Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)
Kameran har som sagt gått 25 000 exponeringar, den har två ytterst små repor på underkanten vid displayen och inget mer! Gummit är löst vid avtryckaren, men det är standard om jag fattat rätt? Utrustningen ser också helt oanvänd ut. Är det sannolikt med så många exponeringar?

Kan själv säga att jag, med min D60, har gjort ungefär 17 tusen exponeringar på snart ett år och förutom en repa på displayen måste jag säga att även min ser i princip oanvänd ut. :)
 
Gott Simon!

Jag antar att du menar att kamerans räkneverk går till 10 000 exponeringar och börjar om på 0 sedan?

Menar du att Opanda visar 5800 bilder, medan din kamera skulle visa 17 000 (ett varv + 7000) bilder?

Du får gärna utveckla det där om att Opanda visar fel!

Jag hoppas faktiskt att det gör det, för annars var tidigare ägaren till mina grejer en mytoman, dock en sjukt pedantisk mytoman.

Kameran har som sagt gått 25 000 exponeringar, den har två ytterst små repor på underkanten vid displayen och inget mer! Gummit är löst vid avtryckaren, men det är standard om jag fattat rätt? Utrustningen ser också helt oanvänd ut. Är det sannolikt med så många exponeringar? Hur slitet brukar mönstret i gummit bli? Finns det något annat hyfsat säkert sätt att se hur mycket en kamera är använd?

Den har inte använts i studio eller yrkesmässigt elller liknande, och jag har tagit ca 2500 bilder själv på två månader.


Ja du förstår rätt jag vet med säkerhet att jag fotat drygt 17000 bilder, men enligt Opanda så har min kamera bara fotat 5830 bilder det är förövrigt en D80.

jag vad jag vet aldrig nollställt min kamera på nått sätt och köpt den helt ny.
 
39 546 exponeringar har min D80 tydligen gått, på knappt 2 år. Känns mkt, hoppas han hållr en stund till, inte råd med ett nytt hus just nu riktigt känner jag.:)

nån som vet hur många exponeringar en D80 generellt klarar?
 
Lyfter denna, jag försöker lurka ut hur många exponeringar min d200 har gjort, jag har dragit hem opanda och lagt in senaste bilden jag tagit, men hittar endå inte vart? kan nån beskriva lite mer exakt? eller ett annat program som är bättre?
 
Långt ner i listan du får, för mig var det 5:e raden nerifrån, hittar du Total Number of Shutter Releases for Camera = XXXX
 
Du har lite olika huvudrubriker. Den sista är MakerNote (Nikon). Rätt långt ner hittar du Total number of Shutter Releases for Camera.

Min version är Opanda Iexif 2.3
 
Varje gång jag passerar 10.000 bilder bildas det en ny mapp. De numreras så att jag vet att jag just nu närmar mig 90.000 bilder med min D300.

Mvh Niclas
 
hej har samma version av programmet, hittar inget där det står total number...
mvh

Mycket märkligt. Både om du öppnar bilden i Exif läge eller summary läge ska rubriken visas.
Har testat lite och visar informationen för mig för bilder tagna med Nikon D50, D70s, D2H, D700, D90 samt 3 Nikon kompakter.

Har inga speciella inställningar utan programmet är precis som när jag installerade det.
 
Köpte min 24/6 och har tagit 4487 bilder "and counting" :D
Läckert att detta program kunde visa detta, har funderat hur man ska hålla reda på det, annars hittar man ju bara en räknare per "laddning" och det blir ju jobbigt att skriva "körjournal" ;)
 
Ja du förstår rätt jag vet med säkerhet att jag fotat drygt 17000 bilder, men enligt Opanda så har min kamera bara fotat 5830 bilder det är förövrigt en D80.

jag vad jag vet aldrig nollställt min kamera på nått sätt och köpt den helt ny.

Har du möjlighet/lust att testa med exif pro och se om du får rätt siffror där ?

Exif pro kär jag och det verkar visa rätt :) ca 16000 exponeringar.
 
Simon, jag tror med ganska stor säkerhet att det är du som har fel, inte Opanda... Sätter man inte "file no. sequence" till on och "folders" till något egennamngivet så hoppar kameran automatiskt till nästa jämna hundratal när man nollar kortet. Tar du då t.ex femtio kort "per omgång" så kommer din räknare i kameran alltså visa dubbelt så höga slutarantal jmf verkligheten eftersom du "hoppar över" femtio räkneverksklick för varje hundratal... Skulle det sen nån gång hända att du bara tar 10 över ett jämnt hundratal så kommer du få nittio räkneklick "på köpet". Osv.
 
Antal exponeringar på D200:an?

Tjena!

Kan man kolla i kameran hur många exponeringar
man har tagit?
jag har kollat i min instruktionsbok men hittar inget!
Jag har en d200

mvh
 
Eller om du kör mac så öppnar du bara upp bilden i Förhandsvisning och trycker Äpple-i (cmd-i) och kollar under fliken Nikon så står ShutterCount där.
 
Missade ett steg.

1. Äpple-i
2. Mittenfliken 'Mer info'
3. Nikonfliken

Där ska den finnas.
 

Bilagor

  • Bild 16.png
    Bild 16.png
    30.8 KB · Visningar: 546
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.