

Jag föreslår att du istället för Gaussian blur använder dig av Dodge/Burn tool.

Gaussian blur gör hela bilden suddig och du tappar alla detaljer (även om du använder dig av lagermasker för selektiva justeringar).

Om du istället skapar ett nytt lager som du fyller med 50% grått och sätter lagrets blandningsläge till Soft Light/Mjukt Ljus så kan du jobba med Dodge/Skugga och Burn/Efterbelys icke-destruktivt på det lagret.

Börja förslagsvis med Dodge tool/Skugga-verktyget (som trotts sitt lite missvisande namn faktiskt ljusar upp bilden). Sätt verktygets opacitet till ca 10% och tonomfång till skugga börja sedan måla längs med rynkorna.

Börja från rynkans slut och jobba dig in mot dess start med långa mjuka penseldrag.

Oftast räcker denna metod väldigt långt, men vill man anstränga sig ytterligare lite så kan man jobba vidare med Burn tool/Efterbelys-verktyget (samma opacitet men med tonomfånget satt till Högdagar). En rynka har nämligen även en ljusare del strax bredvid den mer uppenbara mörka delen.


Hoppas mina små knep kan vara till hjälp, och förhoppningsvis kommer du göra ett tillräckligt bra jobb för att din vän kommer känna sig vacker istället för retuscherad när bilden väl är klar :)

Stöter du på fler problem får du gärna höra av dig så ska jag försöka hjälpa dig vidare.

//D
 
Hm.. om du funderar på att använda Gaussian Blur så ska du nog hellre låta bli..

Önskar jag kunde visa dig hur jag gör..

Men ett tips är att göra en kopia av bakgrundslagret och ta bort rynkorna där med "patch tool" (ligger under lagningspenseln och ser ut som en lagningslapp till jeans :))

Dra sen ner opaciteten på det lagret där du tagit bort rynkorna helt till mellan 25 och 40 procent.

Då får du en lätt botox effekt utan att det ser överdrivet ut.

Det värsta är de flesta tror de ser så bra ut i verkligheten och reagerar inte när de ser bilden.

Lycka till!
 
.

Börja förslagsvis med Dodge tool/Skugga-verktyget (som trotts sitt lite missvisande namn faktiskt ljusar upp bilden). Sätt verktygets opacitet till ca 10% och tonomfång till skugga börja sedan måla längs med rynkorna.

//D

kommer antagligen från de analoga kopieringsmetodrna då man skuggar en viss (eller vissa) delar av fotopappret, vilket resulterar ett ljusare resultat.
samm sak gäller väl "efterbelys" fast tvärt om :)

de är de förklaring jag kan komma på. är kanske helt fel ute...:p
 
Dock kan man lika gärna använda pensel och skifta mellan svart och vitt.

Dodge & Burn verktygens speciella funktioner fungerar bara korrekt, direkt på en bild.
 
Ska det bli bra räcker inte ett verktyg. Snarare behövs ungefär alla verktyg. Och en bra ritplatta också ;)

Målet bör ju vara ett resultat som gör att personen känner igen sig. Att ta bilden är alltså inget problem egentligen. Att tolka personen man fotograferar är det svåra. Hur ser dom på sig själv? Hur vill dom uppfattas? Vilken kulturell bakgrund kommer dom ifrån och hur presenterar man sig helst i bild i den miljön?

Jag har plåtat mycket politiker. Medelåldern är relativt hög bland dom, och man kan ju inte släta ut dom helt. Att dämpa ner ljussättningens effekt en aning är dock inte helt fel. Lars-Erik i länken nedan har jag just bara dämpat en smula, men bevarat de detaljer som ger hans personlighet: http://www.troint.lysekil.se/detail_person.asp?inr=313

Jag har bara tagit de flesta bilder i porträttformat på politikerna på den där sidan. Visa andra bilder vill jag inte ha ansvar för...
 
Vad som är för mycket retusch går inte at svara generellt på, inte heller går det att säga vad målet för alla porträtt ska vara. Det hela beror på för många faktorer.

Jag gillar att ta ut svängarna och retuscherar rätt mycket, då jag gillar en lätt illustrerad känsla på bilderna. Här ett exempel.
 

Bilagor

  • rigmor.jpg
    rigmor.jpg
    75.9 KB · Visningar: 490
Och jag är orolig att hon ska bli arg på mig att jag har trollat bort dem?
Vad tycker ni?

Jag tycker du har en ledtråd till att få svar på din fråga i det jag har citerat.

Fråga HENNE!

Som jag ser det så är det helt ointressant vad du eller vi medlemmar här på FS tycker. Inte minst med tanke på att hon ska ha bilderna. Gillar hon det - kör hårt. Om inte, fixa den/extra hakan. Punkt.
 
Fast ibland blir det lite fel. Jag blev en gång ombedd att "ta bort 15 kilo och 15 år" från en ca 55-årig dams bild. När jag hade gjort det så vill hon ta lite till o s v. Till slut såg det ut ungefär som konfirmationsbilden och DÅ insåg hon hur fåfängt det hela var...
 
ANNONS