Annons

Hur många steg är 400 ASA på en Tri-X 400?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är vi kanske lite off-topic här...

Jag föreställer mig att jag kan placera kemin i det rum jag tänker framkalla. Så att kemin får det rummet temperatur. Och därefter mäta temperaturen, kolla framkallningstiden för filmen jag använder och sedan köra på. Är det ok att göra så? Eller är det bättre med vattenbad med samma temperatur som rummet? Jag antar att värmen från mina händer ändrar kemins temperatur när jag agiterar dosan?
 
Nu är vi kanske lite off-topic här...

Jag föreställer mig att jag kan placera kemin i det rum jag tänker framkalla. Så att kemin får det rummet temperatur. Och därefter mäta temperaturen, kolla framkallningstiden för filmen jag använder och sedan köra på. Är det ok att göra så? Eller är det bättre med vattenbad med samma temperatur som rummet? Jag antar att värmen från mina händer ändrar kemins temperatur när jag agiterar dosan?

Det räcker gott att hålla konstant temperatur om det inte är för varmt i rummet. Eftersom man helst inte vill framkalla i för hög temperatur.
Man kan kolla tempen före, under och i slutet av framkallningen. Händerna värmer inte upp dosan.

Vill man absolut hålla en viss temperatur så är det mycket enkelt att temperera framkallaren under vattenkranen och ställa dosan i en skål (eller kastrull) med tempererat vatten. Det är inte så krångligt. Men sällan nödvändigt.

J O
 
Det bästa är att ha både vattnet och kemikalierna vid rumstemperatur.
Fyll en 10-liters dunk med vatten och låt den stå i rummet över natten så har du rumstempererat vatten nästa dag.

Hur mycket du värmer upp framkallaren vid agitering är en fråga om hur mycket du agiterar och håller i dosan, samt hur du håller i den. Men gör du på samma sätt hela tiden spelar det ingen större roll, det blir en del av din framkallningsmetod. Men det är nog inte mycket du värmer upp den.

Helt överens med med Jan Olof om detta.
Han var lite snabbare än jag :)
 
Det räcker gott att hålla konstant temperatur om det inte är för varmt i rummet. Eftersom man helst inte vill framkalla i för hög temperatur.
Man kan kolla tempen före, under och i slutet av framkallningen. Händerna värmer inte upp dosan.

Vill man absolut hålla en viss temperatur så är det mycket enkelt att temperera framkallaren under vattenkranen och ställa dosan i en skål (eller kastrull) med tempererat vatten. Det är inte så krångligt. Men sällan nödvändigt.

J O

Ok, på så vis. Ja, på sommaren kan jag tänka mig att det är bra med vattenbad för kemi och dosan, då värmen är högre än t ex på hösten/vintern/våren.
 
Det bästa är att ha både vattnet och kemikalierna vid rumstemperatur.
Fyll en 10-liters dunk med vatten och låt den stå i rummet över natten så har du rumstempererat vatten nästa dag.

Hur mycket du värmer upp framkallaren vid agitering är en fråga om hur mycket du agiterar och håller i dosan, samt hur du håller i den. Men gör du på samma sätt hela tiden spelar det ingen större roll, det blir en del av din framkallningsmetod. Men det är nog inte mycket du värmer upp den.

Helt överens med med Jan Olof om detta.
Han var lite snabbare än jag :)

Bra tips med vatten i dunk, för att hålla samma temperatur som kemin. Jag kommer att skaffa en dosa i aluminium, med tätslutande svart plastlock. Jag tänkte att metalldosan leder min egen värme. Men som du nämner, så får jag arbeta fram ett sätt att agitera och hålla i dosan för konsekvens.
 
Aluminium leder i och för sig värme mycket bra. Så om det är en liten dosa med inte så mycket vatten kanske du höjer temperaturen några grader om du "blå-håller" i dosan. Du får testa med bara vatten i dosan och mäta temperaturen före/efter att du agiterat så som du tänker göra med filmen.
Om du tycker att temperaturen ökar för mycket får du använda tjocka handskar när du agiterar :)
 
Aluminium leder i och för sig värme mycket bra. Så om det är en liten dosa med inte så mycket vatten kanske du höjer temperaturen några grader om du "blå-håller" i dosan. Du får testa med bara vatten i dosan och mäta temperaturen före/efter att du agiterat så som du tänker göra med filmen.
Om du tycker att temperaturen ökar för mycket får du använda tjocka handskar när du agiterar :)

Ja, jag ska testa med vatten först och se om agiteringen förändrar temperaturen i större utsträckning. Tänkte t ex vid framkallaren, agitera första 30 sekunderna, sedan typ fem agiteringar varje minut under restrerande framkallningstid.
 
Gamla gubbar ska man inte förakta. Ansel Adams kunskaper används ju även inom det digitala då man nu även översatt hans zonsystem till digitalt fotograferande. Och principerna för de nya filmerna och kemin är desamma som förut. Köp en ISO-godkänd och högkvalitativ thermometer och inte en billig skit-dito som kan visa +/. 3-4 grader. Photax säljer lite dyrare Paterson-thermometrar som är exakta och visar tempen i 0,2 grader. Hade själv tidigare en proffesionell labb-thermometer som visade 0,1 grader men slog sönder den och fick köpa en ny från Photax som funkar lika bra.
 
Köp en ISO-godkänd och högkvalitativ thermometer och inte en billig skit-dito som kan visa +/. 3-4 grader. Photax säljer lite dyrare Paterson-thermometrar som är exakta och visar tempen i 0,2 grader. Hade själv tidigare en proffesionell labb-thermometer som visade 0,1 grader men slog sönder den och fick köpa en ny från Photax som funkar lika bra.

Ja, jag kommer att köpa specialinstrumenten och kemin från Photax. Tack för tipset.
 
Det verkar som jag har uttryckt mig vanvördigt om Herr A Adams :)

Men jag har svårt att betrakta honom som ett geni...
Den åsikten tar jag mig friheten att förfäkta nu när man själv håller på att bli en gammal gubbe.

Han var en hårt arbetande fotograf, ”framkallare” samt tryckare.
Men han uppstod inte i ett vakuum. Han arbetade tillsammans med andra och byggde vidare på andra fotografers utvecklingsarbete. Det zon-system som tillskrivs honom är i grunden inte hans uppfinning utan har byggt vidare på andras arbetsmetoder. Hans stora bidrag är nog hans arbete med att systematisera sin arbetsmetod så att han kunde med stor noggrannhet kunde uppnå de resultat han önskade samt även kunde repetera processen med samma resultat.
Men det är inte den enda "rätta" metoden.

En riktig labbtermometer är ett mycket gott råd!
Men jag skulle även rekommendera att köpa en spot-mätande ljusmätare när du känner att du vill fördjupa dig mera. Då kommer du att få stabila ljusmätningar oberoende av vilken kamera du använder så länge som du har samma film. Då har du bara att ta hänsyn till eventuella variationer i slutartider mellan olika kameror.
 
En riktig labbtermometer är ett mycket gott råd!
Men jag skulle även rekommendera att köpa en spot-mätande ljusmätare när du känner att du vill fördjupa dig mera. Då kommer du att få stabila ljusmätningar oberoende av vilken kamera du använder så länge som du har samma film. Då har du bara att ta hänsyn till eventuella variationer i slutartider mellan olika kameror.

Mm, handhållen ljusmätare får bli ett senare projekt. :) Jag börjar med att framkalla och se resultaten och sedan testa mig fram för olika situationer och se om jag kan synka fotograferingen med framkallningen. :) Tack för råd och rekommendation.
 
Lite väl mycket skrämselhicka över tipsen här va? Jag har väldigt liten erfarenhet jämfört med många andra, men av de blott ~15 filmer av olika sort jag hittills framkallat har ingen blivit dålig. Och då har jag använt en skit-termometer som säkert visar nån grad fel, inte varit noggrannare med tiden än typ på halvminuten, och därtill struntat i påbjudna "agiteringsmönster". Vänd på dosan bara.

Ska man ha perfekt resultat så är det säkert varje liten detalj viktig. Men man ska också förstå att det är jäkligt okinkigt att framkalla svartvit film. Ungefär rätt tid och ungefär rätt temperatur verkar funka bra.

Det svåra är att skapa en kurva som ger en vettig bild av den skannade filen. Det blir lättare om filmen är vettigt framkallad förstås. Men det är i kurvan som det mesta av hantverket ligger, om man jobbar digitalt.

