Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket för en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

tjejen

Medlem
Jag har tagit kort för ett företag på artister som kommit och spelat, detta för att dom senare ska lägga upp bilderna på sin hemsida är det sagt.
Vi har inte pratat om något pris och dom har redan fått bilderna.

Hur mycket är rimligt att ta betalt för en bild?

Har tidigare bara sålt bilder till tidningar i samband med artikel och då tagit 65:- per bild, är det lite?

Glad för svar! mvh Malin

Hur mycket tid gick åt för att fotografera och fixa till bilderna? Vad blir det för timlön om du tog 65:- per bild?

Tycker det låter åt helsike för lågt.

Ska det dessutom vara vitt och betalas skatt etc på de pengarna blir det inte mycket kvar.

tjejen skrev:
Har tidigare bara sålt bilder till tidningar i samband med artikel och då tagit 65:- per bild, är det lite?

Ehm... Nej, det är inte för lite; det är INGENTING! Hur mycket tar du betalt per timme på andra jobb?

En tusing per bild hade kanske varit någorlunda ok, kanske lite mindre per bild om det är flera bilder som tagits vid samma tillfälle.
Men sedan beror det mycket på vilka rättigheter du ger till köparen, vilket ju är en ganska komplicerad historia. Det finns mycket att läsa på Svenska Fotografers Förbunds hemsida (www.sfoto.se), kolla bland annat in deras prisguide, som åtminstone för ett par veckor sedan fanns tillgänglig för gratis nerladdning.

hmm, de bilderna för 65:- var till en liten lokaltidning (om det nu spelar någon roll) och varje bild (7st) tog väl ca 0.2 - 0.4 sekunder att ta. Men jag var ju ute en helkväll och tog på en musiktävling, så det blir väl lite längre tid då...

Kunde tyvärr inte ladda ner den prisguiden, någon som kan säga ett minimum pris om jag vill fortsätta skicka in liknande bilder till tidningar? :)

tjejen skrev:
hmm, de bilderna för 65:- var till en liten lokaltidning (om det nu spelar någon roll) och varje bild (7st) tog väl ca 0.2 - 0.4 sekunder att ta.

Det tog alltså maximalt 3 sekunder för dig att åka till musiktävlingen, hitta de rätta motiven, knäppa av bilderna, åka hem igen, föra över dem från kameran till datorn, göra någon eventuell efterredigering, skicka bilderna till tidningen, skriva en faktura och skicka över den? Något får mig att tvivla...

Även säljtiden för att få jobbet, eventuella möten för att prata om vad de vill få med på bilderna etc borde räknas in i tiden som jobbet tog.

haha, ne såklart inte..

Men jag har ingen som helst koll på några som helst löner, har väldigt dålig erfarenhet av jobb i allmänhet och nu har jag gett bilder till ett hotell/restaurang på artister som uppträtt där och de bilderna ska snart läggas upp på deras hemsida, och mitt största frågetecken är hur mycket jag kan begära för en bild som jag tagit på en tre-timmars tid med lite efterarbete på.. ?

Här är en direktlänk till prislistan:

http://www.sfoto.se/grafik/generella/prisguide08.pdf

Vad du ska ta är svårt att säga. Har du utfört fotograferingen som ett uppdrag? I så fall är det "värt" ett par tusenlappar. Om du säljer en enstaka arkivbild så beror priset på vilket medium det gäller (dagspress, web-publicering, upplaga, storlek etc.) Ta en titt i prisguiden. Priserna är dock riktpriser för i första hand professionella fotografer och är man ny och färsk så kan det vara svårt att motivera priserna i en förhandling. Ett tips för framtiden är dock att alltid göra upp om pris i förväg. Om de ber dig fota konserter så tacka inte ja utan att fråga om vad det rör sig om för budget. Annars kan det vara mycket svårt att i efterhand komma och försöka begära det man vill; särskilt som många är väldigt snikna just när det gäller foto och gärna utnyttjar unga, duktiga amatörfotografer för småpengar. De 65:- du sålt bilder för är t ex skamligt lite.

tjejen skrev:
haha, ne såklart inte..

Men jag har ingen som helst koll på några som helst löner, har väldigt dålig erfarenhet av jobb i allmänhet och nu har jag gett bilder till ett hotell/restaurang på artister som uppträtt där och de bilderna ska snart läggas upp på deras hemsida, och mitt största frågetecken är hur mycket jag kan begära för en bild som jag tagit på en tre-timmars tid med lite efterarbete på.. ?

Ett tips som är otroligt viktigt. Kom överens om pris innan du levererar något, särskilt om det är frågan om ett uppdrag och inte arkivbilder. Är det arkivbilder du säljer så borde det rimligtvis ligga runt 1 000kr/bild beroende på storlek på bild och upplaga på trycksak. Debiterar du per timme så får du försöka räkna lite på dina omkostnader.

okej, Tack så mycket allihop för era svar, nu har jag fått lite koll och som tur är så tycker jag det är kul att ta kort så jag klarar mig nog med de där 65 kronors bilderna för den gången! I fortsättningen får jag väl ta i liiite mer gällande priset ;)

Tack igen!

Det första man ska tänka på är att inte ge bort bilder innan ni har förhandlar om priset, det gäller ju vilken vara som hellst. Du saknar ju totalt förhandlingsutrymme när dom redan har varan. Lokaltidning tror jag priset för nyhetsbild ligger runt 600:- de stora kvällstidningarna kan betala hur mycket som hellst. Men skicka aldrig in bilder till deras tips mail, då har de redan bilden och betalar bara struntsummor.

Ni som säger att man inte behöver F-skattsedel för att ta betalt för bilder. Hur formulerar man en faktura?

Nej.. jag har absolut ingen aning om någonting sånt här men jag skulle bra gärna vilja veta om det blir aktuellt någon gång. Följde den länken till prisguiden längre upp, men där fanns "bara" ett förslag om man innehar f-skatt. Går det likaväl att bara ta bort det isåfall?

Amylie skrev:
Ni som säger att man inte behöver F-skattsedel för att ta betalt för bilder. Hur formulerar man en faktura?
På fakturan ska det framgå 1. att det är en faktura 2. vad fakturan gäller (t ex "2 bilder från xyz-festivalen att publiceras en gång i zyx-tidningen" eller "fotografering på xyz-festivalen för zyx-tidningen, X timmars arbete) 3. priset 4. vem du är (inklusive personnummer).

Har du F-skatt måste det framgå.

Är du amatör/hobbyfotograf ska du tydligt ange att dina intäkter deklareras som hobbyverksamhet och att kunden <i>inte</i> ska göra avdrag för arbetsgivaravgifter eller preliminärskatt. Beloppet du fakturerar ska då vara lika stort som om du hade F-skatt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar