Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många skriver albumkommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)

---

Aktiv medlem
Tänkte mest bara kolla om det är något större intresse för att skriva albumkommentarer.

Från början så visade jag alla mina bilder i ett och samma album utan någon större tanke på det men det var många som påpekade att jag nog borde lägga upp dom i olika album. Detta gjordes men inte blev det fler kommentarer för den skull.

När jag själv ser någon bild och blir intresserad av att se fler av fotografens bilder så klickar jag ju direkt på de inlagda för att kunna snabbt få en överblick av vad denne skapat.

Albumen ger ju oss samtidigt möjlighet att visa upp våra bilder på ett sådant sätt som vi avsett. Tillsammans! Vet inte riktigt vad ni tycker, men hur ska vi göra för att kunna utveckla kommenterandet av just albumen?

Mvh/ Kenneth

Håller med. Jag tror att en del av problemet ligger i att man tvingas lägga bilder i album. De flesta gör inte kollektioner och då blir albumen lite krystade. Det gör att medlemmarna "tappar respekten" för begreppet album och inte ser de album som faktisk är väl sammansatta kollektioner.

Senast ändrad:
Ska man då behålla "tvingadet" av att skapa album? Jag menar, om de flesta inte tänker sig sina bilder i ett sådant sammanhang. Bollar bara med tanken.

/ K.

Det är en svår fråga hur ska vi göra för att kunna utveckla kommenterandet av just albumen? Jag tycker det är intressant att kolla in den beskrivande texten i ett album och sammanhanget av bilderna och därav kommenterar jag ett och annat album. Tyvärr blir det nog bara de album jag gillar känner särskilt för och då krävs det mer än vad ex. jag själv visar i mina album än så länge.
Dessutom verkar det som många enbart kommenterar dagens nya bilder, det är ju sällan kommentarerna trillar in på bilderna när de passerat "dagens nya". Är vi för få som kollar hela albumen som en bild ligger i?

Jag har börjat kommentera fler album efter det att jag gick en kurs i bildanalys i sommras. Dock tycker jag att det saknas bra stöd för albumskommenterande.

Jag skulle kunna tänka mig en sökfunktion som visade miniatyrer av hela album i en lista. Då skulle man få en översikt över vad alla album innehåller för att på så sätt se vilka som intresserar en själv.

Dock tycker jag det stora problemet är att de flesta album inte är skapade i nån annan mening än att samla ihop ett antal bilder vilket gör det meningslöst att kommentera dessa. Jag har bara stött på en handfull än så länge och det sker mest av en slump.

Jag ska dock försöka hinna med att kika på dina album.

Mvh
Maverick

Hej

Jag skriver. Jag tycker albumet är viktigare än bilden om man har flera bilder.

Har även fått ett antal kommentarer på album, bla där sammanhanget haltar osv.

Roine

Det skulle kanske finnas en "Läs senaste albumkommentar"?

Jag håller nog med om att det ställs lite mer krav på en text när det gäller albumen kontra en enskild bild.

/ K.

Kanske skulle en funktion som: "Senast kommenterade album" öka intresset?

Nu såg jag att Bildkreator hade svarat liknande mig men då är vi två som tycker någorlunda likadant..:)

Ett stort problem med album (vilket gör dem ganska ointressanta i mina ögon) är att bilderna byts ut hela tiden, vilket gör albumskommentarerna felaktiga ideligen.

Där har Kim onekligen en viktig poäng.
Onekligen. Kanske man i sina album skulle kunna markera om man vill ha kommentarer på albumet eller ej.
En del album är ju av mer svepande karaktär, typ Färg eller Svartvitt och där bilder byts ut mer eller mindre kontinuerligt.
Andra album har ett mer tydligt tema och där innehållet följer en tråd. Där skulle kommentaren ha ett större och längre värde, kanske..

Japp..då skulle man kunna tänka sig att "låsa" albumet för nya bilder..och att man heller inte kunde ta bort bilder..fören man raderar albumet (man kan då så klart fortfarande behålla bilderna med kommentarer/betyg)..om man vill ha kommentarer/betyg på det albumet..kan det vara något?

Intressant fråga. Det är som sagt inte ofta man stöter på kollektioner eller bildserier där de enskilda fotografierna samverkar till en helhet. För egen del var albumen till en början mer en samlingsplats för någorlunda likartade bilder/kategorier. Men jag tror att det går att utveckla, kanske om man begränsar antalet bilder i varje album.

Problemet med att bilder byts ut ( vilket jag också gör ) handlar kanske om hela fotosidans själ och mening - sajten ska väl inte vara en förvaringsplats för våra "mästerverk" för all tid och evighet. Det är ju kritikalbum - vilket (tror jag) innebär att när dialogen och kommunikationen kring enstaka bilder så småningom tynar bort kanske det kan vara dags att byta bilderna för att ge plats åt nya.