Så Rei, var inte rädd:) Prova en traditionell metod till att börja med. Vill du hålla en viss temperatur så går det bra att temperera vattnet i diskhon. Håll sen framkallningsdosan samt stopp- och fix-flaskorna där, så blir det bra.
 
Så är det. Det som egentligen styr det hela är vilken gradiation man vill ha. Alltefter ljusförhållandena. Begreppen är många. Kontrast, tonomfång, gradiationskurva, utteckning i lågdagrar eller högdagrar etc...

Tumregeln är: Lång framkallningstid ger högre kontrast ( används vid mjuka ljusförhållanden), kort framkallningstid ger lägre kontrast (används vid hårt och kontrastrikt ljus)

Utan att läst hela tråden kan jag säga(trots att jag är lite full)
För att få rätt kontrast vid solsken:
Överexponera 1 steg och underframkalla ett steg.
Alltså 200 iso(Tri-x) och kortare framkallning.
Och tvärtom vid mulet väder(iso 800 kan vara lite högt).
 
Ska man använda sig av Adams Zonsystem bör man kunna framkalla varje ruta för sig individuellt. Det funkar bara med storformat eller med utbytbara magasin (eller om man använder flera kamerahus). Inget man rekommenderar för nybörjare direkt. Men inget har kunnat förklara den svartvita fotograferingsteknikens mysterium så genialt som just detta. Även om man inte kan använda sig av zonsytemet så har man en oerhörd nytta av att känna till dess grunder och principer som traditionell svartvitfotograf. Om Adams hade några medhjälpare eller föregångare känner jag inte till. Däremot att ingen före honom presenterat något liknande. Och vem som tog fram dessa förklaringsmetoder och modeller har ju egentligen ingen som helst betydelse. De är lika värdefulla för det.
 
Om en termometer visa lite fel så visar den förmodligen samma fel konstant.
Jag tycker att det är viktigt att man är konsekvent och noggrann i sin metodik.
Vilka slarvmarginaler det finns med avseende på temperatur och tider lär man sig ganska snart.
Det blir i alla fall lättare att utvärdera filmen om man är noggrann från början.
 
Risken är nog större att den omgivande temperaturen, filmens temperatur och inte minst dosan påverkar framkallarens temperatur än att dina händer skulle göra det. Så noggrann temperaturreglering behöver man bara om man framkallar färgfilm och -papper, som ska köras på 38 grader och inget annat.

Själv använder jag en digital termometer för en hundring från Clas Ohlson, och den har varit tillräckligt noggrann för något så känsligt som diaframkallning.
 
Så Rei, var inte rädd:) Prova en traditionell metod till att börja med. Vill du hålla en viss temperatur så går det bra att temperera vattnet i diskhon. Håll sen framkallningsdosan samt stopp- och fix-flaskorna där, så blir det bra.

Det är lugnt, det är bra med olika råd och tips utöver standardförfarandet. Jag börjar med att hålla kemin på samma temperatur, liksom sköljvattnet. Och kör standard framkallningstid för filmen jag använder.
 
Om en termometer visa lite fel så visar den förmodligen samma fel konstant.
Jag tycker att det är viktigt att man är konsekvent och noggrann i sin metodik.
Vilka slarvmarginaler det finns med avseende på temperatur och tider lär man sig ganska snart.
Det blir i alla fall lättare att utvärdera filmen om man är noggrann från början.

Ja, det låter vettigt, att man bör försöka vara noggrann från början och vara konsekvent. För att sedan kunna göra eventuella justeringar.
 
Att vara konsekvent är det viktigaste.

Jag framkallar alltid i 20grader enligt MIN termometer.
Jag häller upp framkallare, stopp & fix i 1-liters stålmått.

Framkallaren sätts alltid till 20 grader Celsius. Normalt blandar jag den ngt kallare och värmer den sista graden med händerna innan jag påbörjar framkallningen.
Det är viktigt att aldrig gå under 18 grader. Många framkallare, innehåller hydrokinon som inte är verksamt under 17 grader.

Stopp & fix är inte lika noga med temperaturen. Det kan diffa några grader, det händer inget.
Jag har testat att få film att krackelera pga värmediffereser men lyckades aldrig.
Men jag testade iofs inte kokande vatten i stoppet men säkert 50 grader.

Och just det, när Ansel Adams skriver Tri-x så menar han inte dagens Tri-x utan dåtidens Tri-x 320 mellanformat & uppåt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar