Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur motarbeta den ondskefulla inflationen som digitalmediet skapar?.

Produkter
(logga in för att koppla)
mazeson skrev:
Så jag vill hävda att det finns ett positivt samband mellan antal bilder och antal bra bilder.
Inte för inte så bränner fotoexpeditioner i National Geographics regi iväg med ett antal hundra rullar diafilm, trots att det kanske kommer 5-10 bilder ut i tryck. Och vilka bilder sedan!

Jo, professionellt duktiga fotografer grejar nog det utan att hasta iväg & slarva.

Tror dock att många amatörer kan få för bråttom & dessutom glömma bort lite av den gamla fotokonsten där man med endast en (eller några få) exponeringar kan få till en perfekt exponerad & välkomponerad bild. Med digikameran är det så lätt att ta ett gäng alternativexponeringar & se vilken som blev bäst.

Jag säger inte att det måste bli så, tror dock att det är vanligt...
 
Hej igen.
Nu grejjar jag med lite bilder igen, just som jag skrev tidigare så formaterade jag för några dagar sedan. så häller på att katalogisera igen. Har en hög med ca 100skivor med bilder framför mig. Och skall börja lägga in. Öppnar första skivan och hittar bilder från en fest för ca 5 år sedan. Den tiden hadde man lite mindre minneskort och vara fortfarande lite stel i avtryckarfingret. Så under första mappen var det väll ca 50 bilder från en utekväll. Massa gammla kompissar osv osv. Jätte trevligt. Nästa skiva, samma sak, Här är det ca 300bilder på några blommor som jag försökte fotografera, tror inte någon var lyckad. Även ett annat album från någon fest med ett större antal bilder.

Nu sitter jag juh här igen!. Alla bilderna är juh värda "sitt lilla" men när kommer man någonsin att använda dem, titta på dem, "förutom då när man formaterar om" och vill lägga in tumbnailesn på datan igen såklart.
Men fortfarande, jan kan inte med att bryta skivan i bitar och slänga den i papperskorgen. (DET KANSKE FINNS NÅGOT KORT JAG SKULLE VILJA HA KVAR PÅ SKIVAN ÄNDÅ, DET SKADAR JUH INTE ATT LÄGGA TILLBAKA DEN I HÖGEN". Och så rullar det vidare.

Önskar att jag gjort som min mor med album klippa klistra, då är det så mycket jobb med varje kort att man inte orkar ta med det ovesäntliga.
//jago
 
Jago Svensson skrev:
jag är inte direkt verbal av mig tyvärr så jag har lite svårt att förklara vart jag vill komma med dethära. men hoppas någon förstår vad jag syftar på.
//jago svensson

Jodå, du är verbal så det räcker och jag förstår precis vad du menar. Det är också så som du säger, problemet ligger hos dig själv och INTE i tekniken. Du påpekar att du är rätt kunnig (ingrävd var visst uttrycket :) ) i datateknik. Du skyller väl inte på datorn att du bränner 14 timmar i sträck på Soldier of Fortune eller Colin Mcray Rally va? :)

Men jag håller med dig. Absolut! Jag vill dock ta det goda före det onda med digital fotografering. Jag har gjort ett mycket stort hopp framåt i mitt fotande sedan jag skaffade min första digitalkamera. Jag fotade mycket på 80-talet in en bit på 90-talet, men sedan blev det så j*la dyrt att jag tröttnade.
För ett par år sedan köpte jag en Fujifilm 2800Z och i höstas 2003 en Nikon 5700.

Min kort blir bara bättre och bättre (enl andra bedömare förstås :) ), men de blir också fler och fler, det är riktigt. Jag måste helt enkelt börja bli skarpare och strängare mot mig själv. Släng allt om inte "klickar till" när man ser det.

Förutom familjebilder förstås, de är alltid värdefulla.
 
Jago Svensson skrev:

Men för mig så tycker jag själv att det börjar bli storminflation i bildtagandet. Hur ofta tänker man inte så att "-kan ju vara på den säkra sådan och knäppa av en bildserie istället för ett kort, - personen kanske råkar blunda?." eller något liknande. Och bild antalet skjuter i höjden.
Man kommer hem från julfesten, dopet, semestern. Dokumenterad i en bildserie utan dess like. Man kommer hem och bränner ut 10skivor från semestern med bilder och stoppar undan i kassaskåpet. Sedan då?, vännerna kommer och frågar "- kan vi få se några bilder från semester, dyl". Vist och så börjar man mata på med bilder, skiva efter skiva.
Efter bild 50+ så märker man att sällskapet har somnat av uttråkning av den oändliga serie av "snarlika" bilder med några sekunder emellan.

Och så rullar det vidare.


Snälla hjälp mig innan jag drunknar.
mvh jago svensson

Jag har läst igenom dina inlägg, och inte någonstans ser jag någon antydning till att du vet varför du fotograferar. Visst, du vill ha bilderna som minne.
Jag tror att du ska tänka över lite till vad du vill berätta med bilden. Fundera ordentligt över ljus, komposition, innehåll och stämning. Att du förmodligen sedan behöver ett antal exponeringar för att få bilden precis som du vill ha den är en annan sak. Då kommer du också att bara nöja dig med den bästa bilden.
Nyfikenhet på resultatet som digitalkamerorna i viss mån uppmuntrar till är nog bra, men den måste också paras med självkritik.
 
Jeppe skrev:
Jag röjjer friskt. Om bilden inte motsvarar mina förväntningar så åker den i papperskorgen på momangen. Jag gjorde likadant när jag plåtade dia. Det blev papperskorgen för de som inte nådde mina krav.

Av 8000 RAW-filer under det senaste året (ja, min 10D fyller ett år, om 2 veckor ;)), så har jag sparat ca 1500 st. Av dessa är det ungefär 800 st jag är riktigt nöjd med (dvs. 10%, vilket är samma kvot som när jag körde dia). De övriga når upp till mina krav, men det kan röra sig om familjebilder osv.

Man MÅSTE våga rensa. Såväl analogt som digitalt.

Att röja har jag svårt för känner mig lätt bunden till de bilder jag har tagit det är en del av mig känns det som *sentemental* Men jag röjjer också och sorterar ut ur varje session en mapp med de bilder jag tycker är värd att visa
 
Jago Svensson skrev:

Här är det ca 300bilder på några blommor som jag försökte fotografera, tror inte någon var lyckad. .
//jago
´

Är det inte där någonstans problematiken ligger???
Hur lång tid tog det att bränna iväg dessa ca 300 bilder?? Hann du stanna upp o tänka på vad du ville få fram.

Det kan nog vara en liten nackdel med digitalkameror just att "filmen inte kostar" man behöver inte tänka bara fota på o hoppas att någonting skall bli bra.

Jag gillar att plåta blommor också men för mej kan det ta en timme att ta en bild eller 2.

I en tidigare tråd har man ofta hört uttryckas att man med digitalkameran lär sej så mycket fortare då man ser resultatet direkt...
Jag tror inte helt på den teorin såvida man bara bränner på.

Du måste börja tänka lite på vad du vill visa, vad du vill få fram coh framförallt hur du får fram det med ett fåtal exponeringar.
/Göran
 
Har inte orkat läsa igenom vad alla har skrivit men hör här.

Jag ser det som så här att man tar bilder och kastar >>inte<< bort dem. Detta gäller speciellt bilder på människor, fester osv. Visst, blir en bild helt svart eller nåt i den stilen så kan du ju slänga om du vill det.

Varför du inte ska slänga nån bild har med framtiden att göra. Om 50 år så kommer alla bilder du tagit vara intressanta hur tråkiga de än är idag. Jag vet att om min morfar skulle haft en samling på >10.000 bilder så skulle jag vilja gå igenom alla. Hänger du med?
När det gäller digitalt så är det ju inget problem att ha en helvetes massa bilder. Är bilderna tråkiga så är det bara att klicka förbi dem snabbt som satan.

Sen när du ska presentera dina bilder så är det väl en självklarhet att du endast väljer ut de mest intressanta bilderna för visning.

-------------------
http://www.hubbo.se
 
Håller med.

Dessutom tycker jag inte argumentet håller som forry4U skrev. Oavsett analog eller digital teknik måste ju personen som tar bilderna vara intresserad för att lära sig. Annars blir det aldrig bra vilken kamera denne än väljer.
 
forry4U skrev:
Det kan nog vara en liten nackdel med digitalkameror just att "filmen inte kostar" man behöver inte tänka bara fota på o hoppas att någonting skall bli bra.

Om man jobbar så, så kommer man snart upptäcka att det inte fungerar.

Bra bilder får man bara till om man tänker på vad man sysslar med.

forry4U skrev:
I en tidigare tråd har man ofta hört uttryckas att man med digitalkameran lär sej så mycket fortare då man ser resultatet direkt...
Jag tror inte helt på den teorin såvida man bara bränner på.

Det är givetvis än förutsättning att man tänker på hur man tar bilderna..annars kan man ju inte lära sig av misstagen.
 
kvantitet ger kvalitet

Vad problemet med mångfalden beträäfar: skaffa en enkel klientbaserad databas, nästan gratis...
 
larsaz skrev:
Just detta har jag funderat över, slutarna håller ju ett visst antal exponeringar. Det är, så vitt jag hört, inte ovanligt att exempelvis D30:eek:r & D60:eek:r har utslitna slutare.

Detta måste ju bero på att man brännt oerhört många fler bilder med dem än vad man skulle gjort med en analog kamera, ingen av kamerorna jag nämner har ju speciellt många år på nacken...

Förr så känns det som att det oftast bara var hårt proffskörda kameror som efter ett antal år hade utslitna slutare, nu verkar det även gälla amatörkörda digitalkameror.

Vad tror ni?

Klart det är så..digitalkameror uppmanar ju till att plåta mycket.

Det är väl just en av anledningarna till att man skaffar digitalkamera, att inte behöva känna att det kostar pengar för varje exponering.

Man har råd att ta alternativbilder/alternativexponeringar..att plåta ett motiv i hur många olika vinklar och perspektiv som helst för att få fram den mest intressanta/bästa bilden.

Om man sen använder digitalkameran bara för att bränna bilder uskiljningslöst är det rätt meningslöst dock...

Om man tror att bränna iväg massor av bilder automatiskt innebär bättre bilder så är man ju fel ute.
 
Hm..om man som ägare till 300D får uttala sig så undrar jag följande;

-En god vän berättade att han nu har lagrat 17GB bilder. Inte mycket men ändå några tusen bilder. Vi pratade om fotografering och då slog det mig att han inte visste hur skärpedjup vad eller vad egentligen en blixt har för fördelar...

-Jag som i stället för bilder samlar på kameror, om man nu kan räkna in min 300D i den kategorin, tar förmodligen väldigt få bilder i relation till utrustningens potential.

Vem är lyckligast????
 
sagan skrev:
Är det en tävling?

;-), Nej, det var ironi..

Men visst ligger det väl lite i analogin att vi alla har olika syn på fotografering och bildhantering.

Svar: båda är lika lyckliga men lyckligast är nog den som just inköpt en digitalkamera och börjat ta sina första bilder......(och vara omedveten om trådens frågeställning)
 
andewid skrev:
Håller med.

Dessutom tycker jag inte argumentet håller som forry4U skrev. Oavsett analog eller digital teknik måste ju personen som tar bilderna vara intresserad för att lära sig. Annars blir det aldrig bra vilken kamera denne än väljer.

Vad är det som inte håller???
Nu var det ju tal om digital fotografering.
läste du vad jag skrev eller skummade du bara??

"Hur lång tid tog det att bränna iväg dessa ca 300 bilder?? Hann du stanna upp o tänka på vad du ville få fram."

Kan du inte läsa in något i den meningen om att det inte bara är att "filma" en sak o sen hoppas på det bästa..


jag står fast vid att många tror att digitalkameran är den ultimata vägen till att bli en bra fotograf, för man kan köra Trial and error metoden men det brukar ofta sluta med mycket Error av en helvetes massa trial.

Någon skröt i ett tidigare forum att han minsann tog 600 bilder om dagen sedan han skaffat digitalkamera och på det viset skulle han vara fullärd ganska snabbt...

Hur orkar man kritiskt granska 600 bilder varje dag och fundera på vad man kunde gjort bättre och varför det blev fel...


Innan ni börjar skrika o hojta så ta det för guds skull inte som något påhopp på er digitala teknik eller kameror. Vilken teknik man än använder sej av så måste man lära sej det grundläggande i all fotografering och utveckla sej därifrån,


/Göran
 
sagan skrev:
Om man jobbar så, så kommer man snart upptäcka att det inte fungerar.

Det är givetvis än förutsättning att man tänker på hur man tar bilderna..annars kan man ju inte lära sig av misstagen.


Ja det var väl ungefär så jag skrev!!!

/GF
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.