Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många filmtillverkare finns om 2 år? (var: "Hur...")

Produkter
(logga in för att koppla)
"Svartvit film är nog den marknad som minskar minst eftersom det inte framkallas så många svartvita filmer maskinellt utan de flesta gör det hemma."
--------------------------------------------------------------------------------

Stefan Ohlsson skrev:
"Tyvärr stämmer det inte med den statistik jag sett. Men jag kan hålla med om att på sikt är det troligt att svartvit film kommer att bli det som överlever."

Den statistik som finns här på fotosidan visar att det jag skrev är riktigt, att de som fotograferar med svartvit film har minskat mycket mindre än de som fotar med neg färg/dia och nu är fördelningen mellan dessa ungefär lika mot att förut varit i särklass störst för färg/dia.

Resultat 2006

Resultat 2001

Graal skrev:
Jag tror också som Jim att en del digitalanvändare med tiden kommer inse att cd/dvd/hårddisk (i jämförelse med film) är osäkra lagringsmedium (även om man backuppar och bränner om) och därför också kommer fota mera analogt, framför allt minnesbilder/familjebilder etc.

Varför tror ni det? Varför inte tro att det kommer lösningar som gör digital lagring betydligt säkrare och enklare? Jag tror till exempel på att vi kommer lagra mycket av den digitala information (bilder, texter, musik) på databanker som vi når via nätet. Dessa kommer att ha ansvar för att sköta allt sådant som backup och överföring på nya lagringsmedier. Du har tillgång till all information på varje ställe där du har en uppkoppling.

Nej, analog familjefotografi tror jag inte på. Jag ser filmens framtid bland de som är entusiaster, bland de som idag sysslar med gummitryck och platinakopiering. Kommersiell fotografi kommer att bli helt digital inom en snar framtid, liksom familjefotografi. Familjefotografin kommer antagligen att leva kvar längre, eftersom det finns en längre livstid på utrustningen där.

Stefan

Graal skrev:

Den statistik som finns här på fotosidan visar att det jag skrev är riktigt, att de som fotograferar med svartvit film har minskat mycket mindre än de som fotar med neg färg/dia och nu är fördelningen mellan dessa ungefär lika mot att förut varit i särklass störst för färg/dia.

Jo, men fotosidan är ett tillhåll för människor som är något mer intresserade av fotografi än vad den genomsnittliga individen är. Jag tänkte på statistik som rör filmförsäljningen totalt.

Stefan

stefohl skrev:
Jo, men fotosidan är ett tillhåll för människor som är något mer intresserade av fotografi än vad den genomsnittliga individen är. Jag tänkte på statistik som rör filmförsäljningen totalt.

Stefan

Har du någon länk till den? Vore kul att se. Och den absoluta majoritéten av medlemmarna här är nog inte mer intresserade av fotografi än medelsvensson tror jag. Fast de som svarat på frågan kanske är det?

Du har säkert rätt i att det kommer nya former av lagringsmedia, man får åtminstone hoppas det för annars riskerar stora mängder bildmaterial att försvinna. Tror inte heller att majoritéten av digitalfotografer kommer att börja fota analogt igen, men en del dock av nämnda anledning.

Om bara de som idag sysslar med gummitryck och platinakopiering skulle vara filmens framtid så får man nog betrakta maskinell filmtillverkning som tämligen död inom en snar framtid. Marknaden för filmtillverkning ligger nog inte där utan bland de entusiaster, lika mig själv, som trivs bra med helt vanlig kopiering och hellre ser bilden på gelatinsilverpapper men också bland fotografer som scannar sina negativ och hellre gör slutarbetet i datorn än i mörkrummet, också för att de vill ha säker lagring eller för att de gillar filmens egenskaper.

Graal skrev:
Har du någon länk till den? Vore kul att se. Och den absoluta majoritéten av medlemmarna här är nog inte mer intresserade av fotografi än medelsvensson tror jag. Fast de som svarat på frågan kanske är det?

Du har säkert rätt i att det kommer nya former av lagringsmedia, man får åtminstone hoppas det för annars riskerar stora mängder bildmaterial att försvinna. Tror inte heller att majoritéten av digitalfotografer kommer att börja fota analogt igen, men en del dock av nämnda anledning.

Marknaden för filmtillverkning ligger nog inte där utan bland de entusiaster, lika mig själv, som trivs bra med helt vanlig kopiering och hellre ser bilden på gelatinsilverpapper.

Tyvärr har jag ingen länk, sådant som presenteras vid presskonferenser och ofta är gjorda av marknadsinstitut som tar blodigt betalt för denna information.

Och jag menar inte att bara de som idag håller på med »ädelförfaranden« fortsätter med silver, men att det är ungefär samma drivkrafter och samma sorts människor. Man har hittat ett uttryck och en stil som man trivs med och som man vill hålla kvar vid.

Stefan

stefohl skrev:

Stefan

Tror förresten att den statistik du hänvisar till bara kommer att bekräfta det jag skrev. Andelen svartvitt måste ha varit mikroskopiskt låg redan före digitaltiden eftersom det rimligtvis borde vara så att endast de mera intresserade använde svartvit film. Därför tror jag att fotosidans statistik visar ungefär det förhållande som är/varit.

