ANNONS
Annons

Hur mycket måste vi betala för att slippa reklam?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min eller din bugg???

clindh skrev:
Ja det där var tyvärr en bieffekt av en patch jag gjorde tidigare idag, där Erik hade problem med att menyerna hamnade under Flash-annonser i hans buggiga webbläsare (ursäkta min rättframhet :). Iom den fixen så slutade det där att funka istället... Men det är fixat nu, så ladda om sidan så skall det nog funka igen.

Fn är vi som tidigare sagt helt beroende av att det finns företag som vill annonsera på Fotosidan. Vi måste prioritera att få intäkter, annars rasar ju allting. Och det är inte direkt säljande att säga till företagen att de inte får göra annonser som drar intresse till sig - för det är ju hela idéen med annonsen.

Min buggfria webbläsare har bara problem på Fotosidan.....konstigt!!
Fortsett att flytta din bugg runt om du Christer....eller måsste jag installera en läsare med adblock?

Jag kann leva med Aifo's flash; men denna knowit är för j?=%"ig....om jag kann få vara rättfram.........
/Erik J

Nja det ju även möjligheten att på den egna skärmen sätta upp en svart papperslapp på höger sida där all reklam vissas på så sätt slipper man se det. Det jag jag gjort på många sidor där jag annars inte skulle klarat av att vara på på grund av reklam som rör sig eller blinkar.

aliceiunderlandet skrev:
Nja det ju även möjligheten att på den egna skärmen sätta upp en svart papperslapp på höger sida där all reklam vissas på så sätt slipper man se det. Det jag jag gjort på många sidor där jag annars inte skulle klarat av att vara på på grund av reklam som rör sig eller blinkar.
Är det inte så adblock funkar?

Jeppe skrev:
99.se har ett sådant system....
Ja, och aff är en sajt till om jag inte minns fel (men där skulle jag iof aldrig betala så jag har inte sett det i praktiken, bara läst.)

Fast personligen tycker jag det är urenkelt att minska fönstret så reklamen på fotosidan stör mig inte. Den är ju bra placerad på rätt sida iaf;)

Jag har inte läst alla inlägg, och jag har inte satt mej in i vad adblock är eller hur den funkar.

Oftast är det här inte ens ett problem för mej, men blir det jobbigt någon gång så kommer papperet upp och som sagt tycker jag det fungerar bra.

clindh skrev:
Ja det där var tyvärr en bieffekt av en patch jag gjorde tidigare idag, där Erik hade problem med att menyerna hamnade under Flash-annonser i hans buggiga webbläsare (ursäkta min rättframhet :). Iom den fixen så slutade det där att funka istället... Men det är fixat nu, så ladda om sidan så skall det nog funka igen.

Fn är vi som tidigare sagt helt beroende av att det finns företag som vill annonsera på Fotosidan. Vi måste prioritera att få intäkter, annars rasar ju allting. Och det är inte direkt säljande att säga till företagen att de inte får göra annonser som drar intresse till sig - för det är ju hela idéen med annonsen.

Min erfarenhet av IE, FF och Opera är att IE är den i särklass buggigaste browsern av de tre (och som oftast avviker från av standarder specificerat beteende), vilket leder mig till en fråga av ren nyfikenhet:

Är det opera som är buggig i detta fall eller är det så att opera inte beter sig som IE och därför bedöms vara buggig?

/erik

Efter att annonsören KnowIt har fått reda på åsikterna om rörliga annonser så har de lyssnat och tagit den gyllene medelvägen med rörlig (för att synas och kommunicera budskapet) och som sedan stannar (för att inte "störa" besökaren med än nödvändigt).

epep skrev:
Är det opera som är buggig i detta fall eller är det så att opera inte beter sig som IE och därför bedöms vara buggig.
Mha sk "z-index" skall man kunna definiera hur olika lager skall ligga ovanpå varandra - i det här fallet specar vi att menyerna skall hamna överst, men det hjälpte inte, flash-filmer lade sig överst ändå.

Men det där inte enbart ett Opera-fel; jag tror det snarare det beror på själva Flash-spelaren som inte "samarbetar" med webbläsaren; och olika webbläsare har gjort olika mycket extra för att komma runt detta problem.

Det gick dock att lösa med "wmode=transparent"-tricket i detta fall (en extra parameter på object/embed-taggen); men det är dock inte alltid vi kan styra hur en annonsör lägger ut annonser så det kan komma tillbaka.

Robin Gyllander skrev:
Är det inte så adblock funkar?

Nej, AD-Block är mer sofistikerat än så. Med hjälp av antingen direkta defintioner och sökvägar eller komplexa mönster av textsträngar (det går att prenumerera på definitionslistor om man vill) ser den till att vissa sökvägar till objekt helt enkelt inte hämtas alls av webbläsaren. Det är alltså inte bara så att de döljs. De laddas helt enkelt inte ned och då går det ofta mycket snabbare att ladda en sida. Speciellt om reklamen hämtas från andra domäner än den befintliga sidan.

clindh skrev:
Mha sk "z-index" skall man kunna definiera hur olika lager skall ligga ovanpå varandra - i det här fallet specar vi att menyerna skall hamna överst, men det hjälpte inte, flash-filmer lade sig överst ändå.

Men det där inte enbart ett Opera-fel; jag tror det snarare det beror på själva Flash-spelaren som inte "samarbetar" med webbläsaren; och olika webbläsare har gjort olika mycket extra för att komma runt detta problem.

Det gick dock att lösa med "wmode=transparent"-tricket i detta fall (en extra parameter på object/embed-taggen); men det är dock inte alltid vi kan styra hur en annonsör lägger ut annonser så det kan komma tillbaka.

Påminner mig om det gamla form-shine-through-problemet, och hur fullständigt trasigt html/css är med ett flertal olika browsers som implementerar olika saker och på olika sätt utan att ens försöka följa standarder eller ändra "beteende" ens när det är uppenbart att deras implementation är fel. html i dagens inkarnation är verkligen trasigt.
Det går knappt att skriva ens det enklaste utan att man stöter på problem pga att läsarna renderar element olika, och css, som skulle frälsa oss från bl.a. tabell-ondo, kräver att man trycker ut olika css beroende på browser, och så har man inte kommit speciellt mycket längre bort från den röra som tabellerna genererade.

html är verkligen HUGO - Häll Ut och Gör Om.
Sun gjorde något verkligen bra när de hårt specade java och tvingade alla att precis följa specen - antingen så gjordes java precis efter specifikationen eller så gjordes java inte alls.

/erik

elmfeldt skrev:
Efter att annonsören KnowIt har fått reda på åsikterna om rörliga annonser så har de lyssnat och tagit den gyllene medelvägen med rörlig (för att synas och kommunicera budskapet) och som sedan stannar (för att inte "störa" besökaren med än nödvändigt).
Skönt med företag som tar till sig folks åsikter.

Idag kunde jag t.o.m. klicka på den rörliga saken från knowit till höger. Har spärrat min webbläsare med Kasperskys bannerblock, adblock, no script och nu senast flash block, men idag kunde jag på något vis säkra just den reklamen och klicka.

Anledningen till adblock är även säkerhet, särskilt med tanke på senaste tidens malware hos TV4nyheterna.se och en dansk nättidning. Tror No Script skulle blockerat det med.

På just fotosidan.se tillåter jag även den mesta reklam, så länge det inte är flash som stjäl resurser från datorn, eftersom det kan vara intressanta erbjudanden.

Vad jag inte tillåter är alla halvnakna tjejer på piratebay som råkar bo där min ip är kopplad, exempelvis Revinge med 574 invånare där alla är pensionärer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar