Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många exponeringar tål en Canon kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Powershot S3 IS. Jag använder nästan alltid antingen automatisk exponeringsvariation eller seriebildstagning. Detta sätt att fotografera passar mig alldeles utmärkt, men det blir ju många exponeringar. Jag har tagit c:a 8.000 bilder sedan jag köpte kameran i somras.

Därför undrar jag:
1. Kan jag fortsätta på det här sättet, att ta många bilder och att använda seriebildstagning flitigt utan att det sliter för hårt på kameran?
2. Sliter tio bilder tagna med seriebildstagning mer på kameran än tio bilder tagna en och en?
3. Går det att säga på ett ungefär hur många exponeringar en kamera av min typ brukar klara innan något går sönder?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
En kompaktkamera har ingen spegel, ingen slutare och slits särför inte på samma sätt. Det brukar vara andra detaljer som ger upp. T.ex. objektivet (zoomrörelsen, bländaren) displayen, eller något annat som packar ihop. Därför är det omöjligt att säga hur många exponeringar en kompaktkamera klarar. Du kanske ska fråga dig varför du använder seriebildstagning och exponeringsvariation?

Själv är jag korkad nog att ta för många bilder på samma motiv. Vilket leder till att man bara sitter och slänger dem i papperskorgen. Men visst, ibland händer det att det är någon annan i serien som är bättre än den initiala.
 
Jag har aldrig hört talas om en kompakt som lagt av av för många exponeringar. Våld och väta är vanligaste felen, och de går ju att undvika.

Det vore sorglig om folk lät bli att ta bilder för att de var för rädda för att ta för många exponeringar.
 
Jeppe skrev:

Själv är jag korkad nog att ta för många bilder på samma motiv. Vilket leder till att man bara sitter och slänger dem i papperskorgen. Men visst, ibland händer det att det är någon annan i serien som är bättre än den initiala.

Samma här!
 
Jeppe skrev:
Du kanske ska fråga dig varför du använder seriebildstagning och exponeringsvariation?
Det skulle jag kunna skriva sida upp och sida ned om, men några av de viktigaste är:
1. Jag tycker att det kan vara svårt i fält att avgöra vad som är den bästa exponeringen. Med automatisk exponeringsvariation får jag tre olika exponeringar med samma komposition och fokus att välja på.
2. Att använda seriebildstagning ökar chanserna rejält att få till en bild med bra skärpa om fotograferingsförhållandena är lite knepiga och/eller slutartiderna långa.
3. Vid i stort sett all fotografering av motiv som rör sig. Det kan vara människors ansiktsuttryck, vågor som slår in mot en strand, växter som rör sig i vinden osv osv. Seriebildstagning gör att man kan välja ut de bilder som verkligen sticker ut från de andra, som har det där lilla extra, där leendet är perfekt, där den vajande blomman är knivskarp osv.

Själv är jag korkad nog att ta för många bilder på samma motiv. Vilket leder till att man bara sitter och slänger dem i papperskorgen. Men visst, ibland händer det att det är någon annan i serien som är bättre än den initiala.
Detta förutsatt att du fotar digitalt så att inte filmkostnaderna skjuter i höjden.
Är det korkat att behöva radera bilder på en dator??? Hade det inte varit mer korkat att komma hem med en enda misslyckad bild av ett drömmotiv?

Mvh.
Lasse C
 
froderberg skrev:Jag har aldrig hört talas om en kompakt som lagt av av för många exponeringar. Våld och väta är vanligaste felen, och de går ju att undvika.

Tack, Magnus!
Det låter betryggande.

Det vore sorglig om folk lät bli att ta bilder för att de var för rädda för att ta för många exponeringar.

Jag håller helt med. Då tror jag att jag lugnt kan fortsätta att fota hej vilt i jakten på bilder jag verkligen blir nöjd med.

Och även om det skulle slita något mer på kameran så får jag väl ta den kostnaden. Vad ska jag med en kamera till om jag inte unnar mig att ha som ambition att få till riktigt bra bilder?

Redan på sjuttiotalet läste jag en intervju med en proffsfotograf. Ett av hans tio bästa fototips var: "Slösa med filmen". Och det var ju på den analoga tiden. Idag behöver man ju inte ens gräma sig över filmkostnaden.

Ytterligare ett exempel. En släkting till mig var för många år sedan på en fotoutställning med bilder av blommor i Sahara. Utställningen bestod av 22 bilder. Alla var fantastiska. Det visade sig sedan att dessa 22 bilder var utvalda av 2.400 bilder.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Jag har också börjat fråga mig hur mycket den tål. Jag har tagit drygt 12000 bilder med min S3, och för någon vecka sedan märkte jag att bilderna börjat bli oskarpa i kanterna, och det blir värre ju mer zoom som används. Med maxzoom är bilderna bara skarpa precis i centrum och egentligen helt värdelösa. Jag har kontakt med Canons support men än har de inte gett något svar. Kanske beror det på någon form av våld, kameran är alltid med i jackficka, barnvagn, ryggsäck eller runt halsen, men jag kan inte sluta fundera på om den helt enkelt inte klarade mer. Fortsättning följer...
 
Efter mitt sista inlägg hade jag en del kontakt med Canons support vilket var lite fruktlöst till en av personerna sa: "Så ska det inte vara, lämna in kameran till Intervision i Malmö."

Efter två veckor hos "kameradoktorn" hämtade jag kameran idag och det visade sig att de bytt ut hela optiken, och det gick helt på garantin, skönt! Återstår att kolla om detta gjorde susen eller ej.

Vänliga hälsningar

Claes
 
Hej, Claes!

Roligt att höra! Hoppas den fungerar nu och fortsätter att det.
Jag har själv "gått runt hörnet" på räkneverket så jag börjar väl närma mig 11.000 bilder. Hittils har jag inte märkt några problem, men det är bra att ha ett exempel att nämna om något liknande händer med min S3 IS. Jag har ju lång tid kvar på garantin.
Skriv gärna en rad och berätta hur det går.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Nu har jag tagit en del bilder och så vitt jag kan se så fungerar den som förut, även om jag, naturligtvis, inte tog några referensbilder när kameran fungerade som den skulle. Hur som helst är det gôtt att återigen ha en kamera som funkar bra, och super att det inte var knot från Canon med reklamationen!

Claes
 
Grattis!

Och visst är det typiskt? När man skulle behövt t ex referensbilder från en kamera eller dokumentation av korrespondens med myndigheter och företag som spårar ur i absurditeter, så har man det inte!

Men det är ju rätt naturligt. Om man "loggade" allt som kanske kommer att gå fel, ja, hur skulle tillvaron se ut då?

God fortsättning med kameran! Och ett plus till Canon som inte bråkade.

Mvh.
Lasse C
 
Off topic men...

...jag hoppas att jag har mer tur med min Canon 710IS än min Sony DSC-V1. Efter 32 000 exponeringar och 2 år och 3 månader ville inte moderkortet längre. Att byta ut detta skulle kosta drygt 4.500 SEK :-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.