Graal skrev:
Tror förresten att den statistik du hänvisar till bara kommer att bekräfta det jag skrev. Andelen svartvitt måste ha varit mikroskopiskt låg redan före digitaltiden eftersom det rimligtvis borde vara så att endast de mera intresserade använde svartvit film. Därför tror jag att fotosidans statistik visar ungefär det förhållande som är/varit.

Finns en värld utanför Sverige också. I den världen användes rätt mycket svartvit film på grund av att det var det som fanns tillgängligt eller det som man hade råd med. Nu satsar alla stora företag på att se till att man i dessa länder går direkt över till digital fotografi. Tänk dig om Indien eller Kina blir ett digitalfotograferande land. Redan är detta mycket stora, intressanta marknader för både Kodak och Fuji.

Stefan

Att svartvit film kommer finnas kvar inom en överskådlig framtid verkar de flesta vara överens om. Och detta har nog inte så mycket att göra med vilket som är bäst eller inte utan om andra faktorer. Analog sv/v appellerar helt enkelt till fotografen på ett annat sätt som kanske kan liknas vid vinylfantasten.

Hur många var det inte för 20 år sedan som förutspådde en snabb död för den analoga ljudtekniken. I dag finns den fortfarande kvar och både nyproducerade spelare och skivor går att få tag på. Vissa band släpper ju t.ex. bara sin musik på traditionell vinyl. Detta har kanske inte så mycket med "objektiv" ljudkvalitet att göra utan det faktum att det för många låter bättre när de sitter med sitt stora lp-omslag i handen och lyssnar på fyllig motown-soul på sin gamla dual. Det ger för många helt enkelt en annan upplevelse än att lyssna på en komprimerad mp3 fil i ipoden.

Liknande analogier kan man finna inom de flesta intresseområden. Inom flugfisket finns det fortfarande en stor marknad för handgjorda split-canespön i bambu, fulldressade laxflugor och silkeslinor trots att "experterna" för länge sedan dömt bort dem till förmån för först glasfiber- och sen kolfiberspön och moderna linor.

Det är till och med så att gamla tekniker ofta får renässans när nyhetens behag lugnat sig lite så hävdar man att film helt och hållet kommer att fösvinna så tycker jag man är lite historielös. Så länge det finns en marknad så kommer film finnas kvar även om den stora massan kommer vara digital. Jag finner dock ingen anledning till oro och lite paradoxalt så har jag aldrig fotograferat så mycket analogt som nu. Prisraset på analoga prylar innebär ju även att jag som amatör billigt kan använda prylar som tidigare annars varit förbehållna proffsen eller de med tät plånbok.

/D

dJb skrev:
I dag finns den fortfarande kvar och både nyproducerade spelare och skivor går att få tag på. Vissa band släpper ju t.ex. bara sin musik på traditionell vinyl.

Eftersom det är många som nämner detta faktum i diskussioner vore det intressant att veta hur stor andel som vinylen har i förhållande till olika digitala lagringsmetoder.

Stefan

stefohl skrev:
Eftersom det är många som nämner detta faktum i diskussioner vore det intressant att veta hur stor andel som vinylen har i förhållande till olika digitala lagringsmetoder.

Stefan

Det kan jag inte svara på men vinylen är nog livskraftigare än på många år. Detta beror nog till viss del på att mycket musik inte finns på digitala medier. Tänker då på mer udda äldre soul t.ex. Små artister som kanske bara släppte en singel. Men även ett band som Hellacopters släppte ju en maxi (har jag för mig) endast på vinyl för några år sedan. Bläddrar man i kataloger från musikaffärer så finns ju fler vinylspelare med i dag än för tio år sen.

Men i det stora hela är det säkert en liten del men jag tog bara upp exemplet för att visa att, trots att vinyltekniken dömts ut många gånger genom åren så lever den kvar för många entusiaster och att man t.o.m. kan skönja ett ökande intresse.

mange78 skrev:
Hur menar du då? Andel av vad?

Hur stor andel av den totala försäljningen av musik som sker på vinyl jämfört med den som ske via någon form av digital distribution.

Det är väl ganska troligt att det korresponderar rätt väl till filmens andel inom, låt oss säga tio år. Vinylskivor används väl idag av två skäl, dels för ett en hel del äldre musik bara finns tillgänglig som LP-skivor, dels för att vissa entusiaster framhåller dess fördelar och tycker att det har en annan karaktär på ljudet än vad t ex en cd har. Det påminner mig rätt väl om den situation som filmen kommer att vara i inom ett antal år.

Stefan

stefohl skrev:
Hur stor andel av den totala försäljningen av musik som sker på vinyl jämfört med den som ske via någon form av digital distribution.

Det är väl ganska troligt att det korresponderar rätt väl till filmens andel inom, låt oss säga tio år. Vinylskivor används väl idag av två skäl, dels för ett en hel del äldre musik bara finns tillgänglig som LP-skivor, dels för att vissa entusiaster framhåller dess fördelar och tycker att det har en annan karaktär på ljudet än vad t ex en cd har. Det påminner mig rätt väl om den situation som filmen kommer att vara i inom ett antal år.

Stefan

Ja, då hänger jag med. Stämmer nog rätt bra det där resonemanget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar