ANNONS
Annons

Hur många säljer ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
nja...på tal om ämnet hade jag nog inte bangat på chockerande dokumentärbilder, ironiskt nog med tanke på att jag söker mig emot fina salonger där folk gnäller när nageln är sprucken...
 
humbug skrev:
Det är ju precis detta jag är ute efter i min fråga. Ni som är anslutna, hur många säljer ni?
Blir det en inkomst som täcker fotograferandet?


Jag själv har ca 20 stycken bilder hos tidigare .Windh, har sålt sisådär 4 stycken på ungefär lika många år...

/J

Konstigt att ALLA undviker grundfrågan i forumet... Kanske för att ingen säljer tillräckligt bra och därmed skäms för att svar? ;)

Finns INGEN fotograf som kan leva på inkomsten från en svensk bildbyrå idag! Tyvärr, den marknaden verkar ha havererat. Antingen det nu är Great Shots, Tiofoto eller Bildhuset.

Tendensen nu är att många av de mer kända fotograferna mer och mer börjar ta hand om försäljningen själv. Har pratat med ett större antal stora bildköpare senaste tiden - och många av dessa har börjat köpa bilder direkt från fotograferna. De tycker att de får bättre och mer passande bilder den vägen.

För ungefär 10 år sedan var situationen en helt annan. Då var det vanligt med helt andra inkomster. En god kompis till mig drog in ungefär 30 000 i månaden från sin bildbyrå (IBL i Skåne).

Själv har jag aldrig varit någon storsäljare på någon bildbyrå (antingen det varit Samfoto eller Great Shots).

Är nu på väg in i en stor internationell bildbyrå med bra försäljning. Dessutom med egen försäljare på bildbyrån som ska arbeta speciellt med mina bilder och mitt sätt att fotografera. Inkomsten kommer då bli en helt annan.

Tidigare fanns det en tumregel: du säljer 1/1000 av antalet bilder på bildbyrån pr månad. Om du har 2000 bilder på bildbyrån säljer du två bilder i månaden. Fast detta gäller nog fortfarande inte...

Terje
 
För det första tycks byråerna skita i den lille enskilda fotografen,varför lägga tid på dessa när det finns etablerade byråer både här och utomlands som dom kan knyta till sig.
För det andra ger det inte inkomster som är värt det jobb det är att fixa och dona med inskick mm.
En fotograf hade någon siffra på 8 kr/bild/år i avkastning..
mvh/Gunte..
 
Terje skrev:
Konstigt att ALLA undviker grundfrågan i forumet... Kanske för att ingen säljer tillräckligt bra och därmed skäms för att svar? ;)

Finns INGEN fotograf som kan leva på inkomsten från en svensk bildbyrå idag! Tyvärr, den marknaden verkar ha havererat. Antingen det nu är Great Shots, Tiofoto eller Bildhuset.

Tendensen nu är att många av de mer kända fotograferna mer och mer börjar ta hand om försäljningen själv. Har pratat med ett större antal stora bildköpare senaste tiden - och många av dessa har börjat köpa bilder direkt från fotograferna. De tycker att de får bättre och mer passande bilder den vägen.

För ungefär 10 år sedan var situationen en helt annan. Då var det vanligt med helt andra inkomster. En god kompis till mig drog in ungefär 30 000 i månaden från sin bildbyrå (IBL i Skåne).

Själv har jag aldrig varit någon storsäljare på någon bildbyrå (antingen det varit Samfoto eller Great Shots).

Är nu på väg in i en stor internationell bildbyrå med bra försäljning. Dessutom med egen försäljare på bildbyrån som ska arbeta speciellt med mina bilder och mitt sätt att fotografera. Inkomsten kommer då bli en helt annan.

Tidigare fanns det en tumregel: du säljer 1/1000 av antalet bilder på bildbyrån pr månad. Om du har 2000 bilder på bildbyrån säljer du två bilder i månaden. Fast detta gäller nog fortfarande inte...

Terje

En av tusen i månaden! Det var litet det.
Är det generellt för alla typer av fotografering?
Hoppas det går bättre på den nya bildbyrån, får man fråga vilken det är?

Mbh/Jan
 
Alfons2 skrev:
Min bildbyrå uppger att de säljer ca 1-2 % av inlevererarde bilder.

Det blir svårt att få lönsamhet i att ta bilder särskilt för arkivet. Men om man mest ser bildbyråförsäljningen som ett tillskott i kassan för bilder som man skulle tagit i vilket fall är det mer OK.

/magnus (ännu ej ansluten)
 
1 bild sen Jan 2003

Jag ar verkligen bara en glad amator och gick med i Alamy.com i for ett ar sedan. Nu har jag ca 40 bilder upplagda och har fatt salt en bild. Inte mycket att kvitta "investeringarna" mot men en go kansla ;)

For att oka sin forsaljning kan det nog vara en ide att speca sig valdigt hart pa ett udda men applicerbart omrade at gangen och tacka av det. Solnedgangar och kattungar finns det som bekant gott om. Alamy brukar skicka ut nyhetsbrev pa vilka typer av bilder deras kunder letar efter som kan vara god vadledning for den som har tid.
 
Jan vdV skrev:
En av tusen i månaden! Det var litet det.
Är det generellt för alla typer av fotografering?
Hoppas det går bättre på den nya bildbyrån, får man fråga vilken det är?

Mbh/Jan

Du får gärna fråga om vilken bildbyrå det är, men inget svar förän kontrakt och allt är underskrivet.

Då kommer jag givetvis också att förändra info om bildtillhörighet i min profil.

Men det är en stor och anerkänd bildbyrå och deras intresse för mig och mina bilder är stort. Får se hur detaljer i kontrakt med mera nu ska förhandlas fram... :)

Terje
 
Hur gör man om man vill bli medlem i någon bildbyrå?
Är det bara att gå dit och förhandla lite med dem eller är det de som kontaktar och letar efter medlemmar?

mvh
Jonas
 
Starta en...

Hej är det någon i vårt avlånga land som kan vara intresserad av att starta en alternativ bildbyrå?

Jag är helt klart intresserad!
Att sätta upp en website med lite bilder och börja marknadsföra oss behöver inte vara så dyrt.

Är vi många som går in och levererar bilder så kan vi ganska snart få ihop en ansenlig mängd bilder!

Vi kan tjöta vidare här lite och se vart det kan bära hän...

Jag kan lite marknadsföring och kan vara med och dra lite från Göteborgshållet.

Hälsningar Anders
 
www.fotosidan.se har defintivt potentialen att förse kunder med ett stort arkiv med material. Fotografens kontaktinformation står också. Hur lätt som helst att enkelt gå in och köpa bilder :))
Jag var stolt när nuvarande Windh tog in bilder som jag fick betala för. Det var då det...Tror också att bildbyråer bara är en grej för fotografen att krama ur det sista ur redan publicerade bilder.
 
Det händer att jag som köper in bilder från bildbyråer i mitt jobb som redaktör för en tidning. Det finns fyra saker som jag saknar hos fotosidan som finna hos de flesta bildbyråer:

1. Personal. Det är inte lätt att hitta rätt bilder som funkar som illustration. Erfarna bildredaktörer är vana att leta och associera. Som stressad bildköpare vill man inte söka efter bilder i timtals utan snabbt få några utvalda förslag från bildbyrån. Men visst kan en lågprisbyrå hoppa över den biten.

2. Jämn kvalitet. Det är mycket ojämn kvalitet på fotosidan, men får leta igenom många bilder som inte håller professionell kvalitet tekniskt eller innehållsmässigt innan man hittar något som funkar.

3. Direkt tillgång till bilderna. Den bild man hittat hos en bildbyrå vet man att man kan få också. på fotosidan måste man först kontakta en fotograf som kanske inte kollar sin mejl och som sedan kanske inte har bilden högupplöst eller bra skannad.

4. Bra sökbegrepp. Ämneslistan på fotosidan är ett skämt och funkar inte för en bildbyrå. Jag kan t ex inte söka efter länder/centalamerika/vardag eller högtider/kräftskiva som hos en riktig bildbyrå.

Men visst är det kul om bildköpare ändå hittar till fotosida. Den enda kunden jag fått var en webbfirma som gärna ville ha min bild på sin nya hemsida, men de trodde att de kunde få bilden gratis.... Jag kanske kunde få en gratis databasstyrd sajt av dem...
 
Jag är med i en byrå och håller med om att det är som ett lotteri att få sålt något. Regeln 8:- bilder och år får man nog vara nöjd med dvs har man tusen bilder så skulle man få 8.000:- på ett år. Själv får jag någon stans runt 4:- jag har ca 5-6.000 bilder inne i byrån och säljer för 25.000:- + moms min del alltså som är hälften av försäljningen sen år 2000 har det halverats ungefär och idag är det en lätt krisstämning över hela byrå branschen skulle jag vilja påstå.
 
froderberg skrev:
1. Personal. Det är inte lätt att hitta rätt bilder som funkar som illustration. Erfarna bildredaktörer är vana att leta och associera. Som stressad bildköpare vill man inte söka efter bilder i timtals utan snabbt få några utvalda förslag från bildbyrån. Men visst kan en lågprisbyrå hoppa över den biten.
Ja gud...När jag jobbade dagredaktör på byrån...En icke namngiven tidning kunde de ringa och vilja ha, säg åtta bilder som illusterar åtta olika saker. Typ:
- Ja...det ska handla om känslan av ensamhet...eller snarare utanförskap. Men inte mobbning. Alltså, inte för klyschigt. Ok? Nästa bild vi behöver handlar om makt. Du vet. Över dig själv alltså. Lite sådär självkontrollerande. Självstyrka. Och ljus. Och sånt. Du vet?
Osv osv osv.

Sen blev jag kommersiell redaktör och brottades med franska byråer och stringers istället.
 
Re: Starta en...

AAVERDAL skrev:
Hej är det någon i vårt avlånga land som kan vara intresserad av att starta en alternativ bildbyrå?

Jag är helt klart intresserad!
Att sätta upp en website med lite bilder och börja marknadsföra oss behöver inte vara så dyrt.

Är vi många som går in och levererar bilder så kan vi ganska snart få ihop en ansenlig mängd bilder!

Vi kan tjöta vidare här lite och se vart det kan bära hän...

Jag kan lite marknadsföring och kan vara med och dra lite från Göteborgshållet.

Hälsningar Anders

Hej
Jag är definitivt också intresserad!
Har faktiskt gått o funderat lite i dom banorna innan...
Har gått medieteknikprogrammet på mitthögskolan, och jobbat med databas/webbprogrammering efter det,så en väl fungerande site borde jag kunna snickra ihop.

Hur stort intresse finns här för ett sådant projekt...någon mera som är intresserad?
Såg att du fotar mycket actionsporter, det gör jag oxo, undrar hur det skulle fungera att ha det som en alternativ inriktning? :)
 
jag har lyckats sälja bilder :)

sålt ca 200 bilder.

fast jag är inte med i någon bildbyrå

priset förbilderna är +-0kr.

mao får jag film o framkallning betalt,

ibland får jag mer när beställarna känner sig snälla. tex morfar o mormor :)
 
Re: Starta en...

AAVERDAL skrev:
Hej är det någon i vårt avlånga land som kan vara intresserad av att starta en alternativ bildbyrå?

Jag är helt klart intresserad!
Att sätta upp en website med lite bilder och börja marknadsföra oss behöver inte vara så dyrt.

Är vi många som går in och levererar bilder så kan vi ganska snart få ihop en ansenlig mängd bilder!

