Annons

Hur många Sony ägare använder Capture one ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Alltid kört med Lightroom sen jag började fota med digital systemkamera sen 2007 tills för ett tag sedan då jag fick tipset om Capture one . Detta program har en fin grej att det finns en special variant för oss Sony ister en gratis och en proffs variant kör nu med pro 8,2 och gillar detta då det i mina ögon tar fram detaljer och framför allt tar fram skärpan
Så finns det fler Sonyiter som använder detta och vad har ni för erfarenheter av Capture one ?
 
Alltid kört med Lightroom sen jag började fota med digital systemkamera sen 2007 tills för ett tag sedan då jag fick tipset om Capture one . Detta program har en fin grej att det finns en special variant för oss Sony ister en gratis och en proffs variant kör nu med pro 8,2 och gillar detta då det i mina ögon tar fram detaljer och framför allt tar fram skärpan
Så finns det fler Sonyiter som använder detta och vad har ni för erfarenheter av Capture one ?

Jag är inte Sony ägare, men din upplevelse att C1 tar fram detaljer och skärpa mer än Lightroom/CR är ingen upplevelse utan ren fakta. C1 är en betydligt bättre framkallare av råfiler, jag fotar själv med Fuji X och deras X-trans råfiler som alla förutom Lightroom/CR kan framkalla på rätt sätt. X-trans råfiler och C1 är en otroligt bra kombination.

Jag kan varmt rekommendera alla Sonyägare, testa C1, ni kommer att få en helt annan detaljrikedom i era bilder som Lightroom/CR inte plockar fram.

/Lasse
 
Jag har gjort en liknande erfarenhet med DxO som också ger bättre resultat. Det som är dåligt i Lightroom är preview-renderingen som jag aldrig varit nöjd med. Likaså är utskrifterna inifrån Lightroom inte topp i jämförelse med exv. DxO som tar fram klart mer detalj. Däremot är det inte så att en export från Lightroom ger dåligt resultat. I mina JPEG:ar jag exporterar finns den detalj jag saknar i utskrifter direkt från Lightroom. En sak jag läst som är lite märkligt är att Mac-versionen har en 16-bitars switch i utskriftmodulen men den saknas i Windows-versionen.

Att JPEG-arna är bra vet jag också genom utskrifter av dess i Epsons Easy Photo Print för där finns detaljen i klass med DxO.

Men jag ska titta på Capture One en gång till för det är längesedan jag gjorde det sist. Det här understryker ju också bara att inget arbetsflöde är bättre än sin svagaste länk och det är uppenbarligen Lightroom här. Jag som skriver detta har senaste versionen av 5:an. Med reservation för att 6:an blir bättre.
 
Jag är inte Sony ägare, men din upplevelse att C1 tar fram detaljer och skärpa mer än Lightroom/CR är ingen upplevelse utan ren fakta. C1 är en betydligt bättre framkallare av råfiler, jag fotar själv med Fuji X och deras X-trans råfiler som alla förutom Lightroom/CR kan framkalla på rätt sätt. X-trans råfiler och C1 är en otroligt bra kombination.

Jag kan varmt rekommendera alla Sonyägare, testa C1, ni kommer att få en helt annan detaljrikedom i era bilder som Lightroom/CR inte plockar fram.

/Lasse

Märkte störst skillnad när jag använder mitt kitt ovjektiv som inte är det bästa när det gäller bla skärpan men även där så blir skärpan betydligt bättre även att bilderna blir mer klara i färgerna än vad det blir i Lightroom. Men ända fördelen med Lightroom är enklare att jobba. Men nu när jag kör C1 i lite mer än en månad så börjar jag få samma arbetsflöde som i LR
 
Jag provade Capture One men gick tillbaks till DXO som jag i alla fall lyckas snabbare få bra resultat med. Jag får Capture One att bli en aning bättre än med Lightroom, medan DXO ger mycket bättre resultat än de bägge andra.
 
Jag gillar också DxO just för att det ger bäst resultat på absolut effektivaste och snabbaste sätt. Tycker också att preset-visningen är suverän i jämförelse med annat jag sett. Mycket mer visuellt och WYSIWYG som man sa på 90-talet. DxO har ju också tusentals profiler som de tagit fram i DxO-testsiten att luta sig mot och man får ju alltid in den kombo av kamerahus och objektiv man tagit bilderna med som sedan programmet kan använda i automatiken. Det bara måste vara en stor fordel.

Det finns dock en väldigt stor nackdel med DxO tycker jag och därför kör jag båda i samspel och det är att DxO saknar adjustment brush. Hade DxO en sådan så är det väl frågan om jag inte skulle dumpat LR.

Utskrifternas kvalitet direkt från DxO är ju dessutom suveräna och lirar bra med min skärm och utskriftsflöde när det gäller profilerna. Så poängseger till fransoserna på DxO trots allt tycker jag. Men jag ska ta mig en titt på C1 också. Alla har ju sin uppfattning men bara jag har min egen - tror jag i alla fall :).
 
Man har förbätratt bla i färgjusteringen i c1 8.2 så har man kikat på 8,1 så är den senaste bra mycket bättre
 
Låter ju intressant med Capture One, testade programvaran tidigare och konstaterade att den var rätt lik Aperture som jag kör idag. Måste gå någonstans nu framöver när Apple har slutat med Aperture och tycker att "Bilder" är det bästa de har hittat på sen iPoden... :S

Bonus då när man kör en Sony-kamera.
 
Låter ju intressant med Capture One, testade programvaran tidigare och konstaterade att den var rätt lik Aperture som jag kör idag. Måste gå någonstans nu framöver när Apple har slutat med Aperture och tycker att "Bilder" är det bästa de har hittat på sen iPoden... :S

Bonus då när man kör en Sony-kamera.

Det klart värt att du laddar ner och testar finns två varianter en gratis sony variant och en pro sony pro fonns som test variant i 60 dagar
 
Jag kör C1 och anser att det ger fint resultat (Canon). Största nackdelen med C1 är brusreduceringen som jag anser ibland inte är tillräcklig, där är Canons DPP överlägset.
 
När man kör gratisvarianten från Sony, vad får jag för effekt om jag försöker läsa in filer från min Canon IXUS kamera? Några problem som kan uppstå?

I övrigt behöver jag bara få in negativskanningar från mitt analoga fotande och det skall väl inte vara något problem med gratis? Eller bör jag uppgradera till Pro för att "allt" detta skall fungera?
 
När man kör gratisvarianten från Sony, vad får jag för effekt om jag försöker läsa in filer från min Canon IXUS kamera? Några problem som kan uppstå?

I övrigt behöver jag bara få in negativskanningar från mitt analoga fotande och det skall väl inte vara något problem med gratis? Eller bör jag uppgradera till Pro för att "allt" detta skall fungera?
Kan inte svara på om det fungerar med canon för det finns bara en gratis variant till Sony
 
Alltid kört med Lightroom sen jag började fota med digital systemkamera sen 2007 tills för ett tag sedan då jag fick tipset om Capture one . Detta program har en fin grej att det finns en special variant för oss Sony ister en gratis och en proffs variant kör nu med pro 8,2 och gillar detta då det i mina ögon tar fram detaljer och framför allt tar fram skärpan
Så finns det fler Sonyiter som använder detta och vad har ni för erfarenheter av Capture one ?

Tyvärr saknar gratisvarianten för Sony en hel del finesser som t.ex local adjustments, så ska det konkurrera med LR får man nog köpa PRO versionen.
 
Räcker upp handen...

Jag kör också C1P, och Sony kamera.
Körde Aperture sedan det kom ut, och har fuskat en del i LR.

Har nu använt C1P i ett halvår, och gillar det skarpt.
Förutom att gui:t är trevligare än LR (enligt mig), så tycker jag lagerhanteringen är mer logisk.
Påminner mer om Photoshop än LR.

Programmet känns väldigt "seriöst" och genomtänkt.
Man har all möjlighet att påverka hur gui:t ska se ut.
Lägga till, eller ta bort, paneler med eget valda objekt.
Vilket gör att man kan slimma programmet så att det passar just ditt arbetssätt och flöde.

Färghanteringen, som alla pratar om, är väldigt bra och kompetent.

Att sedan pro-versionen kostar 23 euro är ju trevligt.
 
Jag kör också C1P, och Sony kamera.
Körde Aperture sedan det kom ut, och har fuskat en del i LR.

Har nu använt C1P i ett halvår, och gillar det skarpt.
Förutom att gui:t är trevligare än LR (enligt mig), så tycker jag lagerhanteringen är mer logisk.
Påminner mer om Photoshop än LR.

Programmet känns väldigt "seriöst" och genomtänkt.
Man har all möjlighet att påverka hur gui:t ska se ut.
Lägga till, eller ta bort, paneler med eget valda objekt.
Vilket gör att man kan slimma programmet så att det passar just ditt arbetssätt och flöde.

Färghanteringen, som alla pratar om, är väldigt bra och kompetent.

Att sedan pro-versionen kostar 23 euro är ju trevligt.
Du får nog lägga till en nolla kostar 230 euro
 
Jag gissar att den då bara fungerar med Sonys råfiler, så om man också använder andra kameror krävs fullversion?
 
CaptureOne har en klart bättre raw-converter för sony-filer än Lightrroom.

Men Lightroom har smidigare bildredigeringsfunktioner.

Därför gör jag oftast en .psd i CaptureOne som jag importerar i Lighroom.
 
Jag gissar att den då bara fungerar med Sonys råfiler, så om man också använder andra kameror krävs fullversion?

Rimligen, för det finns ju två uppgraderingsalternativ. Det som inte är "for Sony" kostar 206 €*, vilket inte är så fasligt långt från vad en fullversion kostar. Ett klart högre pris än för en vanlig uppgradering mellan versionerna, alltså.

* Kan möjligen variera något beroende på moms.
 
CaptureOne har en klart bättre raw-converter för sony-filer än Lightrroom.

Men Lightroom har smidigare bildredigeringsfunktioner.

Därför gör jag oftast en .psd i CaptureOne som jag importerar i Lighroom.

Tror att det till stor del är en vanesak. C1 är lite mera konfigurerbart vilket gör inlärningströskeln aningen högre, men det känns som om C1 vinner i längden när man väl lärt sig programmet, och konfigurerat det så att det passar det egna arbetsflödet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.