ANNONS
Annons

Hur motarbeta den ondskefulla inflationen som digitalmediet skapar?.

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst kan det bli mänger av bilder och några bara för säkerhetsskull. Jag kan ibland ta tre liknande bilder där alla blir lika bra men ändå lite olika och inte slänger jag någon av dem...

Problemet är när det börjar bli uppåt en 30-40 tusen bilder... Hur håller man ordning ??? Mitt svar är enkelt, Skippa tiden på att hålla ordning och skaffa ett program som håller ordning åt dej. Jag använder Thumbplus www.cerious.com Alla bilder åker in med unikt namn i datumordning, de bilder som jag anser mig vara riktigt nöjd med lägger jag i ett virtuellt galleri beroende på motiv. Ex fjärilar. Det virtuella galleriet i thumbplus gör att jag kan samla bilderna jag är nöjd med utan att behöva flytta dem på hårddisken. När jag sedan passerat en viss gräns kan jag exportera ut filerna från resp galleri till en CD skiva.

Jag tar direkt bort de helt misslyckade medans de halvbra får mogna till sig. Med hjälp av Thumbplus kan jag köra ett bildspel på alla bilder som finns i en katalog och dess underkataloger och direkt i bildspelet trycka på delete för att ta bort.

Förvirrande enkelt och ett sätt att trots kaos ha en viss koll på bilderna :)
 
Men är det inte lite oroande att fastna i ett beroende gentemot en leverantör av mjukvara? Vad händer om de går i konkurs? En tid senare med en ny version av ditt operativsystem, så kommer inte ditt program funka längre. Visst, du kan säkert exportera alla bilder ut ur din struktur, men då har du ju väldigt många bilder som ska ordnas i ett nytt system.
Eller?
 
Stabben skrev:
Men är det inte lite oroande att fastna i ett beroende gentemot en leverantör av mjukvara?
Thumbsplus är bra ur den aspekten eftersom det är öppet och tillåter export av data mycket enkelt till andra format. Däremot förstår jag inte hur folk törs använda program som t ex Photoshop Album som är helt slutna.
 
Var finns konsten i digitalt?

Jag måste bara få säga att par ord angående de digitala som inte direkt har är till någon hjälp för dig att edita down ditt nummer av bilder men i alla fall.

I flera år nu har jag haft så kallad digital out put på mina bilder, dvs jag scannar mina negativ och får en file size på 350MB, naturligt vis efter en del jobb i PS får jag en mycket bra utskrift från min Epson 2100 och tycker att bilden är värd att ställas ut och säljas, men jag har ju kanppast hjärta att sälja en bild för mera än 50 dollar. I gentligen är det här ju bara en bild gjord på nåt plast papper med ink, mera och mer har jag blivit övertygad att det här inte är konst, det är som att köpa en affich på Ålens.

Filen ligger kvar på CD, vill jag ha en till bild så trycker jag på print och vips har jag ett nytt mästervärk. Nej fy. Det finns inget vackrare än en bild framkallad med omsorg i ett riktigt morkrum på riktigt fiber papper med begransad upplaga, då snackar vi om konst.

Missförtå mig inte nu, jag tycker digitalt är helt underbar i sin existens när det kommer till mode foto, prylar, mat, ja sånt där som ska publiseras en gång i en tidning eller två som folk ska slänga bort i alla fall. Eller för familje foto, wow, det är ju bara hur bra som helst med tanke på hur mycket mindre framkallings vätskor som läcker ut på moder jord, det finns ju nackdelar och fördelar med allt.

Nej tänk om man kunde backa tillbaka några år då man hade "tid" att spendera en dag i mörkrummet för att kunna få fram den där perfekta printen, den där printen som man nästan bar på en bommul kudde eftersom den var unik och som man verkligen inte schämdes för att ta betalt för, but that's just me...
(ursäkta stavfelen)
 
På vilket sätt var kopian från mörkrummet unik?
Jag kan förstå att den är unik om man jobbar mycket med slumpen i sitt skapande. Men om det inte är fråga om en sådan process, så är det ju bara att göra en till kopia enligt samma procedur.
 
Den konstnärliga delen av fotograferingen för mig är inte efterbehandlingen...det är själva fotograferandet.

Efterbehandling ser jag bara som något nödvändigt ont.
 
Efterbehandlingen är ju egentligen ingen skillnad mot hur den var förut. Känsla slumpen och tid krävs även vid digital efterbehandling.

Visst är det en annan typ av hantverk men men men... Jag anser att det ligger lika mycket möda och tankeverksamhet bakom det digitala mörkerrummet som bakom det analoga. Skillnade ligger i att ny teknik har svårt att accepteras och därmed hos vissa klassas som inte lika "fint"

Fotot för mej är uppdelat i skapandet med Kamera,komposition,teknik och därefter anpassa bilden efter hur den skall presenteras. S/V, på skärm, i tryck etc. Sedan kan man ju precis som förr leka och testa med olika effekter.

Tyvärr känns de digitala effekterna lite opersonliga och kräver stor erfarenhet för att få rätt känsla. Det är inte bara att trycka på förbättra bild eller att skaffa photoshop utan det gäller som vanlig att försöka ha känsla för vad man gör. Där skiljer sig inte den traditionella mörkerrumstekniken från den digitala.

Jag anser inte att jag är beroende av någon leverantör då allt sparas i en databas men har ständiga farhågor för hårddiskkrash eller att mina CD kopior blir förstörda... Just nu ligger jag efter ett halvår med CD bränningen och den största utmaningen är högre upplösning/större bilder. Har man sedan bearbetat dem i photoshop så kan de bli enormt stora...

Dags att införskaffa DVD ...

Men vad händer med RAW formatet eller jpeg om 10 år ???

Skön helg fotovänner från Kristian
 
Nån som vet hur många bilder han/hon har i sin dator o på sina CD/DVD? längesen jag tappade räkningen o vad gör man med en sån här bild? spontant tänkte jag kasta den, det mesta blev fel... men så... tja, gör jag om den till svartvitt o skickar in den till FOTO´s mästartävling kanske jag kan få ett omdöme i klass med "... den oklarhet man kan känna har även den sitt värde"

/kg som spar och har
 

Bilagor

  • orebroslottminilomo.jpg
    orebroslottminilomo.jpg
    24.4 KB · Visningar: 158
Välj o vraka

Välj ut de bästa bilderna och skicka in dem via nätet till något fotolab. De börjar nu få ner lite bättre priser på framkallning.
Fotolabo har nu en drive för minst 90 kort
à 0,95kr styck. Tror detta erbjudande varar till 15 mars.
Så lite fina möjligheter finns det att få sina bilder till albumet i bokhyllan, till glädje för vänner o bekanta.

Kan även rekommendera Photoshop album till att organisera sina kort i datorn.

mvh/hasse
 
På vilket sätt... till gängligheten och kvaliten framför allt, jag menar man kan köpa en orginal print från Ansel adams för ca 60,000kr eller sa kan man köpa en affisch för 50kr, någon slags skillnad lär det ju vara.
 
Malin77 skrev:
På vilket sätt... till gängligheten och kvaliten framför allt, jag menar man kan köpa en orginal print från Ansel adams för ca 60,000kr eller sa kan man köpa en affisch för 50kr, någon slags skillnad lär det ju vara.

förutom den uppenbara prisskillnaden så behöver det inte vara någon skillnad i upplevelse. Däremot vill en fotograf alltid ha lite flis till fotoresor assistenter och har man ett namn som säljer så kan man ta duktigt betalt...

/Kristian som aldrig någonsin skulle batala så mycket för en affisch ;)
 
Hejsan alla.
Har tyvärr inte aktivt deltagit i forumet på senaste tiden på grund av resa. Men jag är mycekt tacksam för alla svar jag fått. Jag tror att det bästa konkreta tips jag tog åt mig var att skriva bildtext på bilderna.
Tusen tack för all hjälp.
mvh Jago Svensson
 
Hej...

Enkelt!

det är väl bara att spara guldklimparna från dina skivor på en speciell visningsskiva... Eller???

Per
 
Organisera mera

När vi ändå är inne på ämnet.....finns det någon här som känner till ett bildprogram som klarar att organisera bilder som redan ligger på CD? Dvs, den ska kunna läsa in bilderna, skapa nyckelord för sökning, lägga upp thumbnails i en databas och "tummarna" ska kopplas till de egenskaper som filen har (namn, EXIF-data, vilken CD som den ligger på etc).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.