Annons

Hur mycket fotograferar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
ca 5 st diarullar i månaden.

Har ingen kolla alls på mängden digitalbilder jag tar, bara vilka som sparas, ca 50st den månad jag haft kameran.
 
Senast ändrad:
När man är ute 3-4 dagar på en motortävling brukar det väl bli 1800-2000 bilder, men annars så ligger kameran mest i bokhyllan, tiden räcker inte alltid till :-(
 
Nu har jag inte varit ute så mycket på senaste delen under våren och så, men det brukar bli en 100 bilder vid varje tillfälle jag är ute. Men jag är rätt få-exponerande. Sen har det blivit lite olika produktbilder etc, då är det sällan jag överstiger 5 bilder för varje gång om det bara är någon enstaka produkt.

Har väl bara snittat något över 200 bilder i månaden nu under vintersäsongen.
 
Personligen så tycker jag att det är ganska ointressant hur många exponeringar man gör...

När jag fotar analogt får jag ganska många bra bilder/rulle, men när jag fotar digitalt och bränner av 200 exponeringar vid ett tillfälle så är det mycket färre av dem som blir bra... så jag skulle säja att kvalitet är mycket viktigare än kvantitet i alla lägen...
 
Snitt max 1000/månad.

Under senaste jobbet ca 3000/månad.

Använder 300D med livslängd runt 50.000 ;)

// Jocke
 
Jag har tagit 10000 bilder på två månader med min 20D, men det drar iväg om man plåtar sport.
 
Cirka 500 bilder på drygt en månad

Jag fotograferar ungefär på samma sätt nu när jag kör digitalt som när jag körde analogt. Lite mer bilder blir det, men jag vräker inte i väg bara för att. Tror jag inte en bild blir bra när jag tittar i sökaren, trycker jag inte. Det blir bara en massa kassa bilder att rensa i datorn efteråt.
 
ca 3000 bilder enligt räkneverket på 20D´n sedan ankomsten i januari 2005 (4½månad sedan).

Ibland blir den liggandes i 2v utan att användas och sen (som idag) bränns det av 500 bilder på en dag.

(666 bilder per månad *lol*)

666 bilder per månad ggr 8mb= 5,3gb per månad. Så om 107 månader har jag ingen plats på mina hdd längre ;-)
 
Senast ändrad:
Har tagit ca 30 000 bilder på 8 månader med min 300D, så nu är det dags för slutarbyte...
 
frazer skrev:
Har tagit ca 30 000 bilder på 8 månader med min 300D, så nu är det dags för slutarbyte...

Hur vet du det så säkert? Vad jag vet så kan ingen säga vad en 300D i genomsnitt klarar av, bara vad den ska klara av.
 
Jag snittar....

c:a 2000 exponeringar i månaden, men som någon sa här innan, det svåra är att låta bli att ta massa skräpbilder. Gallring, kategorisering och ordning är väl något som tyvärr är lite mer eftersatt än antalet exponeringar... En generell slutsats är nog att jag gallrar bort ungefär 2/3 av bilderna direkt Sen gallras ytterligare hälften av det i en fingallring. Så jag behåller inte mer än ungefär 1 av 5-6 kort. Och av dom är det ju bara någon procent som är RIKTIGT bra. Förmodligen skulle man kunna kosta på sig ännu mer gallring, men det är ju så svåååårt att skiljas från sina bilder :)
 
Jag förundras över alla dessa bilder, flera tar 100-200 exponeringar om dagen i genomsnitt om man ska tro de siffror som uppges. Måste vara i klass med yrkesfotografer som långt ifrån är arbetslösa. En fråga: Hur många av dessa tusentals exponeringar per månad blir till bilder som visas för andra? Själv lyckades jag bränna av 7 filmer (ca 230-240 exponeringar) på en dag vid Bilsportmässan på Elmia. Fick nog ca 20-30 godkända av dessa. Skulle inte vilja gå och fotografera så varje dag i åravis. Då skulle nog både inspiration och ork tryta. Blev säkert heller ingen tid över för redigering/kopiering av bilderna. Eller för mitt arbete. Och blir det inte svårt att få tid till att titta igenom alla dessa exponeringar, eller slänger ni de icke godkända direkt? Måste vara svårt att få en ordentlig uppfattning om en bilds kvalitét på LCD:n?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.