Vi kan tjöta vidare här lite och se vart det kan bära hän...

Jag kan lite marknadsföring och kan vara med och dra lite från Göteborgshållet.

Hälsningar Anders


Hmmm, det låter helt klart intressant, det där. Håller på att läsa en massa online marknadsföring just nu och tror att det skulle nog går att genomföra ett sånt projekt. Om man gör det på "rätt sätt" så att säga...
Hör gärna av er om ideen håller på att utvecklas.

/David
 
starta en bildbyrå

Jag tror at man skulle kunna gödsla med nystartade bildbyråer på nätet .
Samtidigt som bildbyrå branschen befinner sig en omstrukturering utan like .
Vad jag har förstått så är det följande
omvandling :

1. Utökat tillgång ( massa nya aktörer)
= ökat konnkurans

2. Intåg av royaltyfritt material .
= utökat konkurans till ett lägre pris.

3. Minskad efterfrågan pga av konjunktur


4. Svenska marknaden är ändrat
darför att de flesta kommersiella kunder köper hos getty och corbis ( via nätet )
Det är de som tar mest av kakan .
Sedan blir det photodisc ( Royaltyfritt )
och några få svenska bildbyråer för typiskt svenska motiv .

5. Tekniska förutsättningar ändrade ,
vem som helst kan driva en bildbyrå till
mindre kostnad = priset kan bli lägre


Enligt min åsikt så kommer digitalkamerans intåg
att förändra marknaden ytterligare .
Om man tex räknar med att scanna 100 bilder
och sälja tex 5 på ett år så blir detta ganska
dålig förtjänst om man skall betala 100.-
per inscanand bild .
Scannar man bra själv så betalar man detta i tid .
Detta på sikt .

JAg känner rätt många fotografer som är med bildbyrå och ALLA tycker att utdelningen är
för dålig.

Själv är jag med Mira - ( nordicphotos.com )

På rak arm kan jag säga att det är 1000 gånger
lättare att hitta ett reklamknäck för mina därifrån intjänta pengar än att sälja via arkiv.

Om man startar en bildbyrå så måste det finnas en klar definierad idee bakom ,
varför skulle kunderna välja just Dig ?

På vilket sätt är Du bättre ?

Sedan titta på www.corbis.com
och www.gettyimages.com .......

Säkert hälften av mina reklambyrå kunder har gettyimages.com som startsida på sin dator .....

Med allt detta sagt är frågan om man skulle
kunna driva en web-bildbyrå som något slags
foto experiment :)
Om man tjänar brödfödan på nåt annat ...
 

Bilagor

  • talk_money.jpg
    talk_money.jpg
    15.7 KB · Visningar: 953
Terje skrev:
Du får gärna fråga om vilken bildbyrå det är, men inget svar förän kontrakt och allt är underskrivet.

Då kommer jag givetvis också att förändra info om bildtillhörighet i min profil.

Men det är en stor och anerkänd bildbyrå och deras intresse för mig och mina bilder är stort. Får se hur detaljer i kontrakt med mera nu ska förhandlas fram... :)

Terje
Vad lever du och andra naturfotografer på idag då, när bildbyråförsäljningen gått ner så kraftigt? Jag hälsade på J-P Lahall i somras och han hade genom sin egna bildbyrå (på nätet) sålt 1(!) bild sedan han startade den ett halvår innan typ... Hemsidan hade kostat ca100 000:- att göra.
 
Jag har funderat på försöka bli ansluten till en bildbyrå, men som sagt, det är ingen större vinst och mer jobb än brödföda. Däremot så tror jag Jann har ett gott råd, hitta sin egen profilering. Jag märker själv att jag börjar glida mot idébilder. Det finns så många duktiga fotografer som kan avbilda, däremot borde det finnas nischer för kreativa (menar idébilder) fotografer som kan hantera det tekniska. Då börjar man väl glida mot det rent konstnärliga, walk the fine line...
 
ANNONS