Annons

Hur mycket Ram-minne i era burkar?

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Undrar hur mycket ram-minne ni har i era datorer som ni använder för bildbehandling?

Själv har jag endast 256mb minne (windows xp), men skall köpa 512mb till så jag har 768mb.. Räcker det med 768?

För närvarande har jag bara 2 megapixels att jobba med men snart blir det ju en DSLR med 6 el 8.
Har nämligen hört att bildbehandling i RAW format och många megapixels kräver en hel del minne =P
 
1536 mb

Det har jag i min maskin just nu. Mina bilder jag arbetar med tenderar alltid att dra iväg och bli så stora, och ofta har jag flra tunga program igång samtidigt. Därför har jag behov av det minne jag har.

Hur mkt minne du behöver kan jag inte svara på, men rent generellt så är väl 512 mb i nederkant på skalan och runt 1 gb är nog vanligt om det är bildbehandling man pysslar med. Så ditt minne är nog fullt tillräckligt.

Jag är dock ingen expert inom området :)

/Catherine
 
Hej

Kör 2gig, skulle vilja ha mer. Det är lite individuellt hur mycket man vill ha och har behov av. Börja med 768MB och kolla om du är nöjd med det. Klart beroende vad man gör med bilderna samt hur mycket man fotar. Fotar man mycket och vill att det skall gå snabbt med bildredigeringen så är mer minne att föredra.

MVH

Omar Brännström
 
512 är utan tvivel för lite för att jobba med 6mpix. Fast då kör jag iofs i 16bitars genom hela arbetsflödet.
Segt som sirap :(
 
Ingen expert men får för mig att alla datorer inte kan hantera hur mycket minne som helst. Kolla först hur mycket din dator kan utnyttja innan du skaffar dig mer minne.

Själv har jag 1GB (XP) - flyter lysande. Förut hade jag 512 MB (W2K). Skillnaden märks men inte så jättemycket. Men som andra påpekat beror det på hur man jobbar.


Själv arbetar jag med 6 MPx bilder. Har gärna flera bilder öppna samtidigt. Har flera program igång också. Så att personligen ser jag ingen anledning att ha mer än 1GB.
 
Ok, man kanske kan testa då att köpa en 512:a så jag har 768 och är det för lite så får man väl skaffa sig en 1024 modul och plocka ur 256:an så jag får 1,5gb (har bara 2 fack för minne).

Jag antar dock att steget från 256 till 768 lär märkas ganska mycket, men det är klart man vänjer ju sig snabbt ;)

Timour--> Får även kolla vad mitt moderkort klarar. men 1gb lär den ju fixa.
 
Tjeena,

Jag kör WinXR Pro samt 1gb i ram. Detta är i underkant, tyvärr så är mitt moderkort begränsat till 1gb...
När man kommer upp i bilder runt 800mb så är det riktigt riktigt jättesegt :)

Mvh // Martin
 
Jag har precis fått hem nya grejer, det blev en uppgradering från 512 mb till 2 gb. Det är en ganska stor skillnad måste jag säga. Arbetar med 6 mp-bilder.
 
8 Mp tar upp omkring 45Mb i 16bitars läget. Generellt sätt brukar man ta bildfilen gånger 5 för att räkna ut hur mycket minne Photoshop vill ha till arbetet. 45*5= 225Mb.

Själv sitter jag med 1Mb och när mina bildfiler börjar komma upp i 400Mb, brukar det gå segt, inte så att det stör, men det märks.

Jag tror 768Mb räcker om du nu inte har tänkt bygga stora feta kollage. Men har du råd med mer minne, så skada det inte. Men som sagt, jag sitter på 1Mb och i helhet flyter det på fint.

/Marcus
 
Jag har 1024Mb och det räcker gott och väl.

256MB är på tok för lite men det har du ju redan märkt.
512MB är gränsfall och du bör få en god prestandahöjning med 768MB.

Kör aktivitetshanteraren för att ta reda på exakt hur mycket minne du verkligen använder.

Förbrukar du 600MB (XP brukar ta 150-200MB) så blir inte 1024MB snabbare än 768MB.
 
2GB - men jag har kört rätt mycket scannade dior och nu när jag börjat trycka ihop panoraman så går det åt litegranna.

Ta 4 lager + justeringslager med 11MP scannade bilder i 16bit. Sedan history states och allt sånt.
 
seamonster skrev:

Själv sitter jag med 1Mb och när mina bildfiler börjar komma upp i 400Mb, brukar det gå segt, inte så att det stör, men det märks.
/Marcus

Det är inte storleken på RAM minnet som segar ner datorn i dom lägena.

Hastigheten på minnena (marginell skillnad) samt processorns förmåga att jobba med bilderna är det som påverkar så länge som RAM inte tagit slut.
 
Kör lite olika.

Ibook med 640Mb
Powerbook med 2Gb
Imac med 512MB

Imacen är märkbart slöare än både powerbooken och ibooken. OSX behöver mer än 512Mb..
 
Har idag 512MB DDR, men ska uppgradera till 1536MB, då jag anser att 512 inte räcker till raw/tiff-bearbetning. Visst går det, men inte speciellt snabbt (inte några 4sekunder i alla fall;-)!

/PG
 
seamonster skrev:
Själv sitter jag med 1Mb och när mina bildfiler börjar komma upp i 400Mb, brukar det gå segt, inte så att det stör, men det märks.

Oj, sitter du på en 386:a eller? Förstår om det är segt med 400 Mb-filer. Hehe. Gissar att du menar 1 Gb men det blir lite roligt när man läser vad du skrivit. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.