Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många filmtillverkare finns om 2 år? (var: "Hur...")

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår inte varför du skrattar. Jag tycker det är riktigt trist att det inte går att ställa en fråga i ett sånt här ämne utan att det utmynnar i det eviga trätandet om vad som är bäst.

Re: Re: Sluta oroa er

stefohl skrev:
Hade någon sagt att två av de fyra största tillverkarna skulle lägga av under 2005, hade du trott på det? Jag skulle inte trott på det i alla fall. Tror det är lite naivt att tro att de bästa finns kvar, men det är nog rätt klart att film kommer att finnas kvar. Jag tror färgfilm kommer att försvinna fortare än svartvitt.

Stefan

Jag tror varken färgfilm eller svartvitt kommer att försvinna alls, men sen blir det säkerligen dyrare med film och det blir väl som jag sa tidigare en finsmakar syssla, men att det försvinner helt, nixi pixi

/ Jim

skratt

jimh skrev:
Jag förstår inte varför du skrattar. Jag tycker det är riktigt trist att det inte går att ställa en fråga i ett sånt här ämne utan att det utmynnar i det eviga trätandet om vad som är bäst.

Men sådana frågor leder alltid till snack om vilket som är bäst och det är som det är, tycker det är kul att följa diskussionen faktiskt!

Och skratta måste man väl få göra Jim?
Vad denna värld behöver är mer skratt!

Denna typen av fråga ställdes redan när fotosidan uppfanns, och det är väl många år sen nu och då sas det att film minsann kommer försvinna om "några" år.

Och när frågan ställs om och om igen då kan jag inte låta bli att skratta.

/ Jim

Re: kasetband?

galver skrev:
Jag kommer inte ens ihåg om jag stavade det rätt!
Nån som spelat in ett blandband på länge?
Jag tror filmen är tvärkörd på sikt. Tyvärr, saknar den iblnad men oftast inte.
Jag sålde allt som har med film att göra, kameror och scanner förra hösten och det är jag glad för. några månader senare gick prolabbet i stockholm i konkurs.

Nja, den jämförelsen haltar nog rätt rejält. Lite som att diskutera scannerns framtid eller fotoalbumets. När det gäller kassettband handlade det ju mycket om att föra ner musiken från vinylen till ett medium som var tillgängligt för uppspelning på mindre spelare eller i miljöer där skivspelare ej var lämpliga. Lite som att scanna in bilder för att kunna se dem i tv:n eller visa dem på nätet. Likaså när man för över musiken från vinyl till kassett eller cd tappar man kvalitet, precis som vid filmens överföring till digitalt format.

Hur många känner du som använder kassetband då?
När det inte finns kundunderlag för att framkalla film åt folk kommer ingen med vettet i behåll att investera i framkallningsmskiner. Då kommer ingen att fortsätta att producera filmer eftersom ingen köper dom för att det inte finns någonstans att framkalla dom etc etc...du förstår min poäng.

Fast om 2 år kan man definitivt fortfarande köpa film tror jag dock, viket ursprungsfrågan var. Sen går film tydligen bra i 3:e världen, om det finns nån sån fortfarande.

Re: RE

KjellSn skrev:
Agfacrhome 50 asa var min favoritfilm bland diafilmer. Men dom sista åren såg man knappt en reklamsnutt om Agfafilmer. Skrev till Agfa och frågade varför dom inte marknadsförde sina filmer
men fick inte ens ett svar! Synd dom gjorde bra filmer. Det var inte heller lätt att få tag dom.
kjellsn

Jag skrev till Agfa i precis samma ärende för några år sedan, och frågade varför de inte marknadsförde sig. Jag fick inte heller svar. Det kändes nästan som att de VILLE gå i förlust på film/foto för att sedan ha motiv till att lägga ned verksamheten.

Förresten, jag har ca femton år gamla video 8-filmer inspelade med en lånad kamera. När jag köpte en egen, så gick de gamla kassetterna dåligt att spela upp. Mycket förlorad information och mycket bildbrus. Sedan slutade även den nya kameran att fungera efter ett par år. Nu är Video 8 omodernt dessutom.

Mina filmer ligger nu i sina anonyma (fast märkta) kassetter och är oanvändbara. Tur att jag förde över några av de sista filmerna på VHS.

När jag tittat på "riktiga" amatörfilmer på FILM så har det slagit mig hur pass mycket mer levande de känns! Även när de är överförda till video. Färgerna och bildkvaliteten är mycket bättre, utan den kyla som video och digitalt ger.

När TV visar några år gamla videoinspelningar, t.ex. från förra irakkriget, så märker man att kvaliteten är sämre nu än då. Det är antagligen beroende på att magnetbanden avmagnetiserats något.

Bilder tagna med min digitalkamera oroar jag mig också för, hur mycket jag än bränner dem på cd. Datafiler är anonyma. Film är levande. Negativ behöver varken dator eller elektricitet för att kopieras till bilder. Film behöver inte ens batterier för att exponeras. Bara ljus.

Jag har inget emot digitalt bildskapande. Det går snabbt och är smidigt. Gamla fotografier kan skannas och retuscheras - t.o.m. sedan skrivas ut/kopieras och återföras till negativ film.

För MIG kommer film, främst svartvit, även i framtiden att vara mitt medium för "seriöst" fotograferande. Då har jag de "levande" negativen, och kan digitalisera dem om jag så behöver.

Jag tippar på att Kodak, Ilford, Efke, Lucky, Fuji och Forte kommer att finnas kvar om två år. Lägger Kodak ned filmproduktionen så kommer de antagligen låta de mest populära filmerna tillverkas på licens.

Det är svårt att sia eftersom saker kan hända snabbt på marknaden. Nu börjar ju även den digitala marknaden att få problem pga konkurrensen. Sammanslagningar och nedläggningar.

Hittade följande i en citatbok:

Det enda sättet att förutsäga framtiden är att ha makt att skapa framtiden.
(Eric Hoffer)

Känns väldigt relevant på något sätt...

galver skrev:
När det inte finns kundunderlag för att framkalla film åt folk kommer ingen med vettet i behåll att investera i framkallningsmskiner. Då kommer ingen att fortsätta att producera filmer eftersom ingen köper dom för att det inte finns någonstans att framkalla dom etc etc...du förstår min poäng.

Fast om 2 år kan man definitivt fortfarande köpa film tror jag dock, viket ursprungsfrågan var. Sen går film tydligen bra i 3:e världen, om det finns nån sån fortfarande.

Jodå, jag förstår din poäng. Men jag fortfarande inte att marknaden för film kommer att försvinna.

galver skrev:

Tror inte att det kommer att bli förbjudet att framkalla film själv i framtiden. Väldigt många framkallar sälva sina filmer, mest svartvitt men även färg, och kommer fortsätta med det. Det kommer även framledes att finnas en marknad för detta, om än inte så stor som tidigare. Svartvit film är nog den marknad som minskar minst eftersom det inte framkallas så många svartvita filmer maskinellt utan de flesta gör det hemma. Många scannar också sina filmer till dator och arbetar på det sättet.

Framkallningsmaskiner för film (snabblabb) som (om jag uppfattat det rätt)också fungerar som minneskort/cd/dvd-läsare och spottar ut analoga pappersbilder från det finns också överallt och är ingen jättedyr teknik?

Re: Analogt är det enda rätta

JimSlim skrev:
Vet att alla som enbart kör digitalt kommer inse detta sen när febern lagt sig och kommer börja fota mer analogt.

/ Jim

När jag läser sådant här påminns jag om när jag satt och bläddrade i gamla nummer av Fotografisk Tidskrift, och då menar jag gamla nummer. Vid övergången till förstoringspapper skrev man om hur urusel kvaliteten var på dessa papper och hur självklart skulle det finnas kvar utkopieringspapper som skulle användas av alla kvalitetsmedvetna fotografer. Och jag är fullt medveten om att det fortfarande tillverkas utkopieringspapper och jag har t o m använt det själv, men jag tror att jag tillhör en extremt liten minoritet av alla deltagare här på Fotosidan.

Samtidigt vill jag understryka att denna utveckling är inget jag gläds åt. Ju fler alternativ som finns, desto mer variation har den fotograf som söker efter exakt det uttryck som passar dennes bilder.

Stefan

Den där kommentaren från Jim gällde mitt uttalande om att en bränd cd/dvd är ett ytterst osäkert lagringsmedium och inte ens är garanterat läsbart efter 4 år.

Graal skrev:
Svartvit film är nog den marknad som minskar minst eftersom det inte framkallas så många svartvita filmer maskinellt utan de flesta gör det hemma.

Tyvärr stämmer det inte med den statistik jag sett. Men jag kan hålla med om att på sikt är det troligt att svartvit film kommer att bli det som överlever.

Framkallningsmaskiner för film (snabblabb) som (om jag uppfattat det rätt)också fungerar som minneskort/cd/dvd-läsare och spottar ut analoga pappersbilder från det finns också överallt och är ingen jättedyr teknik?

Agfa var en stor tillverkare av dessa maskiner och de gjorde också mycket papper till dessa. Konica Minolta var en stor tillverkare av fotopapper till snabblabben.

Naturligtvis kommer dessa labb finnas kvar under lång tid, men jag tror att de på sikt kommer att ersättas med annan teknik. Jag vet att både Kodak och HP arbetar med andra tekniker för att få fram bilder från dessa labb. Det är framförallt kemianvändningen man vill slippa.

Stefan

Jag tror också som Jim att en del digitalanvändare med tiden kommer inse att cd/dvd/hårddisk (i jämförelse med film) är osäkra lagringsmedium (även om man backuppar och bränner om) och därför också kommer fota mera analogt, framför allt minnesbilder/familjebilder etc. Men det betyder ju inte att analogt ger bättre bilder eller att de slutar med digitalt för det. De ska nog kunna leva sida vid sida ett tag framöver, även om filmen blir alltmer krympt som marknad sett.

Att stora tillverkare lägger av har nog också med deras kostym att göra. Man har varit alltför naiv och saknat förmåga att i tid anpassa sig till efterfrågan. Därför har det blivit för dyrt för dom att fortsätta med film. Produktions/distributionsapparaten har varit för stor och det är inte alltid så lätt eller särskilt billigt (i många länder) att göra sig av med fabriker och anställda som man kan tro. Det blir här en fördröjning där pengarna bara rinner iväg och även om man anpassar sig med tiden så är vinstmarginalerna därefter för små för att stora koncerner ska ha intresset av fortsatt filmproduktion. Men mindre tillverkare som Fotokemika, m.fl har inte dessa stora vinstkrav utan kan producera även med små vinstmarginaler.

Dock får man nog inse verkligheten, att allt färre använder film och att de som börjar fotografera idag mest gör det digitalt. Inom några få år är säkert färgfilmen väldigt ovanlig medan svartvitfilmern finns kvar, om än med mindre utbud. Fast vem hade trott att det fortfarande idag 2006 skulle tillverkas 127-film för de sk 44-kamerorna, eller 126-kasetter i färg för Instamatic-kameror (om än av få tillverkare)? Man ska inte vara alltför pessimistisk ändå tror jag.

De smålabb som finns och i dag jobbar med "film" kommer troligen i framtiden att fortsätta med detta. Själva filmframkallningen kommer säkert att öka i kostnad med hänsyn till miljöaspekterna, men tekniken finns och sedan kommer bilden att scannas in och skrivas ut likväl som en digital kopia. Så nog får man hoppas att filmen kommer att finnas även framledes. Till miljöaspekter måste även batteriberoende kameror räknas. Dessa batterier måste ju bytas med jämna mellanrum. Eller? Bifogar bild på en "säker" kamera...

Bilagor

• r35s.jpg
    r35s.jpg
    33.6 KB · Visningar: 141
Bifogar ytterligare en helmekanisk och batterioberoende kamera, fast helt nytillverkad 2004 (har dock litet LR44-batteri till exponeringsmätaren som varar flera år):

Bilagor

• dscn0712.jpg
    dscn0712.jpg
    44.4 KB · Visningar: 138
Senast ändrad:
Var det inte någon som hade byggt laptoppz som var vevdrivna för att användas i undervisning i något afrikanskt länd. Kanske något för kameror ;-).

Dvd & CD

Anledningen till varför jag är så "anti cd o dvd" är för att jag som många andra inte kan få fram bilderna som jag bränt på dom längre, allltså dom är oläsbara. Jag är mkt glad att jag har negatriven och diorna kvar.

/ JImBo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar