Spännande diskussion. Jag tänker på en bild Brutus Östling har i sin bok Örnarnas rike. Fåglarna äter på ett kadaver. Stämningen är mörk och rå. Bakgrunden är väldigt mörkt. Döm av min förvåning när samma bild på hans egna hemsida var ljus. Det blev en helt annan bild dvs så som det såg ut vid fototillfället.jag blev ganska sur faktiskt. Det var för mkt PS tycker jag.
Tjena,
jag gissar att du är väldigt ny i fotot. En bild på nätet ser ofta ljusare ut än den är, sen beror det på dina inställningar av din skärm m.m. hur ljus den är.
Men oavsett det är det ju sedan alltid en fråga om hur du kopierar en bild, mörkare eller ljusare. Och i dag menar jag att man ska göra som de riktiga svartvita fotograferna, det hade jag inte fattat när jag gjorde den bilden för fem år sedan. Gå till den traditionella svartvita fotografin, lär er vad de kunde, alla de stora fotograferna hade alltid väldigt duktiga kopister, om dom inte själva var det. Annars blev det inga bra bilder. Man efterbelyste och lättade upp - ett tips, om du inte känner igen dessa begrepp, kolla nån av de förnämliga böcker om fotobegrepp som finns!
Ett exempel: I synnerhet ansikten har man alltid varit tvungen att lätta upp, för att faktiskt få en bild att likna verkligheten. Ett svartvitt negativ, liksom en RAW-formatbild, är ju oerhört kass i sig, ser för jävlig ut. Den måste "framkallas" eller snarare "kopieras" så att kontrast m.m. sitter där den ska. Och problemet med filmen liksom med den digitala filen är i grunden att den bara klarar att återge en del av det tonomfång vårt öga kan registrera. Har du ett kontrastrikt motiv blir antingen det mörka för mörkt medan det ljusa blir bra, eller så blir det mörka bra men det ljusa fräter ut i detaljerna. Därför behöver kopisten göra sitt arbete för att det ska bli en bild. RAW-formatet ger dig möjligheter som är bättre, de sparar mer av tonomfånget men i gengäld saknar bilderna kontrast m.m.
I dag brukar jag säga - det sa jag inte för fem år sedan: gå tillbaka till den riktiga fotografin, till den klassiska fotografin med de stora fotograferna, lär er kopiera bilderna så att ni utnyttjar filerna/negativen på bästa sätt.
Jag lärde mig svartvitt mörkrumsarbete, och jag tror egentligen det klassiska mörkrumsarbetet är den bästa skola en fotograf kan få - även i digitalåldern. Fast kanske behöver man inte gå den omvägen.
På tal om den bilden: i dag hade jag nog jobbat änu mer med kontrasten på den.
Sen blev jag själv förvånad över hur olika den bilden tog sig ut i olika sammanhang, i någon tidning blev den mörk, i någon annan hade repron (?) lättat upp den, eller om det var trycket. När man arbetar mycket med bilder och publicering inser man snabbt att det aldrig blir som man tänkt sig eller trodde. V
Lycka till!
bästa hälsningar
Brutus