Fast det problemet har man med bilderna också om jag förstått det rätt. Det var i någon tråd där man redde ut hur man uppdaterade en bild utan att tappa kommentarerna.

Det är väl dock vanligare att det ändras i album och framför allt läggs till. Men det beror nog på de allra flesta inte tänker på sina album som kollektioner. Det gör ju inte jag heller i de flesta av min album.

/Maverick

Maverick skrev:
Fast det problemet har man med bilderna också om jag förstått det rätt. Det var i någon tråd där man redde ut hur man uppdaterade en bild utan att tappa kommentarerna.
/Maverick

Ja..men det är väl inte ett så stort problem, jag uppdaterar bilden, om jag fått förbättringsförslag angånd beskärning o.s.v och sen skriver jag att bilden är ändrad..men det är fortfarande samma ursprungsbild..och man kan ta hänsyn till ändringen..svårare då man man tar bort hela bilder..eller lägger till helt nya..kommentarerna och betygen har ju då tappat all relevans.

Kim7i skrev:
Japp..då skulle man kunna tänka sig att "låsa" albumet för nya bilder..och att man heller inte kunde ta bort bilder..fören man raderar albumet (man kan då så klart fortfarande behålla bilderna med kommentarer/betyg)..om man vill ha kommentarer/betyg på det albumet..kan det vara något?

Sen finns ju möjligheten att man senare återvänder till en plats för att ta kompletterande bilder. Då blir ju albumkommentarerna lite inaktuella igen, men albumet efter uppdatering kanske blir bättre. Man kan ju i en kommentar skriva att albumet är uppdaterat.

Jag kommenterar gärna album, och vill gärna ha kommentarer på mina album. Ofta behövs det några bilder för att berätta en historia.

Det finns en liten ironi att alla vi som är under 50 år är uppväxta med serietidningar, men har inte lärt oss att se fotografier som ett medel att berätta en historia. Vi är lite till mans enbildsfixerade.

I vår strävan att bli bra fotografer så hamnar vi ofta i drömen om den perfekta bilden, typ flagresning på Iwo Jima. Vi glömmer ofta att fotografera en berättelse.

För mig fungerar albumen som böckerna i ett bibliotek, eller kapitlen i en bok. De hjälper mig att sortera bland fotografens bilder. Att presentera bilder i ett lockande album är också något som jag menar har med fotografiskt kunnande att göra. Veta vilka bilder som passar och vilka som inte passar.

Eller som någon sa. "-Det svåra är inte att göra skiten, utan att sälja den." och att presentera skiten på ett bra sätt hjälper onekligen till att sälja den.

Nja, inte om jag som kommentator namnger de bilder jag kommenterar i en albumskommentar. Att kunna ta bort bilder ur ett album efter en kommentar ser jag som självklar. Om kommentatorn namngett de bilder han pratar om så syns det ju direkt att en bild inte finns kvar och det ser inte jag som ett problem.

Lika så bör man ju inte nämna bilderna som "bild1" osv om inte bilderna av en händelse heter så, detta eftersom ordningen på bilderna i en kollektion är av största vikt och således bör kunna flyttas runt för en riktig bedömning.

Mvh
Maverick

Hassan skrev:

Sen finns ju möjligheten att man senare återvänder till en plats för att ta kompletterande bilder. Då blir ju albumkommentarerna lite inaktuella igen, men albumet efter uppdatering kanske blir bättre. Man kan ju i en kommentar skriva att albumet är uppdaterat.

inaktuella? inte alls..så länge det är samma bilder i albumet hela tiden så är de aktuella.
tar man nya bilder som passar i albumet så gör ett nytt typ "moskvabilder 2" eller radera albumet och gör ett nytt.
javiist..OM man skriver vilka bilder som tagits bort och lagts till fungerar det ju hyfsat..men jag tycker iaf detta skulle göra albumen mer relevanta.

Kim7i skrev:

svårare då man man tar bort hela bilder..eller lägger till helt nya..kommentarerna och betygen har ju då tappat all relevans.

Självklart har du rätt med att det blir en svårighet. Men samtidigt bör det väl vara en viss cirkulation. Kritikeralbumen är ju begränsade till 75 bilder (med portofolier är det en annan sak) Vitsen är väl att man vill ha en dialog kring bilderna för att förhoppnings kunna bli bättre som fotograf. Ingmar Bergman lär ha sagt att klippning av långfilmer handlade om "kill your darlings". Så kanske det också är med de bilder vi visar upp i kritikeralbumen. Någon gång blir det dags "to kill a darling"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar