Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack snälla, har kollat och min kamera stod på nästan 7000 exp. Det blir visst en del bilder iallafall.

Tack för att Du tog Dig tid att svara!!
 
Lottan skrev:
Tack snälla, har kollat och min kamera stod på nästan 7000 exp. Det blir visst en del bilder iallafall.

Tack för att Du tog Dig tid att svara!!

Ingen orsak.

"7000 exp", då är den ju knappt inkörd ;-)

F.d.min D70 hade gått 37.000 exp.och den tuffar på så säkert fortfarande, suverän kamera!

/Göran
 
Hur ser man antal exponeringar?

Hej
Köpte nyligen en begagnad Nikon D200, jag har försökt öppna bilderna med exif wiewer men där står det inget om antal exponeringar. Nån som vet hur man gör?
Tacksam för svar
 
Tack för en snabb svar, nu såg jag det. Min kamera hade gått bara 706 exponeringar, den är 6 månader undrar om det stämmer eller kan säljaren ändra den så att det visar färre exponeringar?
 
Finns det någon ungefärlig livslängd för antal exponeringar en kamera kan göra?
Skjuter bilder med en Nikon D50.

Mvh bruze
 
bruze skrev:
Finns det någon ungefärlig livslängd för antal exponeringar en kamera kan göra?
Skjuter bilder med en Nikon D50.

Mvh bruze

Har för mig att kamerorna i budgetklassen, dvs bland annat D50 är testad till att hålla för 50 000 exponeringar. Men slutaren kan likaväl lägga av efter 10 000 som efter 100 000 exponeringar.
 
Finns ett antal program för detta iexif eller opanda tror jag det är som i EXIF kan läsa av detta kommer inte ihåg exakt vilket har det hemma och är på jobbet nu.
 
Antal exponeringar D200

Gott Nytt År!
Jag har läst att man bör kolla antalet exponeringar innan man köper en begagnad kamera. Hur läser jag av det på en D200? Jag hittar det inte i instruktionsboken.
/Johan
 
Tack!
Suveränt forum detta - man kastar ut en fråga och får svar efter några minuter! Jag måste säga att mitt återupptagna fotointresse med min nyligen inköpta begagnade D200 (på rekommendation från er på forumet) fått en guldkant tack vare fotosidan.se!
/Johan
 
Kanon!

Testade Opanda! knäppte av en bild, drog in den i Opanda och vips, all info man kan tänka sig :) Dessutom hade jag bara 6389 exponeringar på nacken :p
 
Finns det något liknande program åt canon?

ska köpa en beg kamera nu och skulle varit bra att se hur många exp. den har gått
 
Fredde13 skrev:
Finns det något liknande program åt canon?

ska köpa en beg kamera nu och skulle varit bra att se hur många exp. den har gått
Opanda bryr sig inte om vilket märke det är på kameran. Den läser bara exif filen. Sen vad som skrivs i filen är lite olika för olika tillverkare. Pentax skriver till exempel inte med totala antalet exponeringar på alla modeller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.