Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mår ni när ni tar bäst bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Ja just det. Är det vid någon viss sinnesstämning de allra bästa bilderna tas?

Jag är i en jättesvacka bildmässigt, men mår toppen och är nog väldigt säker och glad annnars. Har efter lite funderande och genomgång av gamla bilder upptäckt mig själv med att bara ta trista bilder när humöret är topp. Hur funkar ni? När tar ni de bästa bilderna?

Tar mina bästa bilder på kvällen. I sängen. Innan jag somnar.

Sedan hamnar dom oftast på film dagen efter..

Javisst, fast det beror också på vilket humör/mående man har också tror jag. Eller så är det bara jag kanske?

Tar ni lika bra bilder/ har lika bra ideér oavsett hur ni mår? Vilket är mest gynnsamt för bilderna, att må bättre eller sämre?

Har inte tänkt direkt på hur jag mår... men det har hänt att jag haft en heldag för att bara fota o kommit hem med ca noll bilder på minneskortet.

Jag har vandrat runt i skog eller stad, ja t o m huvudstaden, utan att se en enda anledning att rycka fram kameran. Vid andra tillfällen räcker mina microdrivar inte till...

Gissar att det handlar om inspiration. Börjar jag ta bilder blir det lätt många bilder, men ibland kommer jag bara inte igång.

Intressant tema, ska bli kul att se hur andra hanterar idétorka o brist på inspiration.

Är jag glad/positiv till sinnet och saknar krämpor i kroppen så underlättar det kreativiteten.

Utan tvekan när jag känner lugn och ro, när jag kan koppla bort det mesta och låta fotograferingen bli till meditation, vilket i sin tur skapar ännu mer ro och frid inombords. Hur man mår och känslor kanske jag helt enkelt inte vill ha med? Vet inte...

Allvarligt så känner jag mig ganska kreativ när jag är lite lagom bakis.
Eller när jag är ledig en dag och lyckas gå ut ganska tidigt på morgonen.

Ja det finns ju de dagar man inte alls får fram en "bra" bild än hur mycket man försöker. Mina ideer brukar oftast vara då jag sitter här på jobbet mitt i natten och har det som tråkigast då jag låter tankarna flyga fritt.
Sedan andra tillfällen ideerna bruka komma är när jag sitter på fiket och pratar med polarna eller när jag suttit på cykeln någon timme/timmar.

De ggr jag ska ha fotograferingar så ser jag till att ha fått sovit ordentligt ätit en riktigt stadig frukost och kanske en promenad på morgonen då är jag bra uppe i varv men endå lugn och ideerna finns där.

Då jag bryter mot något utav detta så brukar det tyvär ibland bli att jag står som ett fån. Det blir bilder men inget jag blir riktigt nöjd med.

Får helt klart den mesta av min inspiration på kvällen.
Vet inte riktigt vid vilken sinnesstämnig jag tar mina bästa bilder. Tror att det är när jag mår riktigt bra och känner någon form av "inre lugn". dvs. inget som stör el. stressar mig. Tror det beror på att de typer av bilder jag framför allt tar är sk. snapshots och för att kunna ta en sådan måste man "vara med sinnesmässigt" och inte gå och grubbla på annat.Helt klart är iaf. att jag tar olika typer av bilder vid olika humör.

Det var en intressant fråga!

Jag har nog inte tänkt på det på från den infallsvinkeln, utan mer att jag mår väldigt bra när jag har varit ute och fotat några timmar, och då brukar det inte spela så stor roll om resultatet blev bra eller inte.
Men det är klart att några kanon bilder förhöjer känslan lite extra.
För mig brukar lungnet och harmonin infinna sig ganska fort när jag kommer ut i naturen, då försvinner problemen och dagens stress som en rökpuff.
Sedan jag skaffade min Digitala systemkamera för ett år sedan har jag inte någon gång haft problem med att hitta motiv, det finns alltid spännande saker att fota och roliga ideer att testa sen är det ju så kul att man får se resultatet direkt man kommmer hem.

Kul tråd!

Jag får bäst resultat/mest inspiration när jag lyckas lägg allt annat åt sidan såsom jobb och tråkiga måsten.

Bildideér kommer oftast spontant medans jag fotograferar. De bildideér som kommer i tanken har jag oftast svårt att sätta på bild då det kräver något som saknas när man väl har tid såsom väder, vind, ljus och geografisk placering. (typ nästa gång jag är i skärgården skall jag pröva detta osv)

Mycket ideér till användning av nya tekniker och trix får jag av att titta på andras bilder och förstå hur de har gjort för att åstakomma en viss effekt eller detalj.

mvh

Jacob

Jag håller med Lars när det gäller hur man känner sig efter en bra session med kameran.

Lungn och harmonisk, dock måste jag vänta på diaframkallningen. Belöningen kommer istället iform av stora diaprojiseringar.

/jacob

Humörbilder...

Ja alla dessa (konstnärliga) känslolabyrinter...

En Nyanserad & Intellektuell bild av den verklighet man vill återskapa... tror jag bara kan födas med Självbevarelsedriften som Geniets Placenta... Kontenta: Att aldrig Må för Dåligt för en Bra bild...

Obs! Bara en Hypotes :)

Oj, en riktigt svår fråga. Måste tänka... jag tilltalas mycket av vemod både i bild och musik. Gissar att de bilder jag är mest nöjd med är tagna i stunder av vemod. Min kollektivkamrat tyckte mina bilder var deprimerande när jag hängde några på väggen...Kanske man skulle ta fler bilder när man är glad och uppsluppen... Bra tråd det här. Manar till eftertanke.

Det är ju när man har tid, eller TAR sig tid.
Det kan inträffa när som helst på dygnet, men oftast när man känner mer harmoni än stress, förståss.

Sedan kan man ju faktiskt bli lycklig av att bara få hålla på med bild. Det är ju terapi för själen, och en sorts belöning.

Hmm, detta med stress och harmoni..

Jag tar mina mest harmoniska bilder när jag är i stressade perioder. Ni andra menar alltså att inre harmoni skulle förbättra oddsen för lugna harmoniska bilder? Är jag i harmoniska perioder dalar kreativiteten, men å andra sidan är tekniken ofta bättre då (på de "trista" bilder man åstadkommer..

De bästa bilderna tror jag inte visar personligt mående, mina visar nog snarare en önskan om lugnet man kan få fram i bilderna.. Ibland kan man dock göra bilder som ren terapi, som visar känslor också fast det är ändå oftast inte de som blir bra eller som man hänger upp även om man mår bättre efteråt. De gör man mer för att komma underfund med sig själv kanske?

Bilagor

• special01.jpg
    special01.jpg
    45.6 KB · Visningar: 191
Enkelt !!! När man har tid och är i harmoni så blir det inte mycket att hurra för medans när man är stressad och gärna lite försenad då dyker lägena upp och tankarna går oavkortat till avtryckarfingret... Jag tar alltså bäst bilder när jag är rejält stressad och riktigt surmulen medans när humöret är på topp och tiden finns till blir bilderna mest mediokra och åker i runda arkivet...

Det finns väl olika beteenden hos oss när vi fotograferar som i vanliga livet.

:) Kristian

För att jag skall ta mina bästa bilder måste jag må bra och inte ha annat i huvudet. Jag får inte inte ha massa andra tankar som stör, jag måste ha "rent bakåt"...

Jag måste ha gjort allt som skall göras och bara kunna tänka framåt. Tvärt om mot Kristian alltså ;)

/Janne

ANNONS