ollecarlsson
Aktiv medlem
nja...på tal om ämnet hade jag nog inte bangat på chockerande dokumentärbilder, ironiskt nog med tanke på att jag söker mig emot fina salonger där folk gnäller när nageln är sprucken...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
humbug skrev:
Det är ju precis detta jag är ute efter i min fråga. Ni som är anslutna, hur många säljer ni?
Blir det en inkomst som täcker fotograferandet?
Jag själv har ca 20 stycken bilder hos tidigare .Windh, har sålt sisådär 4 stycken på ungefär lika många år...
/J
Terje skrev:
Konstigt att ALLA undviker grundfrågan i forumet... Kanske för att ingen säljer tillräckligt bra och därmed skäms för att svar?
Finns INGEN fotograf som kan leva på inkomsten från en svensk bildbyrå idag! Tyvärr, den marknaden verkar ha havererat. Antingen det nu är Great Shots, Tiofoto eller Bildhuset.
Tendensen nu är att många av de mer kända fotograferna mer och mer börjar ta hand om försäljningen själv. Har pratat med ett större antal stora bildköpare senaste tiden - och många av dessa har börjat köpa bilder direkt från fotograferna. De tycker att de får bättre och mer passande bilder den vägen.
För ungefär 10 år sedan var situationen en helt annan. Då var det vanligt med helt andra inkomster. En god kompis till mig drog in ungefär 30 000 i månaden från sin bildbyrå (IBL i Skåne).
Själv har jag aldrig varit någon storsäljare på någon bildbyrå (antingen det varit Samfoto eller Great Shots).
Är nu på väg in i en stor internationell bildbyrå med bra försäljning. Dessutom med egen försäljare på bildbyrån som ska arbeta speciellt med mina bilder och mitt sätt att fotografera. Inkomsten kommer då bli en helt annan.
Tidigare fanns det en tumregel: du säljer 1/1000 av antalet bilder på bildbyrån pr månad. Om du har 2000 bilder på bildbyrån säljer du två bilder i månaden. Fast detta gäller nog fortfarande inte...
Terje
Alfons2 skrev:
Min bildbyrå uppger att de säljer ca 1-2 % av inlevererarde bilder.
Jan vdV skrev:
En av tusen i månaden! Det var litet det.
Är det generellt för alla typer av fotografering?
Hoppas det går bättre på den nya bildbyrån, får man fråga vilken det är?
Mbh/Jan
Ja gud...När jag jobbade dagredaktör på byrån...En icke namngiven tidning kunde de ringa och vilja ha, säg åtta bilder som illusterar åtta olika saker. Typ:froderberg skrev:
1. Personal. Det är inte lätt att hitta rätt bilder som funkar som illustration. Erfarna bildredaktörer är vana att leta och associera. Som stressad bildköpare vill man inte söka efter bilder i timtals utan snabbt få några utvalda förslag från bildbyrån. Men visst kan en lågprisbyrå hoppa över den biten.
AAVERDAL skrev:
Hej är det någon i vårt avlånga land som kan vara intresserad av att starta en alternativ bildbyrå?
Jag är helt klart intresserad!
Att sätta upp en website med lite bilder och börja marknadsföra oss behöver inte vara så dyrt.
Är vi många som går in och levererar bilder så kan vi ganska snart få ihop en ansenlig mängd bilder!
Vi kan tjöta vidare här lite och se vart det kan bära hän...
Jag kan lite marknadsföring och kan vara med och dra lite från Göteborgshållet.
Hälsningar Anders
AAVERDAL skrev:
Hej är det någon i vårt avlånga land som kan vara intresserad av att starta en alternativ bildbyrå?
Jag är helt klart intresserad!
Att sätta upp en website med lite bilder och börja marknadsföra oss behöver inte vara så dyrt.
Är vi många som går in och levererar bilder så kan vi ganska snart få ihop en ansenlig mängd bilder!
Vi kan tjöta vidare här lite och se vart det kan bära hän...
Jag kan lite marknadsföring och kan vara med och dra lite från Göteborgshållet.
Hälsningar Anders
Vad lever du och andra naturfotografer på idag då, när bildbyråförsäljningen gått ner så kraftigt? Jag hälsade på J-P Lahall i somras och han hade genom sin egna bildbyrå (på nätet) sålt 1(!) bild sedan han startade den ett halvår innan typ... Hemsidan hade kostat ca100 000:- att göra.Terje skrev:
Du får gärna fråga om vilken bildbyrå det är, men inget svar förän kontrakt och allt är underskrivet.
Då kommer jag givetvis också att förändra info om bildtillhörighet i min profil.
Men det är en stor och anerkänd bildbyrå och deras intresse för mig och mina bilder är stort. Får se hur detaljer i kontrakt med mera nu ska förhandlas fram...
Terje