Annons

Hur mår ni när ni tar bäst bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hustomten skrev:
För att jag skall ta mina bästa bilder måste jag må bra och inte ha annat i huvudet. Jag får inte inte ha massa andra tankar som stör, jag måste ha "rent bakåt"...

Jag måste ha gjort allt som skall göras och bara kunna tänka framåt. Tvärt om mot Kristian alltså ;)

/Janne

Samma för mig. Det "inre lugnet" är viktigt för att jag skall kunna koncentrera mig på plåtandet. Känner jag mig stressad går det ut över koncentration och kreativitet.

Det här gäller i än högre grad i mörkrummet under de alltför få stunder man står där. Jag brukar nästan uteslutande labba på kvällar och nätter, eftersom jag har lättare att varva ner och koncentrera mig på mörkrumsjobbet då. Gott kaffe och bra musik hjälper. :)

Även om man bestämt sig för att verkligen vika 10 timmar för labbet på dagtid så har jag svårt att stänga ute andra saker då. På nätterna funkar det mycket bättre.

KGS skrev:
Har inte tänkt direkt på hur jag mår... men det har hänt att jag haft en heldag för att bara fota o kommit hem med ca noll bilder på minneskortet.

Jag har vandrat runt i skog eller stad, ja t o m huvudstaden, utan att se en enda anledning att rycka fram kameran. Vid andra tillfällen räcker mina microdrivar inte till...

Gissar att det handlar om inspiration. Börjar jag ta bilder blir det lätt många bilder, men ibland kommer jag bara inte igång.

Intressant tema, ska bli kul att se hur andra hanterar idétorka o brist på inspiration.

Terje har en bra artikel i ämnet i senaste numret av Foto. Kärnan var att det gäller att kvickna till och öppna ögonen för hur mycket möjliga motiv det finns i vår närhet.

/Johan

hansen2 skrev:
Terje har en bra artikel i ämnet i senaste numret av Foto. Kärnan var att det gäller att kvickna till och öppna ögonen för hur mycket möjliga motiv det finns i vår närhet.

/Johan

Och detta tillkvicknande tycker jag jag uppnår först efter att jag i lugn och ro mediterat i skogen en stund, när jag kunnat sitta/stosa där utan att tänka annat än bild.

En konsekvens av detta är att jag fotar bäst när jag är helt ensam, vilket inte hindrar mig att ibland fota tillsammans med andra. För det är ju kul och lärorikt.

lotelo skrev:
Jag är i en jättesvacka bildmässigt, men mår toppen och är nog väldigt säker och glad annnars. Har efter lite funderande och genomgång av gamla bilder upptäckt mig själv med att bara ta trista bilder när humöret är topp.

Ska hjälpa dig lite... HV VINNER MOT FÄRJESTAD I KVÄLL IGEN!

Sådär. Nu mår du nog lite sämre. Hoppas att jag genom detta hindrat dig från att ta trista bilder.

:eek:D

Re: Re: Hur mår ni när ni tar bäst bilder?

Picture skrev:
Ska hjälpa dig lite... HV VINNER MOT FÄRJESTAD I KVÄLL IGEN!

Sådär. Nu mår du nog lite sämre. Hoppas att jag genom detta hindrat dig från att ta trista bilder.

:eek:D
Hehe, det tror jag inte. Nog vinner väl FBK i kväll (och nästa..;)) Men om inte så har du ju rätt. Vinner HV kommer jag säkert att göra bättre bilder..

Se allt positivt, var det;)

Men Hans, till helgen ska jag ta lite trista partybilder från firandet i Karlstad. Testar kanske Calle S variant av måttlig baksmälla (det räcker att prova en gång varannat år;))

Blir bilderna kassa blir jag ju ledsen, och så får jag kanske bättre ideér. Då var problemet löst;) Heja Färjestad;)

Ser fram mot trista bilder...

Kul att det gick bra för Färjestad. Eftersom jag är från Göteborg från början höll jag på Frölunda tills de försvann i semin, sen var jag tvungen att hålla på HV71 här på jobbet (eftersom alla andra håller på FBK). Alltid retar det någon. Men inofficiellt så gillar jag förstås FBK.

Ser fram mot trista bilder från festen!

ANNONS